Twórca Facebooka na szczycie listy najhojniejszych filantropów 2013 roku

facebook

Mark Zuckerberg wraz ze swoją żona Priscillą Chan przekazał on na cele charytatywne 18 milionów akcji portalu, których wartość szacuje się na ponad 970 milionów dolarów.

O darowiznach małżeństwa Zuckerberów głośno było już wcześniej. Najmłodszy amerykański miliarder, który swoją fortunę zawdzięcza właśnie Facebookowi, w grudniu 2012 roku przekazał organizacji Silicon Valley Community Foundation kilkanaście milionów akcji. Wartość tej darowizny była jednak wyceniana znacznie niżej. Mówiło się wówczas o wsparciu w wysokości około pół miliarda dolarów.

Zdecydowany wpływ na szacowane wartości filantropijnych gestów Zuckerberga ma giełdowa wartość Facebooka. Po trudnym i kontrowersyjnym debiucie giełdowym w maju 2012 roku, przyszły miesiące marazmu. Ostatni rok był jednak dla tego najpopularniejszego portalu społecznościowego na świecie czasem ogromnych wzrostów. Wartość akcji, których właścicielem jest Zuckerber, wzrosła dwukrotnie.

Ciekawostką jest także fakt, że w 2010 roku właściciel Facebooka podpisał Giving Pledge – przysięgę, na mocy której zobowiązał się do przekazania połowy swojego majątku na cele charytatywne. Dzięki temu z giełdowych sukcesów portalu korzystać mogą nie tylko jego akcjonariusze i pracownicy.

Zestawienie obejmujące najhojniejszych amerykańskich darczyńców roku 2013, stworzone zostało przez dwutygodnik „Chronicle of Philanthropy”. Zdaniem dziennikarki Stacy Palmer, ogromne znaczenie ma fakt, że duża ilość pieniędzy pochodzi od ofiarodawców żyjących. Większość darczyńców, którzy znaleźli się w pięćdziesiątce, wpłaciła na cele charytatywne minimum 50 milionów dolarów. Za Zuckerbergiem znalazły się między innymi takie postacie jak szef firmy Nike Philip Knight, burmistrz Nowego Jorku Michael Bloomberg oraz współzałożyciel Microsoftu Bill Gates. Część darczyńców nie została ujęta w zestawieniu mimo przekazania ogromnych sum. Wynika to z faktu, iż ich darowizny były częścią zobowiązań z lat ubiegłych.

Pieniądze Zuckerberga wsparły organizację non profit z Doliny Krzemowej. Fundacja ta przekazuje gromadzone środki na rozmaite cele charytatywne na całym świecie. W roku ubiegłym pomogła ona finansowo ponad 10 tysiącom projektów w kilkudziesięciu krajach. Wśród wspieranych inicjatyw znalazła się między innymi edukacja ekonomiczna i integracja imigrantów.

Znacząca ilość osób na filantropijną działalność Zuckerberga spojrzy na pewno przez pryzmat Public Relations. Nie da się ukryć, takie działanie zawsze ma ogromną skuteczność w kwestii promocji wizerunku. Nie dziwi więc ono w obliczu krytyki Facebooka i środków jakimi dysponuje jego twórca – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant Grupa365NET – Może jednak warto zrezygnować z analizy ewentualnych intencji ofiarodawcy. Najistotniejszy pozostanie wówczas fakt, że miliony związane z Facebookiem służą także szczytnym celom.