Jakie wyzwania czekają galerie handlowe w 2019 roku?

0

Galerie handlowe już dawno przestały być miejscami, w których Polacy tylko robią zakupy. Rodacy bywają w nich co najmniej kilka razy w miesiącu – kupują, ale też szukają rozrywki i nowoczesnych rozwiązań. Jakie wyzwania czekają na centra w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy i jakie trendy będzie można zaobserwować w ich funkcjonowaniu?

Galeria handlowa

Galerie handlowe to nie tylko punkty kupna-sprzedaży

Wyraźnie widoczna jest zmiana charakteru centrów handlowych. Jeszcze kilka lat temu patrzono na nie przez pryzmat miejsca, w którym można odwiedzić wiele sklepów – nie tylko odzieżowych, ale również spożywczych czy tych ze sprzętem AGD i RTV. Obecnie dominuje tendencja rozszerzająca funkcje centrów handlowych – to już nie tylko punkty kupna i sprzedaży, ale również przestrzenie, w których można spędzić czas z rodziną lub wykorzystać wolne chwile na relaks.

Według raportu SKIVAK, w 2019 roku ma wzrosnąć procentowy udział najemców, których oferta dotyczyć będzie gastronomii, fitness czy rozrywki.

W krajach Europy Zachodniej ten trend jest już wyraźnie widoczny. W jednym z fińskich centrów handlowych klienci mają do dyspozycji ściankę wspinaczkową oraz specjalny Activity Park, który sprzyja różnym formom aktywności fizycznej.

Już nie tylko duże marki

Osoby zajmujące się branżą słusznie zauważyły, że do głosu dochodzą konsumenci wywodzący się z różnych pokoleń. Już nie tylko boomersi i millenialsi, ale także przedstawiciele pokolenia Z (a w ciągu kilkudziesięciu lat także Alpha) stają się świadomymi klientami. Jaki to ma wpływ na galerie handlowe? Zmiana funkcji tych miejsc zaowocowała pojawieniem się w centrach placów zabaw, rozbudowanych stref food court, a nawet pływalni.

Pod uwagę brane są nie tylko potrzeby młodych konsumentów, ale także seniorów, których jest coraz więcej – pojawiają się sklepy dedykowane tego typu klientom oraz liczne udogodnienia dla nich (np. windy).

Czytaj również:  Codziennie setki loginów i haseł trafia na czarny rynek. Dane wyciekają z polskich firm, ale bezpieczne nie są nawet urzędy

Wyraźnie zauważalne jest również zainteresowanie lokalnością. Coraz więcej dużych galerii pozyskuje mniejszych najemców – marki odzieżowe, lokalnych sprzedawców. W niektórych miejscach Europy można nabyć już… warzywa i owoce od lokalnych farmerów! Wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców miast widać również poprzez budowę parkingów dla rowerów oraz licznych ścieżek dla jednośladów, które mają ułatwić dotarcie do galerii.

Nowe technologie w galeriach handlowych

Kolejnym trendem, który można zaobserwować w coraz większej liczbie centrów handlowych, są nowe technologie. https://posnania.eu wśród swoich najemców ma markę eobuwie.pl, która zdecydowała się na otworzenie w tej poznańskiej galerii handlowej nowatorskiego salonu stacjonarnego – brak w nim klasycznej ekspozycji, ale klienci mają do dyspozycji kilka tabletów, za pomocą których mogą poznać ofertę sklepu i zamówić towar. To nie jedyna nowatorska usługa. W Posnanii klienci korzystają ze specjalnie przygotowanej aplikacji mobilnej, w której znajdują się informacje o aktualnych promocjach… oraz miejscach parkingowych. Centrum położone w pobliżu malowniczego Jeziora Maltańskiego w stolicy Wielkopolski oferuje również usługi takie jak:

  • Collect & Try (w galerii można odebrać paczki – wystarczy wpisać jej adres i zgłosić się do punktu w ciągu 7 dni od daty doręczenia).
  • Working zone (miejsce do pracy i nauki wyposażone w bezprzewodowy internet).

Z kolei na zachodzie Europy wiele marek wykorzystuje technologie AR do stworzenia wirtualnej przymierzalni, w której klienci mogą w lustrach oglądać swoje wizerunki w różnych ubraniach, bez konieczności przymierzania wszystkiego. Coraz więcej mówi się również o technologii RFID, która ma ułatwić dostosowanie oferty do zapotrzebowania klientów oraz odciążyć pracowników sklepów – wszystko dzięki specjalnym klipsom, które umożliwią zlokalizowanie produktu w sklepie oraz ocenę dostępności na magazynie. Tego typu udogodnienie planuje wprowadzić do swoich salonów marka LPP S.A.