Polacy coraz bardziej zainteresowani finansowaniem pozabankowym

pieniądze

Sektor finansowania pozabankowego w ciągu ostatnich lat konsekwentnie rośnie. Jak podaje instytucja finansowa Aasa Polska, w 2018 r. do firmy wpłynęło aż o 48% więcej wniosków o pożyczkę. Przyczyny tego ważnego trendu wzrostowego na rynku finansowym komentuje ekspert Aasa Polska.

Z roku na rok rośnie sektor finansowania pozabankowego. Dotyczy to nie tylko wzrostu liczby podmiotów udzielających pożyczek. Jak podaje Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego i Polski Związek Instytucji Pożyczkowych, wartość portfela pożyczek w 2017 r. wyniosła aż 4,3 mld zł. Wyraźne wzrosty biznesowe można zaobserwować również analizując konkretne wskaźniki.

Popyt na finansowanie pozabankowe

Według danych Aasa Polska, instytucji finansowej działającej na polskim rynku od 2012 roku, w ubiegłym roku do firmy trafiło aż o 48% więcej wniosków o pożyczkę. Zmiana dotyczy wszystkich zgłoszeń: dokonywanych online, poprzez urządzenia mobilne i w kanałach offline, zarówno przez klientów indywidualnych, jak i mikroprzedsiębiorców, do których Aasa Polska również kieruje swoją ofertę.

Dodatkowo, wskaźnik NPL (non performing loan) opisujący jakość spłat (im mniejszy tym lepiej) – wykazał spadek o 14%. Istotne obniżenie niespłacalnych pożyczek oznacza, że Aasa Polska, zwracając szczególną uwagę przy podejmowaniu decyzji kredytowej na bezpieczeństwo finansowe Klientów i możliwość spłat podjętych przez nich swoich zobowiązań, zyskuje ich zaufanie.

Analizując wysokość udzielanych pożyczek, w ubiegłym roku Aasa Polska zaliczyła wzrost o 15% w porównaniu z 2017 r. Klienci wnioskują o coraz wyższe kwoty m.in. dlatego, że wydłużany na rynku czas trwania umowy kredytu konsumenckiego wpływa na mniejszą kwotę comiesięcznych zobowiązań.

Jakie czynniki wpływają na tak dynamiczny rozwój zainteresowania pozabankową kategorią produktów finansowych?

Prawie 50% więcej wniosków o pożyczkę złożonych w Aasa Polska w 2018 r. i wzrosty innych wskaźników to twarde dowody na zwiększające się zapotrzebowanie konsumentów indywidualnych oraz mikroprzedsiębiorców na alternatywne formy finansowania, które – co podkreślam – w Aasa Polska nie są chwilówkami i budzą zaufanie Klientów. – mówi Paweł Pawlukiewicz, Członek Zarządu Aasa Polska. Na wzrost zainteresowania produktami pozabankowymi ma wpływ wiele czynników, wśród których wymieniłbym stosunkowo niską akceptowalność wniosków o kredyt w bankach w porównaniu do firm pożyczkowych, wynikającą np. z warunków określających zdolność kredytową czy wymagany rodzaj umów o pracę. Dodatkowo, banki prezentują klientowi ograniczoną ofertę (u brokera klient może porównać wiele ofert, w siedzibie/na stronie banku – poznaje jedną, konkretną propozycję). Gros konsumentów potrzebuje pieniędzy szybko – dużo szybciej, niż pozwalają na to zawiłe procedury bankowe. – dodaje ekspert z Aasa.

Co przekonuje mikroprzedsiębiorców do składania wniosków do instytucji finansowej?

Drugą grupą klientów, która również coraz przychylniej patrzy na pozabankowe produkty finansowe, są mikroprzedsiębiorcy. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą czy zatrudniające 1-2 osoby, zmagają się z wieloma ograniczeniami proceduralnymi. Ich wnioski kredytowe często odrzucane są ze względu na zbyt krótki czas prowadzenia działalności czy brak wpływów ze stałych kontraktów, który banki szacują jako zbyt wysokie ryzyko. Fakt, że mikroprzedsiębiorca może otrzymać pożyczkę od pierwszego dnia prowadzenia działalności (takie procedury funkcjonują w Aasa Polska), niewątpliwie sprzyja rozwojowi małych biznesów.