Samodoskonalenie to niekończąca się podróż, która pozwala odkrywać nowe możliwości, zdobywać wiedzę, rozwijać kompetencje, zyskiwać pewność siebie. W życiu zawodowym samodoskonalenie pozwala odnajdywać lepsze rozwiązania, usprawniać procesy i wspinać się po drabinie kariery.

Pracodawca odgrywa kluczową rolę w motywowaniu pracowników do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Pierwszą i najważniejszą rolą pracodawcy jest uświadomienie pracownikom znaczenia samodoskonalenia. Dopóki pracownicy nie zdadzą sobie sprawy z tego, dlaczego powinni się dokształcać żadna presja nie pomoże. Ludzie będą uczyć się nowych rzeczy, rozwijać swoje kompetencje i osiągać coraz wyższe cele tylko jeśli tego chcą. Jest to jedna z ważniejszych rzeczy, które muszą zrozumieć właściciele firm. Przełożeni powinny usiąść ze swoimi pracownikami i uświadomić im, w jaki sposób ciągłe doskonalenie nie tylko sprawi, że będą w stanie walczyć o prestiżowe projekty, ale również osiągnąć sukces.

Oto 6 metod, które warto zastosować, aby przekonać pracowników do samodoskonalenia. Wyrobić w nich dobre nawyki samodyscypliny.

  1. Zbuduj otwarte na zmiany środowisko pracy

Metodologią, która skupia się na ciągłym doskonaleniu jest Kaizen. Wdrażając Kaizen w firmie, dajemy naszym pracownikom dobry przykład i budujemy środowisko otwarte na zmiany. Wdrożenie w biznesie filozofii udoskonalania wymaga najczęściej zmiany podejścia do pracy i prowadzenia biznesu. Uczymy zespół, że każdy element, proces, działanie można usprawnić. Pracownicy biorący czynny udział w procesach doskonalenia firmy, stają się bardziej otwarci na nowości, również w swoim życiu. Dostrzegają korzyści płynące z doskonalenia.

  1. Stwórz plan rozwoju dla pracowników

Tworzenie planów rozwoju pracowników jest świetną metodą angażowania. Plany rozwojowe warto jest wykonywać na początku roku lub w momencie zatrudniania nowej osoby do firmy. Plan rozwojowy powinien być indywidualnie dostosowany do każdego pracownika. Ważne jest, aby wyznaczyć cel, do którego chciałby dążyć pracownik. Dowiedz się co chciałby zrealizować Twój pracownik w najbliższym roku. Pomóż mu wyznaczyć i zaplanować małe kroki, które przybliżą go do osiągnięcia celu.

  1. Pomóż swojemu zespołowi uczyć się od siebie nawzajem

W mojej agencji marketingowej uczenie się od siebie nawzajem to jeden z najważniejszych etapów samodoskonalenia. Aby zachęcić pracowników do dzielenia się między sobą swoją wiedzą i doświadczeniem zaczęłam od siebie samej. Jeśli pracodawca chce wyrobić w pracownikach dobry nawyk, sam musi również postępować dokładnie tak samo. Na każdym etapie realizacji projektów dla klientów dzielę się z zespołem wiedzą i doświadczeniem. Nigdy nie odmawiam udzielenia szczegółowej odpowiedzi lub opinii. Zaczynając od tego jak przeprowadziłabym rozmowę z danym klientem, co dokładnie bym odpowiedziała, kończąc na wnikliwych analizach wyników prowadzonej kampanii. Zatem jeśli chcesz, aby pracownicy w Twojej firmie doskonalili swoje umiejętności ucząc się do siebie nawzajem, pokaż im jak to robić – podziel się swoją wiedzą i doświadczenie.

  1. Regularnie pytaj pracowników czego potrzebują by wykonywać swoją pracę jeszcze lepiej?

Wdrażając metodologię Kaizen w marketingu nauczyłam się, że w ciągłym doskonaleniu najważniejsza jest regularność i nieustanne zdawanie sobie sprawy, że zawsze można coś zrobić lepiej niż wczoraj.

Nie zawsze pracownicy sami są w stanie dostrzec, że niewielkie zmiany mogą spowodować znaczny wzrost efektywności ich pracy. Ideą zadawania pytań jest skłonienie do zastanowienia się. Pracodawca nie powinien narzucać rozwiązania, a pozwolić pracownikowi samodzielnie dojść do wniosku, jakie umiejętności pozwoliłyby mu efektywniej wykonywać powierzone zadanie. Zapytaj co mógłby zrobić lepiej w danym projekcie, czy potrzebuje jakichś narzędzi, czy jest szkolenie, które chciałby odbyć.

  1. Stwórz przestrzeń do rozwoju w godzinach pracy

Kolejną metodą, która pomaga wytworzyć trwały nawyk samodoskonalenia to pozwolenie pracownikom na samodoskonalenie w czasie pracy. Pozwól pracownikom poświęcić 10% czasu ich pracy na rozwój osobisty lub zawodowy. Jedyna ważna zasada, którą powinieneś wprowadzić – element, na który poświęcają czas powinien docelowo przynosić korzyść firmie. Może być to czas poświęcony na czytanie książek związanych ze stanowiskiem lub nauka języka obcego, która pozwoli Twojemu pracownikowi nawiązać kontakty zagraniczne.

  1. Nagradzaj pracowników, którzy stale podnoszą swoją wiedzę

Motywuj pracowników do ciągłego podnoszenia swoich kompetencji nagradzając ich postawę. Pamiętaj, że jeśli Twój pracownik inwestuje swój czas w naukę nowych rzeczy, które przyczyniają się do rozwoju Twojej firmy musi również uzyskać z tego korzyści dla siebie. Odpowiednio nagradzaj zaangażowanie, spraw by pracownik poczuł się wyjątkowo i wiedział, że doceniasz jego wkład w rozwój całej firmy. Nagradzając taką postawę dajesz również sygnał do działania pozostałym członkom zespołu.

Czytaj również:  Na zwrot podatku VAT poczekasz latami

Jak wykorzystać Kaizen w procesie samodoskonalenia?

Wyznaczanie sobie zbyt wygórowanych odległych celów bywa przytłaczające. Strach przed zrobieniem pierwszego dużego kroku sprawia, że ludzie zaczynają odwlekać go w czasie, a czasem zupełnie rezygnują. Radykalne zmiany brzmią dobrze w teorii, na kartce papieru, jednak w praktyce mogą stworzyć barierę przed zmianami. W myśl metodologii Kaizen powinniśmy brać pod uwagę zasoby, którymi dysponujemy, czynniki, które mogą nam pomóc w osiągnięciu naszego celu, a  następnie wykonywać małe, stopniowe kroki, które przybliżą nas do realizacji.

Wyobraźmy sobie, że celem pracownika jest stać się najlepszym specjalistą ds. optymalizacji kampanii reklamowych Facebook. Co mógłby zrobić każdego dnia, aby przybliżyć się do tego celu. Drogę powinniśmy podzielić na krótkie odstępy np. każdego dnia powinien poświęcić 30 minut na zapoznanie się z najnowszymi trendami w reklamach Facebook. Po upływie miesiąca z pewnością zauważy, że uzyskał mnóstwo wartościowej wiedzy. W kolejny miesiącu, może rozpocząć dzienne 30- minutowe testy wszystkich rozwiązań, o których wcześniej przeczytał.

Samodoskonalenie z Kaizen polega na koncentrowaniu się na małych, codziennych zadaniach, które zmierzają do osiągnięcia wielkiego celu. Próba podjęcia zbyt wielu działań jednocześnie może doprowadzić do zniechęcenia i braku postępów.

W branży marketingu internetowego, którą zajmuję się na co dzień, nieustannie coś się zmienia, pojawiają się nowe narzędzia, więc możliwości proces ciągłego uczenia jest kluczowy. Samodoskonalenie pracowników jest najważniejszym elementem doskonalenia firmy. Nie możesz zmusić pracowników do samodoskonalenia, ale powinieneś ich do tego zachęcać.

Autor: Agnieszka Szklarczyk, CEO Agencji Marketingowej I.AM