Jak zrekrutować rekrutera?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Na „rynku pracownika” skuteczny rekruter to prawdziwy skarb! Żeby skusić tych najlepszych agencje są skłonne zapewnić im nie tylko dobrą pensję, ale też mieszkanie, dofinansowanie wyjazdu wakacyjnego czy opiekę dentystyczną. Chętnie też szkolą i kształcą przyszłych rekruterów.

Znalezienie pracowników to dziś ogromne wyzwanie dla tysięcy firm w Polsce. Jeszcze trudniejsze jest znalezienie… dobrych pracowników! Pracodawcy najchętniej przekazują tego „gorącego ziemniaka” specjalistom – czyli firmom rekrutacyjnym. Problem w tym, że sytuacja wewnątrz branży rekrutacyjnej wcale nie jest bardziej różowa.

Artur Skiba, prezes agencji Antal
Artur Skiba, prezes agencji Antal

– Znalezienie dobrego specjalisty jest dziś tak samo trudne, jak w każdej innej „gorącej” branży. Wielu kandydatów na rekruterów nie ma wystarczających kwalifikacji poza umiejętnością dopasowania CV do oczekiwań pracodawcy. To jest największy problem branży rekrutacyjnej – mówi Artur Skiba, prezes agencji Antal rekrutującej na stanowiska specjalistyczne i managerskie. Dodaje, że niewielu rekruterów rozumie też potrzeby pracodawcy i potrafi dopasowywać kandydatów nie tylko do opisu stanowiska, ale również pod względem osobowościowym i tzw. predyspozycji miękkich, jak komunikatywność, kreatywność, odporność na stres.

Pracodawcy im tego nie ułatwiają, bo zazwyczaj nie poświęcają czasu na wytłumaczenie na kim tak naprawdę im zależy. Dobry rekruter umie zdobyć te informacje i tym samym jest skuteczniejszy – mówi Skiba.

Dobrego rekrutera można pozyskać na dwa sposoby – z rynku rekrutacyjnego lub z innej firmy. Minusem szukania właściwej osoby poprzez ogłoszenia jest trafianie na osoby nieprzygotowane do tego zawodu i takie, które uciekają przed trudnościami w pracy i szukając lepszych warunków, zmieniają zatrudnienie co kilka miesięcy. Pozyskanie specjalisty już zatrudnionego jest dużo trudniejsze, bo firmy, które już zatrudniają profesjonalistów, robią wiele, aby ich nie stracić.

Jak przekonać specjalistę?

– Wysokiej jakości rekruterzy to ludzie nastawieni przede wszystkim na ciągły rozwój – mówi Anna Topolewska, członek zarządu agencji pracy tymczasowej JAGA Temp. – Laptop czy auto służbowe z możliwością korzystania z nich prywatnie to standard. Najlepszych przekonuje dopiero szeroki wachlarz szkoleń, nierzadko międzynarodowych i to nie tylko związanych z rekrutacją, ale z komunikacją czy rozwojem osobistym.

Dlatego firmy, którym zależy na wysokiej klasy specjalistach, tworzą warunki pracy spełniające potrzeby kandydatów. Tym, co może sprawić, że rekruter przejdzie do innej firmy jest perspektywa rozwoju, szkoleń, elastyczna ścieżka kariery, elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej i wynagrodzenie przyznawane za efekt, a nie za ilość godzin spędzonych w biurze. Choć nie tylko pieniądze się liczą, to wysoka wypłata i inne dodatki również mają znaczenie w procesie rekrutacji.

Wszystkim naszym stałym pracownikom dofinansowujemy wyjazdy urlopowe kwotą 10 tys. zł. rocznie, dajemy najwyższe pakiety opieki zdrowotnej, ubezpieczenie na życie, pakiet sportowy, bilety do kina. Dwóm osobom z naszej firmy wynajmujemy dodatkowo mieszkania w Warszawie, zastanawiam się też nad opieką dentystyczną – wylicza Arkadiusz Jankowski z agencji pracy Workroom.

Liczy się również atmosfera i poczucie bycia zespołem, równe traktowanie. Ludzie lubią też nietypowe doświadczenia. – Moją pasją jest lotnictwo. Bywa, że na spotkanie z klientem w Zakopanem zabieram pracowników samolotem, który sam pilotuję, to uatrakcyjnia pracę – dodaje Jankowski.

Z kolei najlepsi pracują z dowolnego miejsca na świecie.  – Mamy osobę, Polkę, która mieszka w USA i rekrutuje dla nas ludzi z całego świata – mówi Skiba.

Wykształcić rekrutera

Nie każda branża i stanowisko wymaga wysoko wykwalifikowanego rekrutera czy headhuntera. Dlatego coraz częściej firmy, np. agencje pracy tymczasowej, gdzie rekrutuje się pracowników do zbiorów owoców i warzyw czy na produkcję, decydują się zainwestować czas i pieniądze w osoby bez doświadczenia. Ma to tę dobrą stronę, że oprócz kosztów szkoleń pracodawca płaci takiemu pracownikowi miesięcznie 3 – 3,5 tys. brutto, zamiast stawek, których oczekują wykwalifikowani rekruterzy. Te zaczynają się od 5-6 tys. brutto.

– Specjaliści wysoko się cenią, a w agencji pracy tymczasowej większość stanowisk, na które rekrutujemy nie jest aż tak wymagających, żeby musiała to robić osoba z bardzo wysokimi kwalifikacjami – podkreśla Topolewska. – Dlatego my coraz częściej stawiamy na ludzi młodych, bez doświadczenia, których możemy nauczyć zawodu.

Koszty inwestycji w kształcenie ponoszą przedsiębiorcy, bo w Polsce brakuje edukacji, dzięki której przyszli rekruterzy mogliby nabyć praktycznych kompetencji. Zdaniem Iwony Szmitkowskiej, prezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia, największej tego typu organizacji branżowej w Polsce, która zrzesza ponad 60 firm, nie powinno tak być.

Potrzebny jest model edukacji, który opierałby się na współpracy biznesu z uczelniami wyższymi, tylko wtedy będzie szansa na naukę rzeczy praktycznych i na wysokim poziomie, co pozwoli młodym ludziom niejako „z marszu” być specjalistami – mówi Iwona Szmitkowska. – Poza tym, rynek pracy rozwija się i zmienia bardzo szybko, dlatego uczelnie powinny przekazywać wiedzę zgodną z najnowszymi trendami w branży. Rekruter, to coraz ważniejszy zawód i będzie coraz bardziej potrzebny, edukacja w tym zakresie wymaga przeobrażenia.

Postawa to podstawa

Jak przyznają właściciele agencji zatrudniający rekruterów, większość z nich trafiła do zawodu przypadkiem. Wcześniejsze wykształcenie i zatrudnienie – nieraz całkiem odmienne od pracy rekrutera – może być dodatkowym atutem. Nikt nie będzie wiedział lepiej jak zrekrutować księgowego niż były księgowy, a inżyniera – były inżynier.

– To jest najskuteczniejsze i zdarza się dosyć często, że zmiana zawodu otwiera karierę w branży rekruterskiej. Sam jestem tego przykładem. Zaczynałem w finansach, jednak lepiej odnalazłem się w rektutacji. Specjalistów się tworzy. Warsztatu rekrutacyjnego można uczyć – mówi Skiba.

Trudności ze znalezieniem ludzi do pracy, wymuszają zmiany procesie rekrutacji. Dziś o wiele częściej rekrutuje się postawy ludzi niż ich kompetencje. Liczy się zmotywowanie, uczciwość, chęć związania się z daną firmą na stałe. – Często od wykształcenia i zdobytych dyplomów ważniejsze jest zaangażowanie i motywacja, predyspozycje osobiste są kluczowe – mówi Szmitkowska.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Polska przestała być tanią lokalizacją dla inwestycji w sektorze SSC/ BPO

Polski sektor nowoczesnych usług dla biznesu przestał być dla...
Wiadomości

Polska przestała być tanią lokalizacją dla inwestycji w sektorze SSC/ BPO

Polski sektor nowoczesnych usług dla biznesu przestał być dla...

Premier zapowiada deregulację, przedsiębiorcy krytykują nową ustawę o cudzoziemcach

Podczas poniedziałkowej konferencji rządu premier Donald Tusk przedstawił plan...

55% firm IT mówi o braku pracowników z pożądanymi umiejętnościami – to mniej, niż jeszcze rok temu

Jak podaje raport ManpowerGroup „Niedobór talentów 2025”, ponad połowa...

Mniej ofert pracy, ale wyższe pensje – jak zmienia się rynek pracy w obsłudze klienta?

Rok 2024 przyniósł znaczące zmiany w działach obsługi klienta...

Działy wsparcia IT w 2024 roku: od service desk po CTO – analiza wynagrodzeń i trendów

Działy wsparcia IT w polskich firmach znajdują się w...

59% polskich firm zmaga się z niedoborem talentów – inżynieria i logistyka na czele listy braków

59% organizacji w Polsce ma trudności w zrekrutowaniu pracowników...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie