Nowa generacja samochodów elektrycznych wspomagana przez technologię blockchain

Volvo S60 V60 Polestar
Volvo S60 V60 Polestar

Recykling stał się globalną koniecznością, ponieważ pozwala pozyskiwać cenne zasoby oraz ograniczać odpady. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że można poddawać recyklingowi gazety, szkło, plastikowe butelki czy aluminiowe puszki, ale co z większymi rzeczami takimi jak części samochodowe, metale i surowce?

Jednym z przedmiotów, który dobrze się nadaje do ponownego przetworzenia, są baterie litowe. Mimo to szacuje się, że każdego roku 1,8 mln zużytych baterii nie zostaje poddanych odpowiedzialnemu recyklingowi[1]. Chociaż wskaźnik recyklingu znacznie wzrósł od poziomu 5% obliczonego przez organizację Friends of the Earth w 2010 r., wciąż pozostało jeszcze wiele do zrobienia.

Po raz pierwszy w branży: zrównoważone pozyskiwanie surowców przez Volvo Cars

Firma Volvo Cars od dawna stosuje najwyższe standardy bezpieczeństwa, odpowiedzialnego pozyskiwania surowców oraz zrównoważonego rozwoju. Firma postanowiła zaangażować się w odpowiedzialne działania na obszarze recyklingu akumulatorów oraz innych materiałów samochodowych. Volvo Cars była pierwszą spośród marek samochodowych premium, która zobowiązała się do stosowania hybrydowego lub w pełni elektrycznego układu napędowego we wszystkich swoich modelach, z myślą o napędzaniu rozwoju branży motoryzacyjnej i poprawie jakości powietrza w naszych miastach.

Obecnie — również po raz pierwszy na świecie — wprowadziła system śledzenia oparty na technologii blockchain, służący do śledzenia kobaltu używanego w jej akumulatorach w pojazdach elektrycznych. Proces śledzenia zaczyna się od złomowanych baterii litowych z wyrzuconych telefonów i laptopów, z których odzyskiwane są surowce. Są one następnie śledzone przez cały łańcuch dostaw, aż do producenta baterii CATL, a następnie do Volvo Cars. Baterie pochodzące z recyklingu to jeden z najważniejszych niewykorzystanych jeszcze zasobów. Wkrótce będą one stanowić większą część materiałów zastosowanych w akumulatorach w samochodach, ciężarówkach i autobusach, ponieważ ilości wydobywanego litu i kobaltu są skromne w porównaniu z prognozowanym całkowitym światowym zapotrzebowaniem na te metale. Proces ich pozyskiwania jest skomplikowany, a firmy z całego łańcucha dostaw — od surowców do nowych akumulatorów — są rozproszone po całym świecie.

Circulor i Oracle: Recykling kobaltu z użyciem technologii blockchain

Duże zapotrzebowanie na kobalt wymaga recyklingu baterii, ponieważ ilości nowo wydobywanego kobaltu są niewystarczające. W związku z tym konieczne jest odpowiedzialne wykorzystywanie i ponowne przetwarzanie dotychczasowych zasobów tego metalu. Dostawcy akumulatorów w ramach inicjatywy Volvo Cars w dziedzinie elektryfikacji muszą zapewnić możliwość śledzenia pochodzenia surowców zastosowanych w tych akumulatorach. Firma Volvo Cars poszukiwała rozwiązania, które pomoże jej sprawnie śledzić materiały zastosowane w akumulatorach samochodów elektrycznych, weryfikować możliwość recyklingu tych materiałów oraz zapewniać zgodność z przepisami. Wybrała Circulor — brytyjskie przedsiębiorstwo specjalizujące się w zastosowaniu technologii blockchain do śledzenia surowców w łańcuchach dostaw.

Circulor opracował platformę wykorzystującą technologię blockchain Oracle do stworzenia łańcucha dowodowego w łańcuchu dostaw. Jest on połączony z algorytmami sztucznej inteligencji, aby wspomagać procesy due diligence i identyfikować anomalie w danych, a dzięki temu pomagać w skutecznym prowadzeniu dochodzeń i zapewnianiu zgodności z przepisami. Platforma została już przetestowana w warunkach rzeczywistych i jest stosowana w odniesieniu do tantalu wydobywanego w Ruandzie (tantal jest jednym z „krwawych minerałów” [ang. conflict minerals] używanych w naszych telefonach i laptopach), a obecnie również w odniesieniu do kobaltu wykorzystywanego w akumulatorach pojazdów elektrycznych Volvo Cars.

Korzyści z wykorzystania technologii Oracle Blockchain do śledzenia łańcucha dostaw

Fabrycznie skonfigurowana platforma blockchain Oracle pozwoliła firmie Circulor skupić się na jej obszarze specjalizacji — czyli na śledzeniu minerałów — zamiast poświęcać dużo czasu i wysiłku na budowę infrastruktury blockchain. Platforma Oracle Blockchain umożliwia łatwą konfigurację bezpiecznego łańcucha bloków już w wersji fabrycznej:

  • W pełni zarządzana platforma chmurowa do szybkiego udostępniania sieci blockchain i uproszczonego zarządzania tymi sieciami
  • Obejmuje komponenty takie jak: zależności w zakresie infrastruktury, komponenty Hyperledger Fabric, interfejs REST proxy oraz konsola operacyjna
  • Łatwe wdrażanie partnerów dzięki wstępnie zintegrowanym, wbudowanym funkcjom weryfikacji tożsamości

Według dyrektora generalnego firmy Circulor Douglasa Johnsona-Poensgena zastosowanie technologii Oracle Blockchain do śledzenia surowców i części samochodowych przynosi wiele korzyści. „Stworzyliśmy warstwę merytoryczną, interfejsy użytkownika i algorytmy do weryfikacji danych, ale nie musieliśmy się martwić o to, czy nasze rozwiązanie będzie rozwiązaniem klasy korporacyjnej, ponieważ Oracle Blockchain zapewnia wydajność, bezpieczeństwo i skalowalność klasy korporacyjnej już w wersji fabrycznej”.

Dzięki śledzeniu i weryfikowaniu łańcucha dostaw przez technologię blockchain zarówno firma Volvo Cars, jak i jej klienci mają pewność, że części samochodowe pochodzą z legalnych źródeł oraz są zgodne z przepisami i pozyskiwane w sposób odpowiedzialny.

„Choć wiele osób nadal uważa, że blockchain to tylko buzzword, Volvo Cars wraz z Oracle udowadniają, że ta opinia to przebrzmiała historia” – komentuje Maciej Tomkiewicz, Senior Sales z Oracle Polska. „Jako liderzy innowacji w swoich branżach, nie oglądając się na fale bezpodstawnej krytyki obie firmy pokazują, jak w praktyce należy traktować blockchain, implementując go do swoich rozwiązań. Wszystko jest przemyślane i uszyte na miarę, nie ma tutaj nadmiarowych coinów, ICO czy Proof of Work niepotrzebnie zużywających energię. Właściwe klocki do właściwej układanki, o takich implementacjach chcemy słyszeć częściej”.

Mary Hall, dyrektor działu Oracle Blockchain Product Marketing

[1] Źródło: Johnson Controls Power Solutions via MyBatteryRecyling.com

Opracowanie artykułu: Maciej Tomkiewicz, Oracle Polska