Jak skutecznie zrekrutować dobrego menedżera?

0

Z badań przeprowadzonych przez PARP wynika, że największym problemem hamującym rozwój polskich przedsiębiorstw jest brak kadry menedżerskiej – wskazało na to aż 26% ankietowanych organizacji. Nic w tym dziwnego, bo zrekrutowanie dobrego menedżera to prawdziwe wyzwanie. Wysokie wymagania dotyczą bowiem obu stron – pracodawcy oczekują bogatego doświadczenia i określonych kompetencji, z kolei potencjalni pracownicy nie dość, że aktywnie nie szukają nowej pracy, to wymagają bardzo indywidualnego traktowania. Jak więc znaleźć idealnego kandydata?

Inicjatywa po stronie pracodawcy

Przygotowując się do rekrutacji na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie trzeba przede wszystkim mieć świadomość tego, że ci najcenniejsi potencjalni pracownicy najczęściej wcale nie szukają nowej pracy. – Nazywamy ich kandydatami pasywnymi. W ich przypadku raczej nie sprawdzi się standardowa formuła polegająca na publikacji ogłoszenia rekrutacyjnego, bo najprawdopodobniej go po prostu nie zobaczą. Trzeba więc działać inaczej, proaktywnie, wiedzieć, w jaki sposób i gdzie szukać osób o odpowiednich kompetencjach, a także jak się z nimi komunikować i inicjować kontakt bardziej bezpośrednio – zwraca uwagę Marta Żółkowska, konsultant ds. rekrutacji w firmie doradczo-szkoleniowej Integra Consulting Poland. Później wcale nie jest łatwiej, bo rekrutacja przypomina wieloetapowe negocjacje handlowe, w których dodatkowo to pracodawca jest stroną, która powinna być bardziej elastyczna względem czasu, miejsca i formy rozmów.

Porozmawiajmy o warunkach

Menedżerów charakteryzuje to, że wymagają szczególnego podejścia przez cały proces rekrutacji. – Ważne jest nie tylko samo nawiązanie kontaktu, ale i to, jak będziemy prowadzić całą procedurę. Kandydaci pasywni unikają ryzyka i lubią być traktowani bardzo indywidualnie. Do budowania swojego zawodowego wizerunku podchodzą z dużą pieczołowitością, pracują na niego wiele lat. W efekcie argumentem przeważającym szalę na korzyść potencjalnego nowego pracodawcy może nie być wcale na przykład zwiększenie pierwotnie zaproponowanego wynagrodzenia – przyznaje Marta Żółkowska z Integra Consulting Poland. Jak więc przekonać do swojej firmy osobę, na której szczególnie nam zależy? Istotne jest nie tylko przedstawienie samej oferty pracy, ale przede wszystkim skuteczne zachęcenie do jej rozważenia – tutaj ważne są zarówno informacje dotyczące zarobków i warunków zatrudnienia, jak i szczegóły na temat gwarantowanych możliwości rozwoju zawodowego, pakietu szkoleń czy samej atmosfery panującej w firmie.

Czytaj również:  Koszty związane z delegowaniem pracowników, opłaty drogowe, rosnąca cena ropy wywindują ceny polskich firm transportowych

Z dużą dozą wrażliwości