Nie tylko Big data. VoD, eSport i transmisje na żywo – rynek IT nakręcają usługi oparte na sieci

0
serwery

Finał „Gry o Tron”, transmisje konferencji Fame MMA i turnieje „League of Legends” łączy rekordowa popularność oraz gigantyczna liczba danych przetwarzanych w czasie rzeczywistym. O powodzeniu przedsięwzięć decyduje zaś jedno – stabilna sieć.

Według prognoz PMR do 2023 roku inwestycje w nowe technologie w naszym kraju zwiększą się aż o 8 mld zł. Prognozom sprzyja wzrost gospodarczy, ponieważ nakłady w tym obszarze idą w parze z dynamiką PKB. Boom w IT napędza biznes, budujący swoje przewagi w konkretnych obszarach, np. rozwijając systemy do obsługi klientów (CRM) czy wykorzystując zaawansowane narzędzia do analizy danych. Niemniej jednak usługi IT napędza każdy z nas – fan kultowego serialu, kibic eSportu, klient sklepu on-line czy użytkownik serwisu YouTube.

Wirtualne areny napędzają IT

Mistrzostwa Świata w League of Legends 2019 okazały się przełomowe. Turniej Worlds 2019 był najchętniej oglądanym wydarzeniem esportowym w historii. eSport rozpala emocje, skupia olbrzymie społeczności i jest dostępny dla wszystkich. Twórcą i dystrybutorem treści może być w nim praktycznie każdy: gamingowy influencer i utalentowany gracz. Zwłaszcza od kiedy Discord, jeden z najpopularniejszych komunikatorów dla graczy, został wzbogacony m.in. o funkcję Go Live, umożliwiającą transmisję swojej rozgrywki bezpośrednio do grupy znajomych.

Popularność zawodów na wirtualnych arenach jest bodźcem wzrostu przepustowości łączy internetowych. Dzieje się tak, ponieważ szybkie łącze i tani sprzęt zdemokratyzowały streaming on-line i upowszechniły przesyłanie treści. Z chwilą, gdy rosła popularność wirtualnych rozgrywek i pęczniały skupione wokół nich prężne społeczności, pojawili się poważni sponsorzy. eSport stał się dochodowym rynkiem, którego wartość – według szacunków Electronic Sports League – sięga obecnie 50 mln zł, a w przyszłym roku może już osiągnąć 62 mln zł.

Wzrost aktywności użytkowników oraz ich urządzeń w sieci wymaga stabilnego łącza dla aplikacji wykorzystywanych przez nich każdego dnia. Firmy zajmujące się utrzymaniem i rozwojem rozwiązań VoD czy transmisjami live (np. z wydarzeń eSportowych), coraz częściej zwracają uwagę na utrzymanie kosztów za wygenerowany ruch na odpowiednim poziomie, a także możliwość szybkiego skalowania i zwiększenia przepustowości sieci dla swojego produktu – komentuje Konrad Krycki, Account Manager OVHcloud. – Nasi klienci zaczęli zwracać się do nas z konkretnymi potrzebami związanymi z przepustowością dla projektów adresowanych do dużej liczby użytkowników na całym świecie, czy w kwestii uzyskania konkretnej przepustowości pomiędzy własną serwerownią a centrum danych OVHcloud. Rynek i dynamiczny rozwój oferty mobilnego Internetu, skupiają na sieci uwagę wielu dostawców rozwiązań marketingowych, hostingowych czy transmisji live w Internecie.

Eksperci Cisco (Cisco VNI forecasts) twierdzą, że w najbliższej perspektywie transmisje na żywo będą rosnąć rocznie o 73 proc., zwiększając tym swój udział w sektorze video w Internecie do 17 proc. w 2022 roku. Z kolei rekord oglądalności polskiej transmisji na YouTube padł podczas transmisji na żywo z pierwszej Konferencji FAME MMA 3. Film wyświetlany na kanale jednego z influencerów, oglądało jednocześnie ponad 200 000 osób. Dotąd w Polsce żaden live stream w serwisie YouTube nie cieszył się tak dużą frekwencją.

Popularność transmisji na żywo odzwierciedlają decyzje niektórych wydawców nadających programy „live”, np. OnetRano. Opcję prowadzenia relacji na żywo przez swoich użytkowników udostępnił również LinkedIn. Jedynym ograniczeniem wydaje się wyobraźnia i wydajność łącza internetowego.

Czytaj również:  Gruzja dąży do zwiększenia eksportu na polski rynek. Tamtejsze firmy chcą w ten sposób poprawić swoją sprzedaż w Europie

Każdego dnia firmy przetwarzają niezliczone ilości danych w chmurze. Eksperci szacują, że do 2020 r. będzie to 40 zetabajtów danych. Dlatego tak ważne jest, aby posiadać stabilną sieć, która te dane dostarczy. W Cloudical Polska dostajemy coraz więcej zapytań, nawet do 15 proc. miesięcznie, o technologie związane z przetwarzaniem obrazu oraz CDN, gdzie stabilna i tania sieć ma ogromne znaczenie dla dostarczania wspomnianych usług – mówi Mirosław Choma, Managing Director w Cloudical Polska Sp. z o.o.

408 Request Timeout, czyli serwer milczy

Kiedy chcemy obejrzeć film w domowym zaciszu, wystarczy że wybierzemy tytuł z listy dostępnych i możemy zaczynać seans. Intuicyjny interfejs na ekranie użytkownika wymaga jednak złożonych rozwiązań sieciowych, które pozostają dla niego niewidoczne. Większość projektów sieci VoD wykorzystuje serwery proxy (repliki) do buforowania treści w celu zminimalizowania opóźnień po stronie użytkownika i zmniejszenia zużycia pasma oraz obciążenia serwera, na którym znajduje się biblioteka filmów. W uproszczeniu – proces przekierowuje polecenie użytkownika na najbardziej odpowiedni serwer zgodnie z ustalonymi parametrami, takimi jak pojemność dysku, dostępność treści bądź właśnie obciążenie sieci.

Wartość rynku VoD w Polsce w ub. r. PMR oszacował na 854 mln zł. Z tego typu usług korzystało 2,7 mln użytkowników. Aby operatorzy nadal mogli czerpać z VoD profity, muszą zgodzić się z filozofią Netfliksa, który twierdzi, że technologia jest równie ważna jak oferta, którą udostępnia. Niezależnie od tego ile programów i filmów wyprodukuje, musi on bowiem zagwarantować, że 118 milionów abonentów obejrzy je bez problemu.

Przed nami czerwcowe Euro 2020. Jest więc czas, aby dobrze przygotować tak ofertę, jak i swoją infrastrukturę. Możliwości dostawców warto porównać korzystając z niezależnych zestawień, takich jak np. najnowszy The Cloud Report firmy Cloudical, w którym przetestowano chmurę publiczną – mówi Krycki, OVHcloud. – Cieszy nas, że oferta OVHcloud zwyciężyła w kategorii sieć (network), prześcigając takie platformy jak Azure czy Google Cloud. Na ten wynik znacznie wpłynęła właśnie stabilność sieci oraz fakt, że nie pobieramy opłat za ruch sieciowy.

Zawody on-line, relacje na żywo czy dystrybucja treści to kusząca rozrywka oraz potężny biznes generowany przez reklamodawców, inwestorów i widzów, gotowych za to zapłacić przez aplikację czy korzystając z opcji pay-per-view. Użytkownicy wybaczą wiele, jeśli otrzymają unikalne treści, ale zacinającej się co rusz relacji w kulminacyjnym momencie filmu, rozgrywki czy transmisji – już nie.

O raporcie The Cloud Report

Od września 2018 roku Cloudical wydaje kwartalnik o nazwie The Cloud Report. Założeniem jego inicjatorów było poszerzanie wiedzy na temat technologii chmurowej oraz informowanie odbiorców o istniejących możliwościach technologicznych. Dzięki testowaniu wielu rozwiązań, Cloudical posiada szerokie spojrzenie na wyżej wspomniane zagadnienie. Raport Cloudical to atrakcyjne kompendium wiedzy oraz wyniki wielomiesięcznych badań.

Pełen tekst raportu The Cloud Report jest dostępny pod linkiem: https://the-report.cloud/downloads