SimFabric SA w czołówce polskich spółek z branży gier komputerowych – rozmowa z Julią Leszczyńską

    Julia Natalia Leszczynska_SIMFABRIC
    Julia Natalia Leszczyńska, prezes zarządu SimFabric S.A.

    SimFabric SA – spółka od 2016 roku prowadzi działalność na rynku gier wideo, specjalizując się w portowaniu gier na konsole Nintendo Switch, PlayStation 4 i komputery stacjonarne oraz na produkcjach własnych. Od kwietnia 2020 rokuSimFabric jest notowana na rynku NewConnect. O początkach, rozwoju i działalności spółki opowiada Julia Leszczyńska, prezes zarządu SimFabric S.A.

    SimFabric S.A. powstało w 2016 roku. Który moment był przełomowy w działalności firmy?

    Takich momentów w czteroletniej działalności SimFabric było kilka.

    Pierwszym, o którym warto wspomnieć, było zwycięstwo w 2016 roku w organizowanym przez Europejską Agencję Kosmiczną konkursie na najlepszy symulator kosmiczny, w którym zdobyliśmy główną nagrodę i otrzymaliśmy grant. Następnie stworzyliśmy spółkę SimFabric (pierwotnie znaną jako Emilus IT Solutions).

    Drugim niezwykle ważnym momentem było rozpoczęcie współpracy z PlayWay S.A. w 2017 roku. Po udanej premiery gry Farm Expert 2017 Mobile (ponad 2,5 miliona sprzedanych egzemplarzy), którą stworzyliśmy na zlecenie, PlayWay zainwestował w naszą spółkę i przekazał licencję do serii Farm Expert. Wtedy też zmieniliśmy nazwę firmy na jednoznacznie oddającą charakter naszej działalności, czyli tworzenie symulatorów.

    Wydarzeniem, które zasługuje na uwagę było rozpoczęcie działalności w segmencie konsolowym, związane ze światową premierą Nintendo Switch. Dzięki naszym kontaktom i w Japonii i w Nintendo bardzo szybko uzyskaliśmy certyfikację developera i międzynarodowego wydawcy na tej platformie i do tej pory stworzyliśmy już kilkanaście gier dedykowanych Nintendo Switch. Mniej więcej w tym samym czasie studia zainteresowane współpracą z nami, uruchomiły usługę portingu gier studiów zewnętrznych również na inne platformy – PS4 i Xbox One. Do dzisiaj portowanie, czyli konwertowanie gier z jednej platformy na drugą stanowi jeden z najważniejszych filarów Strategii Zrównoważonego Rozwoju w naszej spółce.

    Istotne z punktu widzenia rozwoju SimFabric było pozyskanie od inwestorów indywidualnych 2 mln zł na dalszy rozwój spółki oraz przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną. Kolejnym krokiem był debiut na rynku NewConnect, który był pierwszym debiutem, przeprowadzonym w formie online, w historii warszawskiej giełdy. Po spektakularnym otwarciu, w ciągu kwartału, maksymalny kurs osiągnął poziom 100 zł za akcję, odpowiadający kapitalizacji przeszło 600 milionów złotych, co plasuje SimFabric S.A. w czołówce polskich spółek z branży gier komputerowych.

    Na przestrzeni czterech lat przeszliśmy bardzo dynamiczną drogę – od spółki z o.o., z minimalnym kapitałem zakładowym 5000 zł, do firmy notowanej na NewConnect z kapitalizacją kilkuset milionów złotych.

    W kolejnych latach zamierzamy utrzymać zarówno dynamikę rozwoju, jak i wzrosty przychodów na poziomie minimum 100 proc. r/r.  

    Na czym głównie opiera się działalność spółki?

    Działalność SimFabric S.A. bazuje na pięciu filarach.

    Trzy z nich dotyczą  produkcji własnych gier i symulatorów, portowanie gier studiów zewnętrznych oraz działalność badawczo-rozwojowa. Dzięki nim, w minionym roku przyspieszyliśmy dynamikę wzrostu przychodów w spółce ze 100 proc. r/r do 200 proc.

    Dwa pozostałe filary – gry mobilne i gry VR – zostały wdrożone w tym roku. Istotny wpływ w tym zakresie miało podpisanie umowy z Koch Media GmbH, a co za tym idzie, przyspieszenie działań rozwojowych.

    Czy konkurencja na rynku gier komputerowych jest duża? W jaki sposób zaistnieć w branży?

    Konkurencja niewątpliwie jest spora, jednak rynek dynamicznie wzrasta i jest dość chłonny. Według prestiżowej agencji, która opracowuje coroczne badania rynkowe, sektor gier powinien wzrosnąć o kolejne 10 proc. – z aktualnych 150 mld USD obrotu rocznie do 200 mld USD do roku 2023. Wartości te wydają się być abstrakcyjnie duże, jednak jeśli zestawimy je z rynkiem produkcji filmowych w Hollywood, który generuje 50 mld USD przychodu rocznie, wówczas zdamy sobie sprawę, jak duży – prawie trzykrotnie większy – jest rynek gier na świecie. Dlatego uważam, że w takich realiach, każde studio może znaleźć swoją niszę. Istotne aby wyróżniać się i bazować na sprawdzonych metodach badania potrzeb graczy, pamiętając jednocześnie o transparentnej komunikacji i odpowiedzialnym zarządzaniu finansami w przedsiębiorstwie.

    Na rynku NewConnect obserwujemy coraz więcej debiutów z branży gamingowej, czy indywidualni inwestorzy chętnie lokują kapitał w ten sektor?

    Po naszym i ostatnich debiutach na NewConnect i Rynku Głównym GPW widać wyraźnie, że zainteresowanie inwestorów indywidualnych nie tylko nie zmalało, ale wręcz wzrasta z każdym kolejnym debiutem lub ofertą publiczną. Spółki pozyskują zakładane sumy kapitału, planowane w ofertach publicznych, z nierzadko kilkudziesięcioprocentowymi redukcjami. Wyraźnie obserwowana jest także olbrzymia siła inwestorów detalicznych, którzy o wiele chętniej od inwestorów instytucjonalnych inwestują kapitał w spółki z branży gier. To świetny prognostyk dla sektora, w którym działamy i mamy nadzieję wykorzystać maksymalnie dobrze ten potencjał.

    7 kwietnia br. zadebiutowaliście na giełdzie NewConnect, co zmieniło się od tamtego momentu?

    Od debiutu SimFabric na rynku NewConnect minął nieco ponad kwartał, ale dynamika wzrostu porównywalna jest z całymi poprzednimi czterema latami działania naszego studia.

    Niedługo po debiucie podpisaliśmy największą w historii spółki umowę wydawniczą z Koch Media GmbH, jednym z największych wydawców gier w Europie. Kontrakt o łącznej wartości ponad 8 mln zł przyspieszył rozwój spółki w zakresie uruchomienia dwóch nowych filarów Strategii Zrównoważonego Rozwoju – produkcji gier mobilnych oraz gier VR na gogle wirtualnej rzeczywistości. W nawiązaniu do uruchomienia tego obszaru, powołaliśmy dwie spółki zależne: MobileFabric S.A. oraz VRFabric S.A., które tworzą wzrastającą grupę kapitałową SimFabric S.A.

    Obecnie jesteśmy na finalnym etapie negocjacji, w efekcie których może dojść do podpisania kolejnej istotnej umowy wydawniczej. Rozpoczęliśmy także negocjacje nad trzecią umową o podobnym znaczeniu biznesowym. O szczegółach będziemy informowali na bieżąco.

    Umowa z Koch Media ma znaczący wpływ na wyniki drugiego kwartału. Ponadto, po przekroczeniu w drugim dniu notowań, kapitalizacji 100 mln zł mogliśmy uruchomić procedurę przejścia z NewConnect na rynek główny GPW. Działanie to planujemy zrealizować na przełomie obecnego i przyszłego roku.

    Patrząc wstecz na ważne biznesowe przedsięwzięcia, które nastąpiły po debiucie SimFabric na rynku NewConnect, warto też wspomnieć o złożeniu wniosku o grant w wysokości 25 milionów złotych na stworzenie, planowanego przez nas, jednego z największych w Europie Wschodniej Centrum Badawczo-Rozwojowego. Mamy nadzieję, że uruchomienie tworzenia projektu zostanie uruchomione jeszcze w tym roku. W Centrum Badawczo-Rozwojowym zamierzamy weryfikować na ile sztuczna inteligencja jest w stanie tworzyć gry oraz w jakim stopniu możliwa jest automatyzacja procesów ich potowania i tym samym zwiększania liczby kolejnych tytułów wydawanych na konsole nowej generacji. Zamierzamy również stworzyć własny silnik do symulacji zachowań obiektów w przestrzeni kosmicznej, np. na Księżycu czy Marsie, i w ten sposób stworzyć laboratoria badawczo-rozwojowe i usług dla największych Agencji Kosmicznych, takich jak: NASA, ESA, JAXA, ale także komercyjnych jak SpaceX.

    Jakie plany na najbliższe miesiące ma SimFabric? Na których aspektach działalności planujecie się skupić?

    Miniony roku upłynął nam pod znakiem portowania i działalności badawczo-rozwojowej i te filary przyniosły nam wzrost przychodów ze 100 proc. r/r w latach 2016, 2017 i 2018 do 200 proc. r/r w roku 2019.

    W 2020 roku koncentrujemy się na produkcji tytułów własnych. Planujemy wydać 6 autorskich symulatorów oraz pozyskać, oprócz pierwszej umowy wydawniczej z Koch Media GmbH, dwa nowe kontrakty, które pozwolą nam nie tylko poprawić dynamikę wzrostu przychodów o więcej niż 200 proc. r/r, ale także znacząco wzmocnić wzrost zysków.

    To działanie przyczyni się do wdrożenia polityki dywidendowej w SimFabric S.A. w roku 2021. Rozważamy wypłatę dywidendy za rok 2020 z SimFabric. Być może nastąpi ona w momencie przejścia spółki na Rynek Główny GPW – decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła. Jeśli zrealizujemy plany związane z dwoma nowymi filarami i odniosą one sukcesy komercyjne, to niewykluczone jest także, że spółki zależne, MobileFabric S.A. oraz VRFabric S.A., od początku swojej działalności staną się spółkami dywidendowymi, które dodatkowo wzmocnią dywidendę akcjonariuszy SimFabric S.A.

    SimFabric SA – spółka powstała w 2016 roku prowadzi działalność na rynku gier wideo, specjalizując się w portowaniu gier na konsole Nintendo Switch, PlayStation 4 i komputery stacjonarne oraz na produkcjach własnych. Głównym założeniem prowadzonej działalności jest portowanie i wydawanie kilku nisko oraz średnio budżetowych i wysokomarżowych gier przez rozproszone niewielkie zespoły deweloperskie. Od lipca 2019 SimFabric prowadzi oddział odpowiedzialny za działania B+R, którego celem jest stworzenie innowacyjnych rozwiązań w branży gier komputerowych.