Z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych menadżerów. Profesjonalna kadra kierownicza potrzebna jest zarówno w wielkich przedsiębiorstwach, jak i w małych firmach, które dopiero stawiają pierwsze kroki w biznesie. Szukasz osoby, która odpowiednio pokieruje zespołem? A może myślisz o tym by zostać menadżerem? Sprawdź, jakie cechy powinien posiadać skuteczny i kompetentny menadżer!

Wiedza z zakresu zarządzania

Menadżer, bez względu na to czy będzie kierownikiem średniego czy wyższego szczebla, musi posiadać szeroką wiedzę z zakresu zarządzania. Ze względu na zrealizowany program, na tego typu stanowiskach najlepiej sprawdzają się absolwenci kierunków takich jak zarządzanie, ekonomia czy marketing. Nie jest to jednak regułą. Wiedzę potrzebną do pracy w zawodzie można zdobyć na studiach podyplomowych, kursach, szkoleniach lub obserwując na bieżąco prasę i literaturę branżową.

Odporność na stres

Kierowanie zespołem oraz monitorowanie jego zadań to bardzo duża odpowiedzialność. Nikogo nie powinno więc dziwić, że praca na stanowisku menadżera wiąże się z ogromnym stresem. Presja czasu i wyniku, konieczność podejmowania szybkich i niekiedy bardzo odczuwalnych decyzji może szybko doprowadzić do wypalenia zawodowego, dlatego umiejętność walki z czynnikami stresogennymi to coś, czym dobry menadżer powinien bez wątpienia się wyróżniać.

Samodyscyplina

Skuteczny menadżer ma osobowość lidera. Jednym z jej elementów jest samodyscyplina. Dotyczy to nie tylko umiejętnego organizowania czasu, planowania zadań oraz rozliczania zespołu z ich wykonania, ale również panowania nad emocjami. Z tego względu menadżerowie powinni działać według wcześniej ustalonego harmonogramu, ale też stale się dokształcać – zarówno z zakresu wiedzy na temat zarządzania czasem, jak i skutecznego motywowania.

Umiejętność porozumiewania się

Żadne działania podejmowane przez menadżera nie będą skuteczne, jeśli nie będzie on potrafił porozumiewać się ze swoimi podwładnymi. Specjalista z dziedziny zarządzania powinien wyróżniać się empatią oraz zdolnością do prowadzenia negocjacji. Co więcej, zdolność do komunikowania się z zespołem powinna objąć przede wszystkim umiejętność rozwiązywania konfliktów oraz koncentrowania się na rozmówcy i na tym, o czym mówi.