Strategia marketingowa, jak wyznaczyć kierunek biznesu

Przemysław Olesiński – konsultant biznesowy
Przemysław Olesiński - konsultant biznesowy

Działania w Internecie mogą mieć różne cele. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy chcesz ulepszyć obecne działania, potrzebujesz strategii pozycjonowania marki. To dzięki niej wyznaczysz konkretny kierunek działania.

Obecna sytuacja na świecie zmusiła wielu przedsiębiorców do przeniesienia biznesu do onlinu. Jest to o tyle ciężkie zadanie, że nagle konkurencja w postaci innych firm wzrosła o dziesiątki procent praktycznie z dnia na dzień. Chcąc więc zrobić to skutecznie, potrzebujesz wiedzieć co pokazać swoim odbiorcom, by chcieli skorzystać z Twoich usług lub produktów.

Co powinna zawierać strategia marketingowa?

Tak jak mamy wiele doświadczeń w naszej karierze, tak jest wiele opinii na temat tego, jak powinna wyglądać dobrze opracowana strategia marketingowa. W ramach tej publikacji opisze te najczęściej występujące.

Określ swoich odbiorców

Pierwszym krokiem jest określenie odbiorców. Nie mam tu na myśli opracowania person sprzedażowych, bo ten element powinien być zrobiony wcześniej. Tutaj bardziej skupiamy się ogólnie, kim jest lub będzie odbiorca treści marketingowych oraz jakie są jej potrzeby.

Tworzymy bardziej grupę odbiorców, która jednoznacznie mówi nam, kim są osoby należące do niej. Przykładem może być grupa kobiet lubiących sport.

Jakie są ich problemy?

Wiedząc, do jakiej grupy będziemy kierować nasze działania marketingowe, możemy określić, jakie mają cele i problemy w dotarciu do nich. Odkrywając wyzwania, jakie stoją na drodze do realizacji ich marzeń, celów wiesz, na jakie elementy postawić tworząc na przykład reklamy.

Zastanawiając się nad tą częścią, warto postawić się na miejscu takiej osoby. Wyjść z myślenia o tym, jakie mamy produkty, a przejść na myślenie, jakie emocje towarzyszą osobom z naszej grupy. Z doświadczenia wiem, że nie jest łatwo to zrobić i czasem pomoc konsultanta marketingowego może być dużym ułatwieniem.

Dla naszej przykładowej grupy to, co może stanowić dla nich wyzwanie to np. praca na pełny etat, małe dziecko, a może obecny związek gdzie druga osoba woli spędzać czas na kanapie.

Co chcą osiągnąć?

Znając problemy, możemy określić, jakie są ich ostateczne cele. Może chcą zadbać o swoje zdrowie. A może chcą mieć ładną figurę. A to wszystko bez poświęcania swoich ulubionych potraw.

Ostateczny cel to ich marzenia to świat, do którego dążą i wizja, która ich motywuje.

Określ alternatywy na rynku

Jakie są opcje do wyboru poza Twoją firmą? Tutaj zastanawiamy się nad działaniami konkurencji bezpośredniej i pośredniej. Konkurencja bezpośrednia to firmy podobne do Twojej. Firmy, które prawdopodobnie znasz i wiesz, że są Twoją konkurencją.

Poza nimi istnieje jeszcze konkurencja pośrednia. Dla naszego przykładu, jeśli jesteśmy trenerem osobistym, a grupą są kobiety lubiące sport, to bezpośrednią konkurencją są inni trenerzy. Natomiast konkurencją pośrednią może być spędzenie czasu z rodziną albo pospanie dłużej zamiast wybranie się na trening.

Określenie alternatyw pozwoli nam na pozycjonowanie naszej oferty marketingowej na różnych etapach, pokazując odpowiedni przekaz.

Jakie są Twoje przewagi

Ostatni krok to przygotowanie własnych przewag. Znasz już wszystkie części układanki. Teraz możesz bez problemu określić, jakie są Twoje mocne strony, które przekonają odbiorców, by skorzystać z Twoich usług i produktów.

Niezależnie od tego, czy będziemy tworzyć materiały do mediów społecznościowych, na stronę, czy inne miejsce. Wszystkie opracowane elementy to szkielet do naszego przekazu marketingowego.

Nie ma magicznej reguły, która pomaga w budowaniu biznesu. Są za to konkretne strategie, które pomagają w pozycjonowaniu się na rynku.

Przemysław Olesiński – konsultant biznesowy

przemyslawolesinski.pl