Operatorzy wyciągają rękę do startupów

0

Polski rynek telekomunikacyjny należy do kilku najważniejszych graczy, którzy w najbliższych latach stawiają na startupy jako źródło nowych pomysłów i technologii.

Pod koniec 2016 r. w Polsce zarejestrowanych było ok. 2,7 tys. startupów, z których większość zajmuje się tworzeniem oprogramowania dla firm (dane Startup Poland). Najwięcej powstałych aplikacji jest kierowanych do branży telekomunikacyjnej. Jednak polskie startupy również aktywnie starają się wdrażać światowe trendy IT, takie jak Internet Rzeczy czy Big Data, czyli przetwarzanie wielkiej ilości danych.

Obserwując ten nieustannie rozwijający się rynek, polscy giganci telko postanowili wyciągnąć rękę do startupów. W dniach 6-7 marca w Warszawie odbędzie się największa ogólnopolska konferencja dla branży telekomunikacyjnej PLNOG, podczas której reprezentanci m.in. Orange, T-Mobile oraz UPC odpowiedzą na pytania dotyczące tego jak poszukują oraz wspierają działalność startupów, dlaczego zdecydowali się wesprzeć innowacyjne projekty oraz na jakie korzyści liczą w tym zakresie. – PLNOG-a organizujemy już od 9 lat, a w tym roku po raz pierwszy zdecydowaliśmy się sięgnąć po tematykę startupów w telekomunikacji. To z jednej strony efekt obserwacji i znajomości prężnie rozwijającego się rynku startupowego, a z drugiej – zapotrzebowania na innowacyjne rozwiązania ze strony korporacji telekomunikacyjnych. Chcemy stworzyć miejsce, gdzie te dwie strony dialogu spotkają się osobiście. Mamy nadzieję, że dzięki takim spotkaniom rozwój rynku telekomunikacyjnego w Polsce przyspieszy – mówi Jakub Kozioł, COO PROIDEA i PLNOG.

Giganci o innowacjach w startupach

Obecnie T-Mobile aktywnie prowadzi program akceleracyjny hub:raum WARP Sprints, który jest skierowany do startupów z całej Europy. Program gwarantuje zasoby, infrastrukturę i mentoring, co pozwala na rozwój produktu oraz szybsze wejście na europejskie rynki. Dotychczas we wcześniejszej wersji programu – WARP Accelerator –  przeanalizowanych zostało 3 tys. projektów, z czego akceleracji poddanych zostało 58 startupów z 18 krajów. Wg T-Mobile współpraca dużych korporacji, zwłaszcza telekomunikacyjnych, ze startupami może być idealnym połączeniem. Najważniejsze jest tutaj obustronne zrozumienie – zarówno wzajemnych potrzeb, oczekiwań, jak i różnic dzielących obie strony. Bardzo ważne w korporacyjnej akceleracji jest przygotowanie samej korporacji do absorpcji innowacji i wyznaczanie obszarów, w których są one najbardziej poszukiwane. Zbliżająca się edycja WARP Sprints obejmie trzy obszary: smart city, transport i logistykę oraz omnichannel, które zostały wyselekcjonowane w pełnej zgodzie ze strategią T-Mobile. – W hub:raum poszukujemy projektów, których telekom naprawdę potrzebuje i zgłasza gotowość do współpracy z zespołami z danego obszaru. Przed faktycznym rozpoczęciem akceleracji przygotowujemy także struktury wewnątrz korporacji, aby być gotowymi do absorpcji innowacji. Takie podejście jest korzystne zarówno dla T-Mobile, jak i dla współpracujących z nami startupów – mówi Jakub Probola, dyrektor zarządzający Hub:raum dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Czytaj również:  Polski sektor kosmiczny stanowi zaledwie 1 proc. europejskiego rynku. Jego rozwój zależy głównie od rządu