Technologia e-busów pomoże w walce ze smogiem

1

Smog w Polsce zabija rocznie nawet 45 tysięcy osób i jest to już dziś problem cywilizacyjny. Niewielu z nas wie, że do zniwelowania jego skutków wystarczy inwestycja w technologię e-busów.

Problem dotyczy całego kraju, choć najbardziej palący jest w dużych miastach. Jak pokazują badania, spaliny emitowane przez samochody i autobusy są dużo bardziej szkodliwe dla ludzi niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu. Zanieczyszczenia motoryzacyjne rozprzestrzeniają się w dużych stężeniach na niskich wysokościach w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi, a same pojazdy samochodowe są największym źródłem skażenia środowiska, obciążając go ponad 15 tysiącami związków chemicznych.

Większość z nas korzysta z samochodów. Tymczasem autobus — emitujący niewiele większą ilość spalin niż samochód osobowy — przewozi tyle osób ile 70 samochodów w mieście i 30 samochodów poza miastem. Dzięki temu transport zbiorowy staje się znacznie mniej szkodliwy dla środowiska niż transport indywidualny. Można jednak pójść o krok dalej.

Słychać ostatnio wiele o technologii autobusów hybrydowych oraz elektrycznych. Napęd hybrydowy to połączenie silnika spalinowego i elektrycznego (w najpopularniejszej wersji). Oznacza to jednak, że pomimo mniejszej ingerencji w środowisko naturalne taki pojazd wciąż emituje szkodliwe substancje do atmosfery. Czy zatem autobus hybrydowy to najlepsze rozwiązanie dla problemu smogu w wielkich miastach, takich jak Warszawa? A może lepiej zainwestować w technologię autobusów elektrycznych? Porównajmy obie technologie na konkretnych przykładach.

Autobus hybrydowy kontra e-bus — za i przeciw

W autobusach hybrydowych energia pochodzi ze spalania oleju napędowego, tak jak w tradycyjnym pojeździe z silnikiem diesla. Silnik elektryczny ułatwia ruszanie pojazdu i pozwala na odzysk i ponowne wykorzystanie energii hamowania. Autobusy elektryczne napędzane są z kolei wyłącznie energią elektryczną z akumulatorów lub wytwarzaną przez ogniwa paliwowe. Niektóre modele nowoczesnej konstrukcji mogą być zasilane silnikami umieszczonymi w piastach kół.

Gdy przyjrzymy się różnicom, to zaczynają się już przy ocenie komfortu jazdy. Hybryda emituje hałas i generuje drgania, e-bus pracuje dużo ciszej. Podobnie jest jeśli chodzi o zanieczyszczenie powietrza. Autobus hybrydowy ma średnio 20-procentowo niższe spalanie oleju napędowego, niż pojazd z silnikiem diesla, emituje jednak do atmosfery wiele zanieczyszczeń m.in. tlenki wegla, tlenki azotu czy węglowodory HC. Autobus elektryczny nie emituje żadnych spalin.

Czytaj również:  Polski rejestr dawców szpiku jednym z największych w Europie. Liczba dawców szybko rośnie

Jeśli chodzi o zasięg, e-bus może przejechać w jeździe miejskiej dystans nawet 400 km (jeżeli korzysta z szybkich doładowań). Bez szybkiego doładowania trasa ta wyniesie ok 160 km.  Hybryda na zatankowanym zbiorniku oleju napędowego pokona również około 400 km. Oba autobusy mają, więc taki sam zasięg.

A co z pojemnością pojazdów? Rozwiązania hybrydowe zajmują dużo miejsca ze względu na zastosowanie dwóch rodzajów napędu oraz mechanizmów je sprzęgających. Silnik w e-busie nie potrzebuje dużej przestrzeni, a baterie i tak montowane są między innymi na dachu. W efekcie autobusy elektryczne mogą pomieścić taką samą liczbę pasażerów, co hybrydy.

  • Ireneusz Kolski

    Ogólnie każda ekologiczna technologia to spory plus, podobnie jest z użytkowaniem samochodów prywatnych. W kwietniu ruszy car sharing – bezobsługowy wynajem, będziemy mogli wynająć samochód, co w perspektywie używania sporadycznie może się okazać korzystniejsze niż jego kupienie na własność. Organizuje go firma Panek.