Pozycjonowanie stron – czy to się w ogóle opłaca?

0

Pozycjonowanie stron - SEOInternet zapewnia nieograniczone możliwości, bo każdy ma szansę, by korzystnie zaprezentować swój biznes. Niezależnie od tego, czym się zajmujemy, jakie produkty bądź usługi oferujemy, dostajemy cały arsenał promocyjnych środków, żeby dotrzeć do potencjalnych klientów, których jest w sieci coraz więcej. Tendencja wzrostowa zaś nie jest niespodziewaną anomalią, lecz obserwuje się ją każdego roku. Taki bieg wydarzeń powinien więc zachęcać, by inwestować w promocję online coraz więcej środków. Zanim jednak zwiększymy budżet na działania marketingowe w internecie, powinniśmy wiedzieć, jak to zrobić mądrze. Przede wszystkim warto inwestować w pozycjonowanie! Jak to zrobić i dlaczego to takie ważne? Odpowiedzi w artykule!

Niezbędna teoria na początek

Podobnie jak żaden dom nie powstanie bez fundamentów, tak działania w zakresie pozycjonowania nie mogą być przeprowadzane bez podstawowej wiedzy. Jeśli nie będziemy znali elementarnych pojęć, zasad i reguł rządzących wyszukiwarkami internetowymi, to wszelkie próby spełzną na niczym. Być może uda nam się coś stworzyć, ale – nawiązując do wcześniejszej metafory – nie będzie to ani trwałe, ani stabilne.

Zawsze więc, niezależnie od tego, czy zamierzamy zajmować się pozycjonowaniem sami, czy planujemy to zlecić profesjonalnej firmie, warto znać najważniejsze pojęcia.

Zaczynając więc od samego początku, wytłumaczmy, czym jest pozycjonowanie. To – najkrócej rzecz ujmując – działania, które mają zwiększyć widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania (w 99% chodzi o wyszukiwarkę Google). Pozycjonowanie nie tylko musi być skuteczne, ale też zgodne z wytycznymi wyszukiwarek, bo w przeciwnym razie nasza witryna może zostać nawet usunięta, czyli w praktyce będzie niewidoczna dla klientów.

SEM (Search Engine Marketing) to – podobnie jak pozycjonowanie – działania prowadzone w wynikach wyszukiwania, lecz mamy tu zbiór czynności, które składają się na końcowy sukces. Nie tylko pozycjonowanie, ale też PPC (czyli reklama płatna, np. Google AdWords) i inne działania w ramach SEO.SEM (Search Engine Marketing)

Od czego zależy pozycja strony w wyszukiwarce? Wiele osób zadaje sobie to pytanie, myśląc, że ustalana kolejność jest loteryjna. Tymczasem nie ma tu żadnego przypadku, a najwyżej są te witryny, które najbardziej pasują do wpisanego zapytania. Nad ich ułożeniem w odpowiedniej kolejności czuwa algorytm wyszukiwarki Google.

Na czym dokładnie polega pozycjonowanie?

Wyjaśniliśmy już sobie podstawowe pojęcia, zagłębmy się teraz w temat, wyjaśniając, czym jest dokładnie pozycjonowanie, a mianowicie, jakie działania powinniśmy podjąć, aby nasza strona była wysoko w wynikach wyszukiwania.

  • Podstawą jest troska o odpowiednią optymalizację kodu HTML strony. Mówiliśmy wcześniej o fundamentach domu – tu zaś bardziej pasuje słowo “projekt”. Jeśli będzie dobry, profesjonalnie przygotowany, to i powstanie piękny budynek. Tak samo jest z witryną internetową, a więc programista – niczym architekt – musi umiejętnie zbudować szkielet strony internetowej, aby konstrukcja była trwała, niepodatna na usterki i inne perturbacje.
  • Tworzenie kodu to jednak początek, bo równie ważne są treści, które znajdą się na stronie. Podobnie istotna jest ich optymalizacja, czyli umieszczenie ważnych słów kluczowych, czy ustawienie właściwych nagłówków.
  • Stworzyliśmy stronę i wartościowe, pomocne dla klientów teksty. Teraz musimy zadbać, żeby witryna funkcjonowała idealnie pod względem technicznym, czyli między innymi powinna się szybko ładować i być wolna od błędów.
  • Tak samo kluczowe jest ustalenie odpowiedniej struktury strony, aby każdy klient wiedział, jak się po niej poruszać. W tym celu najistotniejsze jest podzielenie wszystkich informacji na mniejsze części, czyli podzespoły.
  • Coraz częściej korzystamy z urządzeń mobilnych, dlatego tworząc stronę internetową, koniecznie musimy dostosować ją do smartfonów czy tabletów. Dzięki temu mamy pewność większego ruchu na naszej stronie, pochodzącego nie tylko z desktopowych stron, ale również mobilnych.
  • Powinniśmy też zatroszczyć się o zdobywanie linków z innych stron, a działania, które w tym pomagają, to między innymi: współpraca z różnymi portalami, marketing szeptany, publikacja artykułów czy zakup linków.
Czytaj również:  Andrzej Gibas nowym Dyrektorem Zarządzającym SAP Polska

Dla kogo pozycjonowanie?

Odpowiedź może być tylko jedna – dla każdego! Nieważne, czy mamy małą firmę o zasięgu lokalnym, czy zdecydowanie większą z ambitnymi planami podbicia zagranicznych rynków, warto zainwestować w takie działania promocyjne. Nikt nie ma wątpliwości, że w dzisiejszych czasach sprzedaje się nie tylko tradycyjnie (w punktach stacjonarnych), lecz także, a może przede wszystkim w internecie. Zresztą, nawet jak w naszej branży dominują bardziej konwencjonalne, “dawne” metody transakcji, to nie powinniśmy rezygnować z obecności online. Z prostego powodu – bardzo często klienci w pierwszej kolejności szukają usług i produktów w internecie, a porządna, solidnie zbudowana, dobrze zarządzana witryna będzie potwierdzeniem dla klientów, że mają do czynienia z zaufanym, wartościowym, godnym zaufania partnerem.

Samodzielnie? A może z profesjonalistami?

Własna firma to wiele obowiązków, zobowiązań i związanych z tym wydatków. Czasem gorszy okres zmusza do szukania oszczędności, nierzadko kosztem działań marketingowych. Z tego powodu wiele osób próbuje samemu pozycjonować własną witrynę. Do pewnego stopnia zdaje to egzamin, ale tak naprawdę tym sposobem nie tylko sobie nie pomożemy, ale i możemy mocno zaszkodzić. Dlaczego?

Nie tylko pozycjonowanieJak wspomnieliśmy w jednym z wcześniejszych fragmentów, wszelkie działania w zakresie pozycjonowania nie odbywają się w próżni, wręcz przeciwnie – są ściśle kontrolowane, co oznacza, że musimy dostosować się do panujących reguł. To podstawa, aby w ogóle liczyć na sukces w internetowym marketingu. Zamiast więc błądzić, wybierać złe rozwiązania, a jednocześnie skazywać się na niepowodzenie, lepiej zdecydować się na współpracę z firmą, która profesjonalnie zajmuje się pozycjonowaniem. Na rynku znajdziemy mnóstwo ciekawych opcji, ale czy wiadomo, jak oddzielić ziarno od plew? Jedna z lepszych metod polega na porównaniu tego, co oferuje dana firma i przede wszystkim, jakie ma doświadczenie. Pod tym względem doskonale wypada Eactive, która powstała w 2000 roku – na długo przed internetową rewolucją. Tak długa obecność na rynku, potwierdzona licznymi sukcesami, zapewnia pozycjonowanie, które przynosi wymierne rezultaty.