Kolejny rok upłynął pod znakiem trwającej pandemii i skutków, które ze sobą niesie, między innymi problemu z dostępnością półprzewodników i komponentów. Zgodnie z przewidywaniami na 2021, wciąż wiele firm nie tylko pracuje zdalnie, ale też nie zamierza już wracać na stałe do biur. Jednak branża IT oraz ogólnie pojęte nowe technologie nie przestają się rozwijać, a wręcz fakt, że przedsiębiorstwa musiały przystosować się do nowych warunków, ten rozwój napędza. Żeby spróbować odpowiedzieć sobie na pytanie, w jakim kierunku zmierza sektor, jakie technologie będą miały największe znaczenie w nadchodzącym roku oraz jakich zmian spodziewają się użytkownicy – marka Kingston Technology rozpoczęła dyskusję na Twitterze. Jak postrzegają zmiany w nadchodzącym 2022 roku eksperci oraz pracownicy i konsumenci?
Spis treści:
Przez ostatnie 2 lata technologia była integralną częścią codziennego życia. W jaki sposób będzie nadal umożliwiać rozwój życia hybrydowego?
Przede wszystkim zarówno użytkownicy, jak i eksperci podkreślają kluczową rolę technologii w organizacji pracy zdalnej czy hybrydowej. Jest ona niezbędna do zapewnienia odpowiednich informacji czy dokumentów, ale także kontaktu pomiędzy członkami zespołu czy klientami. Jak podkreśla @elenacarstoiu: „Ponieważ pandemia COVID19 będzie się przedłużać, będziemy nadal używać technologii do komunikacji i pracy zespołowej, aby móc wykonywać naszą pracę z domu, chronić naszych ludzi przed cyberzagrożeniami, aby interakcje z konsumentami były jak najbardziej interaktywne.” Nowe rozwiązania, w tym przede wszystkim te oparte na chmurze, zmieniły sposób, w jaki pracujemy, komunikujemy się i spędzamy czas wolny. Ostatnie lockdowny nie tylko przyspieszyły wdrożenie tych rozwiązań, ale także spowodowały, że stało się to nowym stylem życia. Dalszy rozwój technologii również może być związany z koniecznością zapewniania bezpieczeństwa oraz spełniania wymogów. Dla przykładu czujniki IoT mogą zliczać osoby w biurach, aby ograniczyć obłożenie. Mogą również zidentyfikować biurka, które wymagają odkażania, na podstawie częstotliwości użytkowania.
W jaki sposób technologia i innowacje pomogą zapewnić nam wszystkim wciągające doświadczenia cyfrowe w 2022 roku?
W kontekście nowych doświadczeń, które pozwoliłyby przeżyć emocje w cyfrowym świecie, najczęściej pojawiającą się odpowiedzią była wirtualna i rozszerzona rzeczywistość. Z jednej strony, widoczne jest tu oczekiwanie usprawnienia telekonferencji i zapewnienia lepszych doświadczeń podczas spotkań online. Z drugiej, poprawę także innych usług cyfrowych np. zakupów, a także rozrywki ze szczególnym uwzględnieniem gamingu. Jednak jak zauważa @dutchcloudcom: „Nie powinniśmy zapominać, że jest to coś (przyp. Virtual i Augamented Reality), co w najbliższej przyszłości jest interesujące tylko dla niewielkiej mniejszości. Firmy lepiej pracują nad tworzeniem ciekawych doświadczeń dla wielu.”
Czy widzisz jakieś interesujące zmiany w sztucznej inteligencji w 2022 roku?
Jednym z ważnych obszarów rozwoju sztucznej inteligencji jest cyberbezpieczeństwo – hakerzy oraz ich ciągle rozwijające się techniki dokonywania cyberprzestępstw, stają się coraz większym problemem. Jak przewiduje Kingston, AI może grać ważną rolę w identyfikowaniu słabych punktów w organizacji, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że sieci połączonych ze sobą urządzeń ciągle się rozrastają. Użytkownicy wskazują również rozwój w obszarze autonomicznych pojazdów, które zmienią nasz sposób podróżowania czy domowych urządzeniach, które stają się coraz bardziej inteligentne. Korzyści z wykorzystania algorytmów sztucznej inteligencji widzą w branży retailowej czy finansach, gdzie te rozwiązania mogą pomagać w podejmowaniu słusznych decyzji w oparciu o aktualne dane. Innym istotnym obszarem, w którym przewiduje się szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji jest zrównoważony rozwój. Jak wskazuje @robmaja70 jej zastosowanie w formie zaawansowanych czujników w pojazdach i połączonej infrastrukturze, może pomóc w dbaniu o to, by miasta stawały się mniej zatłoczone i zanieczyszczone.
Jakie są kluczowe technologie, które mogą wspierać inicjatywy w zakresie cyberbezpieczeństwa w 2022 roku?
Niezależnie od rozwoju technologii, to co pozostaje niezmienne, to czynnik ludzki. Często najbardziej dotkliwe naruszenia, to te, które wynikają z błędu po stronie użytkownika. Jak zauważa więc @Advent_IM_Comms te technologie, które stawiają ludzi na pierwszym miejscu i pomagają im postępować właściwie, powinny mieć kluczowe znaczenie. Wsparcie pracowników za pomocą nowoczesnych rozwiązań może mieć istotny wpływ na utrzymanie bezpieczeństwa. Ten sam trend zauważa także @rafiblom3: „Cyberbezpieczeństwo powinno dotyczyć przede wszystkim ludzi, procesów i właściwego zarządzania, a nie polegania na technologii jako panaceum. Istnieje tak wiele produktów cybersec, że wyzwaniem jest wybór tego, który najlepiej pasuje do organizacji.” Kingston podkreśla również kwestię szyfrowania – jako jednej z kluczowych technologii zapewniających bezpieczeństwo danych. Wykorzystanie urządzeń szyfrowanych sprzętowo, takich jak USB, to przykład najlepszych praktyk dotyczących cyberbezpieczeństwa punktów końcowych, ponieważ proces szyfrowania jest oddzielony od reszty urządzenia. Można się również spodziewać dalszego rozwoju wykorzystywania algorytmów sztucznej inteligencji, deep learningu czy machine learningu, które pozwalają dobrze identyfikować aktywności odbiegające od normy i zapobiegać również nowym technikom hakerów.
Najważniejsze trendy IT na 2022
I wreszcie na koniec, gdyby chcieć podsumować dyskusję o przewidywaniach na 2022 rok i sprowadzić je do kluczowych trendów, najczęściej pojawiają się: cyberbezpieczeństwo, zrównoważony rozwój, a także IoT, rozwój sztucznej inteligencji oraz sieci 5G. Technologia ma nam coraz lepiej pomagać w podejmowaniu odpowiednich decyzji, zapewnianiu dobrych warunków do cyfrowej pracy czy usług (jak teleporady lekarskie, zakupy czy rozrywka). Jej rozwój pociąga za sobą coraz częstsze i bardziej znaczące zagrożenia, nic więc dziwnego, że cyberbezpieczeństwo pojawia się w trendach już od wielu lat. Wyzwaniem jest nadążyć za tym rozwojem i nieustannie zwiększać świadomość zarówno organizacji jak i użytkowników w tym obszarze. Zwłaszcza, że rozwój technik hakerskich jest nie tylko pewny, ale również bardzo szybki.