Mobilność jako usługa – nowe wyzwania i szanse dla logistyki

Mobilność jako usługa

Mobilność osób zmienia się wraz z technologią. Obecnie ludzie odchodzą od własności, a coraz częściej wybierają rozwiązania multimodalne – rowery miejskie, auta współdzielone czy hulajnogi na minuty. Wychodząc naprzeciw trendom, firmy technologiczne i motoryzacyjne oferują zintegrowane usługi z zakresu mobilności MaaS (Mobility-as-a-Service). Powstają platformy oferujące środki transportu w cenie uzależnionej od czasu i formy użytkowania. Według specjalistów GEFCO Polska, nowy rynek kreuje wyzwania, ale również i szanse dla operatorów logistycznych.

Rynek usług MaaS to duże pole do rozwoju dla operatorów logistycznych w zakresie transportu i serwisowania pojazdów używanych. Dodatkowo dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii i analizie danych to właśnie operatorzy logistyczni mogliby wspierać dostawców usług MaaS, planując popyt i przewidując potrzeby serwisowe. „Szacuje się, że rynek MaaS, którego wartość w 2017 roku tylko w Unii Europejskiej była szacowana na 25 mld USD, w 2030 roku przekroczy próg 450 mld USD. Dobre prognozy dla MaaS to również szansa na rozwój dla operatorów logistycznych w nowym i szybko rozwijającym się segmencie” – mówi Rafał Krajewski, Dyrektor Generalny GEFCO Polska.

Od masowej produkcji do MaaS-owych rozwiązań

Usługi w zakresie mobilności łączą różne środki transportu. W jednej aplikacji otrzymujemy dostęp do rozwiązania multimodalnego, które umożliwia optymalizację podróży przy użyciu wielu pojazdów – począwszy od transportu publicznego przez car sharing, hulajnogi czy tradycyjną taksówkę.

W ramach dążenia do efektywnych i zintegrowanych systemów transportowych, przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej wychodzą poza dotychczasowe modele biznesowe oparte na sprzedaży i własności pojedynczych pojazdów. Koncentrują większą uwagę na tworzeniu elastycznych i dostosowanych do indywidualnych potrzeb rozwiązań w zakresie mobilności. Niektórzy producenci samochodów idą o krok dalej, oferując pojazdy w modelu subskrypcji i produkując ich uproszczone wersje, na przykład bez możliwości konfiguracji wyposażenia.

Zmieni się rola operatora logistycznego

„Jeśli rynek przesunie się w tym kierunku, to z jednej strony nastąpi utrata przychodów i marży przez dealerów, dostawców i firmy logistyczne. Jednak z drugiej strony, efektywność takiego modelu oraz korzyści wynikające z uproszczonego procesu składania zamówień na dostawę otworzą nowe możliwości dla operatorów logistycznych. Dzięki wykorzystaniu danych analitycznych pozyskanych w procesie wyboru i użytkowania pojazdu przez klienta można zbudować łańcuch dostaw dostosowany do popytu w czasie rzeczywistym” – dodaje dyrektor generalny GEFCO Polska.

Wraz z upowszechnieniem się MaaS, przed operatorami logistycznymi rozwija się nowy wachlarz usług, które powinny być przez nich dostarczane. Podstawowym elementem będzie nadal realizowanie dostaw floty pojazdów lub też pojedynczego egzemplarza bezpośrednio do klienta końcowego. Dodatkowo przy popularyzacji usługi car sharingu, mówimy o szeregu nowych potrzeb – jak np. zmiana położenia pojazdów, modyfikacja akcesoriów, a przede wszystkim serwis i naprawa oraz ładowanie lub wymiana akumulatorów. Jak podkreśla specjalista GEFCO, do zadań operatorów logistycznych mogą również należeć bardziej strategiczne role w zakresie obsługi klienta, takie jak usługi śledzenia pojazdów lub wykorzystanie danych do analizowania i planowania prac serwisowych oraz do optymalizacji zarządzania ubezpieczeniami i odszkodowaniami.