Wpływ blogerów modowych i ich współpraca z detalistami modowymi w Polsce

0

W przeprowadzonym na potrzeby tego raportu badaniu konsumenckim 8% osób które w 2016 r. kupiły odzież lub obuwie potwierdziło, że czytają blogi lub oglądają vlogi związane z modą. Głównie były to kobiety (68,3%) i osoby w wieku 25-44 lata. Prawie 50% tych osób, znajdowało się w tym przedziale. Niemal połowa posiada również wykształcenie średnie co skłania do wniosku, że treści modowe mogą trafiać do studentek.

Co ciekawe, mężczyźni częściej niż kobiety potwierdzają, że blogi mają wpływ na ich styl ubierania.

Niemniej jednak, kobiety, pomimo że nie sądzą, iż blogi/vlogi mają wpływ na ich styl ubierania się, to podobnie jak mężczyźni uważają je za użyteczne podczas dokonywania zakupów odzieżowo-obuwniczych.

moda blogi biznes

Popularność blogerów modowych dostrzegają również firmy działające w branży. Jednym z popularniejszych trendów na rynku odzieży i obuwia jest promowanie własnych marek z wykorzystaniem tzw. szafiarek, czyli osób prowadzących blog bądź videoblog o modzie. Połowa respondentów (51%) potwierdza, że nawiązała współpracę z tego typu osobami. 13% firm, które obecnie nie współpracują z blogerkami planuje to zrobić.

Cztery na pięć firm uważa, że korzyścią ze współpracy z szafiarkami jest skuteczny marketing, wykorzystujący kanał społecznościowy. 28% uważa, że tego typu współpraca przełożyła się na sprzedaż. Ponadto firmy odzieżowe uważają, że blogerki kreują trendy (więc jednocześnie ubrania danej marki się w nie wpisują).

Brak współpracy z blogerkami tłumaczony jest przede wszystkim brakiem potrzeby ze strony firmy, brakiem realnych korzyści z takiej formy promocji czy niewpisywaniem się blogerek w strategię danej firmy lub ich asortyment nie pasuje do działań tego typu.

polskie blogi modoweblogi modowe

W subiektywnym choć opiniotwórczym rankingu Tomasza Tomczyka (znanego jako Jason Hunt) w złotej dziesiątce najbardziej wpływowych autorów w polskiej blogosferze w 2016 r. pojawiły się trzy postacie z branży modowej. Jessica Mercedes i Maffashion oraz Ekskluzywny Menel.

Czytaj również:  Kurs euro do złotego najwyżej od pół roku

Agencja Tribe Dynamics oszacowała, że ekwiwalent reklamowy Julii Kuczyńskiej (Maffashion.pl) w 2016 r. wyniósł 64,8 mln USD (czyli na tyle szacuje się zysk marek komercyjnych, które przyniosły treści, publikacje i tzw. ukazania produktów w serwisach i blogosferze dzięki Julii Kuczyńskiej). Tym samym w rankingu influencerów modowych opracowanym przez Tribe Dynamics Polka zajęła pierwsze miejsce. Popularność zdobyła dzięki blogowi założonemu w 2009 roku. Jej stylizacje trafiają na vogue.com i harperbazaar.com. Pisano o niej także w amerykańskim Glamour. Ostatnio reklamowała biżuterię i zegarki marki Calvin Klein. W 2012 r. wypromowała także własną markę ubrań Staff by Maff.

Jessica Mercedes Kirschner (jemerced.com) w tygodniu Wprost znalazła się na 40-stej pozycji wśród najbardziej wpływowych Polaków. Bloga Jemerced.com prowadzi od 2010. Wzmianki o niej pojawiły się w takich pismach jak Vanity Fair, Vogue, Grazia, czy Elle. W 2016 zdobyła także tytuł ikony mody Fashion Icon miesięcznika Glamour.

Kamil Pawelski (ekskluzywnymenel.com) podbija blogosferę niezobowiązującym stylem i podejściem do mody. Do współpracy zaprosiła go islandzka marka Icewear. Był także twarzą kampanii reklamowej Reiffeisen Polbank.