Jak zapewnić identyczną cenę towaru na półce i przy kasie by uniknąć nieporozumień i kar?

    Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies na Europę Środkową
    Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies na Europę Środkową

    Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż detaliczną jest zobowiązany do jasnego informowania o cenie towaru – powinna ona być przedstawiona blisko produktu w sposób niebudzący wątpliwości. Różnica między ceną towaru na półce i przy kasie lub przedstawienie jej w sposób niejednoznaczny uprawnia konsumenta do dokonania zakupu po najbardziej korzystnej dla niego cenie oraz sprowadza na detalistę widmo zapłacenia kary.

    Z problemem zarządzania polityką cenową mierzą się szczególnie ci sprzedawcy detaliczni, u których ceny zmieniają się dynamicznie (nawet z dnia na dzień), a personel skazany jest na manualne wprowadzanie tych zmian w życie w bardzo krótkim czasie – nieaktualne ceny lub pomyłki wydają się nieuniknione.

    Dostępne są jednak na rynku rozwiązania, które umożliwiają redukcję błędów. Personel sklepu wyposażony w skaner wraz z oprogramowaniem do sprawnego zarządzania cenami może w trakcie obchodu sklepu zweryfikować cenę dowolnego produktu. Pracownik, widząc aktualną cenę z bazy danych porównuje ją z ceną widoczną przy towarze – jeżeli zauważa rozbieżność może szybko za pomocą mobilnej drukarki sporządzić dowolną liczbę poprawnych cenówek, a następnie sprawnie i bezbłędnie rozmieścić wydruki z cenami przy produkcie.

    Rynkowa potrzeba inwestycji w nowe technologie znajduje potwierdzenie również w raportach branżowych. Jak wynika z tegorocznej edycji badania „Global Shopper Study”[1] 77 proc. kadry kierowniczej uważa, że klienci są zadowoleni z obsługi w sklepach, przy czym stan taki deklaruje jedynie 57 proc. kupujących. Równocześnie 85 proc. kierowników wyższego szczebla oraz 73 proc. pracowników sklepów twierdzi, że wyposażenie sprzedawców w nowoczesne technologie pozwala zapewnić klientom lepsze wrażenia z zakupów.

    Sprzedawcy detaliczni, którzy chcą sprawnie zarządzać polityką cenową, podnosić poziom obsługi klientów oraz zapewnić lepszą organizację pracy nie mogą stronić od inwestycji w nowe technologie.

    [1] Badanie „Global Shopper Study” analizuje zachowania kupujących, pracowników sklepów i kadry kierowniczej wysokiego szczebla oraz bada trendy handlowe i technologiczne wpływające na zachowania zakupowe klientów. Dwunasta doroczna ankieta Global Shopper Study została przeprowadzona na zlecenie firmy Zebra przez firmę Qualtrics między sierpniem a wrześniem 2019 roku. Wzięło w niej udział 4811 kupujących, 1100 pracowników handlu oraz 435 kierowników i dyrektorów wyższego szczebla z Europy i Bliskiego Wschodu, Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, obszaru Azji i Pacyfiku.