Podatki od gier i zakładów w krajach UE

hazard

Wpływy z tytułu podatku od operatorów online stanowią w większości krajów europejskich znaczny zastrzyk gotówki dla budżetu państwa. W Polsce od lat są one dużo niższe niż w innych, nawet znacznie mniejszych krajach Unii Europejskiej. Propozycja nowelizacji ustawy hazardowej zakłada zmiany, które jeszcze wyraźniej pogłębią tę różnicę.

Na rynku obowiązują dwa systemy naliczania podatku od produktów hazardu online. Jest to system oparty na GGR (Gross Gaming Revenue), obliczany na podstawie sumy wpłaconych przez uczestników gier środków, pomniejszonych o wypłaty wygranych, oraz system oparty na stałym podatku od obrotu, który obowiązuje obecnie w Polsce. Stawka tego podatku
w naszym kraju to  12% i jest to jedna z najwyższych stawek w Unii Europejskiej. Jednocześnie wpływy z tytułu podatków od operatorów online w Polsce są dużo niższe niż
w pozostałych krajach Unii – w 2013 roku wyniosły one jedynie 21,2 mln złotych.

Biorąc pod uwagę wysokie stawki podatkowe obowiązujące w naszym kraju – wspomniane już 12% podatku od zakładów wzajemnych oraz dodatkowe 10% podatku od wygranych – należy zauważyć, że kwota ta jest bardzo niska dla kraju z ponad 38 milionową populacją. Według szacunków międzynarodowej firmy doradczej Deloitte zmiana podstawy opodatkowania pozwoliłaby w perspektywie czterech lat zwiększyć wpływy do budżetu państwa od 800 mln do 4,9 mld zł[1].

Wpływy do budżetu w innych krajach

Dania

W Danii, kraju z niespełna 6 milionami mieszkańców, w 2015 r. pobrany podatek
od operatorów online wyniósł ponad 389 mln PLN. Od 2012 r. w Danii obowiązuje system licencyjny oraz podatek oparty na GGR na poziomie 20% na wszystkie produkty hazardu online. Dzięki temu rozwiązaniu w bardzo krótkim czasie udało się zmniejszyć rynek offshore (rynek podmiotów nielicencjonowanych) o blisko 80%[2]. Dziś szara strefa w Danii szacowana jest na poziomie 5-10%.

Wielka Brytania

Kolejnym krajem, który bardzo dobrze poradził sobie z opodatkowaniem produktów hazardowych online jest Wielka Brytania. Podatek został tam ustalony na poziomie 15%
na wszystkie produkty. Zmiany w modelu brytyjskim zostały wprowadzone 1 listopada 2014 roku poprzez dostosowanie się do najlepszych praktyk w Europie i przyjęcie kluczowych elementów modelu duńskiego. Sukces legislacyjny Brytyjczyków pozwolił im
na wygenerowanie olbrzymich wpływów do budżetu państwa na poziomie 2,76 mld PLN
od gier i zakładów online[3].

Włochy

We Włoszech, jednym z największych rynków hazardu na świecie, gdzie gry losowe
oraz zakłady wzajemne stanowią aż 70% rynku, uregulowano rynek w 2006 roku
i umożliwiono zagranicznym operatorom otrzymanie licencji. Od tego czasu udało się praktycznie zlikwidować szarą strefę, która obecnie obejmuje około 10% rynku. Dodatkowo, 1 stycznia 2016, w celu jeszcze skuteczniejszej walki z operatorami działającymi w szarej strefie, weszły w życie nowe regulacje na mocy których wprowadzono podatek GGR
od zakładów online, który ustalony został na poziomie 22%. Już w pierwszym kwartale 2016 roku pozwoliło to na wzrost wpływów z tytułu podatków od zakładów online o ponad 40%
w porównaniu z analogicznym okresem w 2015 roku. W 2015 r. wpływy do budżetu z tytułu podatków generowanych przez operatorów online wyniosły 890 mln PLN[4].

Czechy

Zmiany w prawie hazardowym w Republice Czeskiej, które obowiązywać będą od 1 stycznia 2017 roku, zakładają wprowadzenie dwóch stawek podatkowych GGR: 23% dla zakładów sportowych online i gier karcianych oraz 35% dla gier online. Nowe prawo dopuszcza oferowanie wszystkich produktów hazardu online przez prywatnych operatorów, którzy posiadają licencję.

Holandia

Zmiany w prawie hazardowym planuje wprowadzić również Holandia. W Królestwie Niderlandów wprowadzenie nowych przepisów planowane jest przed końcem 2017 r. Zgodnie z projektem nowego prawa hazardowego, który został przyjęty przez izbę niższą tamtejszego parlamentu w lipcu bieżącego roku, wprowadzona ma zostać jednolita stawka podatkowa dla wszystkich produktów hazardu online, która w pierwszym okresie ma wynosić 29%, a po trzech latach ma zostać obniżona do 25%. Zmiany te mają spowodować, że 80% rynku gier hazardowych zagospodarowane będzie przez licencjonowanych operatorów i przyczynić się do zwiększenia rocznych wpływów do budżetu o 25 mln EUR (108,5 mln PLN), które mają być przeznaczone głównie na wsparcie holenderskiego sportu.

Przykłady wielu europejskich państw dowodzą, że najwyższe wpływy z podatków do budżetu państwa osiągane są przy zastosowaniu jednolitego podatku od przychodu od wszystkich produktów online tzw. GGR. Taki system opodatkowania przynosi największe korzyści finansowe zarówno dla budżetu państwa, jak i użytkowników, którzy w innym przypadku ponoszą ciężar podatku obrotowego bez względu na uzyskany wynik zakładu.

Wdrożenie odpowiednich mechanizmów regulacyjnych w Polsce w krótkim okresie doprowadziłoby do spadku liczby operatorów nieposiadających polskiej licencji, a tym samym przyczyniłoby się do znacznego zwiększenia wpływów do budżetu państwa z tytułu podatków generowanych przez operatorów online.

[1] Źródło: Raport Deloitte „Analiza uwarunkowań funkcjonowania rynku gier losowych online i sportowych zakładów wzajemnych w Polsce” strona 71

[2] Źródło: https://spillemyndigheden.dk/sites/default/files/filer-til-download/e_version_spm_aarsberetning_dk_gb_2016.pdf

[3] Źródło: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/539194/Jun16_Receipts_NS_Bulletin_Final.pdf

[4] Źródło: http://www.osservatori.net/gioco_online/ultima-ricerca