Przegląd aktywności pięciu największych światowych brandów na rynku kryptowalut i blockchain

    bitcoin

    Wielkość rynku kryptowalut szacuje się obecnie na ponad 250 miliardów dolarów, a jego wielkość z roku na rok rośnie. A jednak u wielu osób wciąż budzi kontrowersje. Wzrost tego sektora finansów jest widoczny nie tylko w wartości, ale także w ilości nowopowstałych kryptowalut. Od czasu powstania Bitcoina w 2009 roku powstało ponad 4000 altcoinów. Na wzrost rynku kryptowalut znaczący wpływ mają rozwój technologii blockchain, a także inwestycje światowych gigantów informatycznych. Poniżej opisane zostały działania TOP 5 największych korporacji związane z rynkiem kryptowalut i technologią blockchain.

    Amazon

    Choć stanowisko Amazona od lat nie zmienia się w stosunku do kryptowalut, firma posiada w pełni zarządzaną bazę danych ksiąg rachunkowych Amazon QLDB, które mogą służyć do rozwoju aplikacji blockchain. Wraz z nią pojawiły się usługi rozwoju skalowalnych sieci blockchain. Równocześnie Amazon nawiązał współpracę z głównymi graczami rynku blockchain: IDEO CoLab, R3 oraz Consensys. Kilka lat temu Amazon zarejestrował domeny amazonethereum.com, amazoncryptocurrency.com oraz amazoncryptocurrencies.com. Oficjalnie celem tego działania było zapewnienie bezpieczeństwa marki. W związku z aktywnością wokół Facebook Libra oraz Walmart’s Stablecoin temat kryptowalut wraca do przedstawicieli Amazona niczym bumerang. W ciągu najbliższych kilku lat Amazon może zmienić front, zwłaszcza biorąc pod uwagę atrakcyjność kryptowalut dla handlu elektronicznego.

    Apple

    Działania Apple w obszarze blockchain i kryptowalut widać coraz wyraźniej. Apple stworzyło nowy framework dla developerów o nazwie CryptoKit przeznaczony do wykonywania operacji kryptograficznych, w tym także do tworzenia, wymiany i sprawdzania kluczy. Od czerwca 2019 wśród udostępnianych symboli SF Symbols znalazły się nowe ikony ze znakami Bitcoina. Sam wiceprezes działu płatności Apple Pay powiedział, że kryptowaluty mają „interesujący długoterminowy potencjał”. Od momentu pojawienia się Apple Pay firma jest bardzo aktywna w sektorze Fintech, stawiając na bezpieczeństwo swoich klientów. Wprowadzając Apple Card z jednej strony znajduje sposób na utrzymanie ludzi w ekosystemie, z drugiej jednak wyróżnia się, chroniąc prywatność użytkowników.

    Google

    Google uruchomił nowe narzędzia wyszukiwania powiązane z kryptografią. Rozwój tego narzędzia ma doprowadzić do wyświetlania danych o cyfrowych walutach w bardziej przyjazny sposób. Wśród dostarczanych informacji znajdą się najważniejsze artykuły, a także inne sugerowane waluty. Póki co platforma współpracuje jedynie z najpopularniejszymi walutami wirtualnymi, takimi jak Bitcoin, Ethereum czy Ripple.

    Microsoft

    Producent najpopularniejszego systemu operacyjnego zapowiedział, że ma w planach stworzenie „tożsamości cyfrowej”. Tożsamość cyfrowa mogłaby być wykorzystana do uzyskiwania dostępu do witryn oraz aplikacji w Internecie. Projekt ma bazować na technologii blockchain wykorzystywanej w Bitcoinie. Działania Microsoftu wskazują, że kryptowaluty są w obszarze zainteresowań firmy. O wspieraniu rozwoju tego sektora świadczą chociażby dodanie symboli Bitcoina do arkusza kalkulacyjnego Excel czy publikacja opisująca działanie blockchain oraz Ethereum.

    W maju 2019 uruchomiana została usługa Azure Blockchain Service bazująca na open-source’owej platformie Quorum. Platforma działa w oparciu o protokół Ethereum i skupia obecnie największą społeczność developerów blockchain. Microsoft jest także uczestnikiem projektu prowadzonego przez IOTA Foundation, którego celem jest utworzenie publicznego rynku danych dla Internetu Rzeczy w oparciu o kryptowaluty.

    VISA

    Światowy gigant usług płatniczych inwestuje w spółkę Anchorage, której wartość przekroczyła ostatnio 40 milionów dolarów. VISA współtworzy także stowarzyszenie Libra, którego celem jest utworzenie i rozwój własnej sieci wokół nowopowstałej kryptowaluty Libra. Obok VISA członkami stowarzyszenia są także Mastercard, PayPal, PayU, eBay, Uber i oczywiście Facebook, który jest pomysłodawcą, a także właścicielem aplikacji Calibra, służącej do zarządzania portfelem nowej kryptowaluty.

    VISA współpracuje z największą giełdą krytowalut Coinbase w zakresie stworzenia nowej karty debetowej umożliwiającej płatności z portfela kryptowalut. Docelowo z karty będzie można korzystać na całym świecie, wszędzie tam, gdzie możliwe jest dokonanie płatności z użyciem tradycyjnych kart debetowych i kredytowych VISA. Póki co z karty można korzystać w sześciu europejskich krajach – Hiszpanii, Niemczech, Francji, Włoszech, Irlandii oraz Holandii.

    Ruszyła maszyna i nikt jej już nie zatrzyma

    Wśród TOP 5 korporacji na świecie nie ma firmy, która przeszłaby obojętnie obok kryptowalut. W różny sposób inwestują swoje zasoby w rynek kryptowalut i technologię blockchain, co wskazuje, że trend rozwoju tego sektora będzie się dalej rozwijał w ciągu najbliższych lat. Firmy, które chcą za tym trendem podążyć, powinny bacznym okiem obserwować start-upy powstające wokół blockchain i/lub przyłączyć się do odkrywania potencjału tej technologii na własną rękę.