O co warto pytać pracowników, by stać się lepszym liderem

rekrutacja

Jak pracodawcy mogą uniknąć negatywnych komentarzy na swój temat? Jak wynika z doświadczeń portalu opinii GoWork.pl, wystarczy odpowiednia komunikacja. Zamiast obrażać się na pracowników za to że nie zgadzają się z każdą naszą decyzją, należy zacząć słuchać tego co mają do powiedzenia i zadawać odpowiednie pytania. Opanowanie tej sztuki stanowi esencję sprawnego zarządzania. O co pytać? Oto kilka przykładów:

Jakim typem lidera jestem?

Członkowie zespołu podążają za pewnymi siebie, sprawnymi przywódcami. Za tymi skupionymi na własnym sukcesie – niekoniecznie. Prawdziwy przywódca nie kontroluje pracowników na każdym kroku, nie ogranicza ich kreatywności. Jego zadanie polega na  inspirowaniu podwładnych, by jak najlepiej wykorzystywali swoje umiejętności i przyczyniali się do realizacji wizji firmy.

Czy wiesz jaki potencjał w tobie widzę?

Szefowie dzielą się na tych, którzy zarządzają z przesadną dbałością o szczegóły i tych, którzy skupiają się na wyszukiwaniu talentów i aktywowaniu potencjału drzemiącego w każdym pracowniku. – Lider rozmawia z podwładnym, próbuje wychwycić jego mocne strony i wspólnie ustalają jakie korzyści może on przynieść firmie oraz jak dodatkowo wzmocnić te cechy, jakie szkolenia pozwolą na rozwój talentu – mówi Michał Środa z GoWork.pl.

Co o tym myślisz?

Dobry lider jest pewny siebie, ale także pokorny. Jest świadomy tego, że nie zna odpowiedzi na wszystkie pytania, a to z kolei oznacza, że przed podjęciem ostatecznej decyzji sięga po opinię swojego zespołu. Im więcej pomysłów i porad uzyska od pracowników, tym lepiej dla ogólnej idei.

W jaki inny sposób moglibyśmy rozwiązać ten problem?

Przeciętni liderzy unikają wyzwań i problemów. Najlepsi wręcz przeciwnie. Gdy okazuje się, że popełniono błąd, wkraczają do akcji i zamiast szukać winnych, szukają rozwiązań. – Próbując znaleźć rozwiązanie kryzysowej sytuacji, ważne jest by nie szukać winnych – zauważa przedstawiciel GoWork.pl. Nawet jeżeli uważamy, że należy zwrócić uwagę konkretnej osobie, należy to zrobić na osobności i bez agresji.

Jak mogę Ci pomóc? 

Prawdziwi liderzy wiedzą, że ich pozycja nie ogranicza się do sprawowania władzy nad innymi. Wiedzą, że ich rolą jest realizacja wyznaczonych celów i praca na rzecz całej firmy. W związku z tym, nie skupiają się wyłącznie na wydawaniu poleceń. Pytają jak mogą pomóc, czego inni oczekują od ich kierownictwa, jakie ich działania mogłyby wpłynąć na usprawnienie pracy zespołu.

Czy jest coś, co utrudnia wam pracę?

To pytanie może początkowo zaskoczyć członków zespołu, mimo to jest jednym z najlepszych pytań, jakie można zadać. Szef powinien uważnie wysłuchać odpowiedzi, dokładnie zastanowić się nad odpowiedzią i być gotowym na podjęcie odpowiednich działań – w innym przypadku, gdy ponownie zada to pytanie, nie otrzyma już prawdziwej odpowiedzi.

Gdzie chciałbyś zajść?

Nie należy obrażać się na pracowników, którzy postanowili rozwijać się w innej firmie. Warto jednak o nich walczyć, a najlepszym sposobem na zatrzymanie utalentowanych pracowników jest danie im swobody rozwoju. Dlatego tak ważne jest to pytanie – jaka jest twoja pasja? czego oczekujesz od swojej firmy? co chciałbyś robić? Znając oczekiwania pracowników, łatwiej im sprostać, a tym samym pozbawić motywu dla którego postanowią realizować się gdzie indziej.