Rekord branży lotniczej: w 2014 roku zamówiono 2888 nowych samolotów

samolot

Przychody przemysłu lotniczego i zbrojeniowego w ujęciu globalnym wyniosły w 2014 roku 682,2 mld dolarów i były o prawie 2 proc. wyższe niż rok wcześniej. Sektor wzrost ten zawdzięcza rozwojowi lotnictwa cywilnego, w którym przychody wzrosły o ok. 8 proc. Jak wynika z corocznego raportu „Global Aerospace & Defense sector financial performance study”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, maleje za to udział sektora wojskowego, którego przychody uszczupliły się o ok. 2 proc. W ubiegłym roku przemysł lotniczy zanotował rekord zamówionych samolotów, który wyniósł 2888 maszyn. Biorąc pod uwagę duże zainteresowanie linii lotniczych, portfel zamówień sięga już ponad 12 tys. samolotów.

Najwieksi producenci z sektora lotniczego i zbrojeniowego na świecie
Najwieksi producenci z sektora lotniczego i zbrojeniowego na świecie

Raport Deloitte powstał na podstawie analizy wyników stu największych firm z branży lotniczej i obronnej z USA i Europy. W 2014 roku globalnie sektor aerospace & defense odnotował wzrost przychodów o 12,7 mld dolarów, czyli 1,9 proc. Warto jednak zaznaczyć, że w 2013 roku wzrost ten sięgał 3,2 proc., a rok wcześniej 5,8 proc. „Wyhamowanie tej dynamiki nastąpiło głównie za sprawą przemysłu obronnego, który w 2014 roku zanotował spadek przychodów o 2,2 proc. Do takiego stanu rzeczy przyczyniło się przede wszystkim ograniczenie budżetu na wojsko w USA. Tylko sześć firm spośród dwudziestu największych producentów sprzętu wojskowego w Stanach Zjednoczonych odnotowało wzrost przychodów w 2014 roku. Według szacunków w tym roku wzrost przychodów branży lotniczej i wojskowej wyniesie 1,5 proc.” – wyjaśnia Piotr Świętochowski, Dyrektor w Dziale Audytu Deloitte, ekspert ds. przemysłu obronnego, Deloitte.

Nie dziwi więc fakt, że wzrost przychodów całego sektora lotniczego i obronnego to zasługa producentów cywilnych samolotów i sprzętu lotniczego. W 2014 roku branża ta zwiększyła swoje przychody o ok 8 proc. do sumy 314,9 mld dolarów. Na ten dobry wynik wpłynęły przede wszystkim rosnący popyt na lotniczy transport pasażerski, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, Indiach oraz Chinach, a także konieczność wymiany przestarzałych maszyn na nowe, zużywające mniej paliwa.

W ubiegłym roku w sektorze lotnictwa cywilnego ustanowiono nowy rekord zamówień sięgający 2888 samolotów (w 2013 roku – 2858). Producenci w tym czasie dostarczyli swoim klientom 1352 maszyn (wzrost ilości dostarczonych maszyn o 6,1 proc. wobec 2013 roku). Niemniej portfel zamówień wzrósł o 14,4 proc. W związku z tym sukcesywnie z roku na rok rośnie liczba zamówień czekających w kolejce do realizacji – na koniec 2014 roku skumulowana liczba zamówionych samolotów wyniosła 12175. Oznacza to, że utrzymując obecne tempo produkcji, portfel zamówień sięga dziewięciu lat. W tym roku ma zostać wyprodukowanych 1393 samolotów, a w 2016 roku 1422.

W ubiegłym roku zysk operacyjny całej światowej branży lotniczej wyniósł 66,7 mld dolarów. Zatrudnienie w całym analizowanym sektorze sięga około 2 mln osób, a wydajność pracowników wzrosła o 4,5 proc. do 33,3 tys. dolarów zysku operacyjnego na osobę.

„Jeszcze kilka lat temu przychody branży obronnej stanowiły dwie trzecie całego sektora. W tej chwili jest to 54 proc. Przy obecnej stopie wzrostu w ciągu dwóch lat proporcje pomiędzy sektorem sprzętu wojskowego, a samolotów cywilnych powinny się wyrównać” – mówi Piotr Świętochowski.

Z analizy Deloitte wynika, że w ujęciu regionalnym w roku 2014 firmy produkujące sprzęt dla lotnictwa cywilnego i przemysłu wojskowego z siedzibą w USA wygenerowały 408,5 mld dolarów przychodów, zaś firmy europejskie – 222,8 mld dolarów.

W ubiegłym roku nie zmienił się znacząco układ sił wśród producentów samolotów i sprzętu wojskowego. Nadal palma pierwszeństwa należy do koncernu The Boeing Company (90,8 mld dolarów w 2014 roku, wzrost o 4,8 proc.). Na podium pod względem wielkości przychodów znalazły się także Airbus Group (80,7 mld dolarów, wzrost o 2,5 proc.) oraz Lockheed Martin (45,6 mld dolarów, wzrost o 0,5 proc.). Boeing i Airbus odpowiadają za połowę wzrostu całego sektora, który w ub. roku wyniósł 12,7 mld dolarów. Z kolei największy wzrost przychodów należał w ub. roku do firmy Wesco Aircraft i sięgnął 50,4 proc. Spośród 100 analizowanych firm 36 zanotowało spadek przychodów. Większość z nich to producenci sprzętu wojskowego.