Wynajem długoterminowy samochodów przyśpiesza w II kwartale 2016r. – wzrost o 9,4% r/r

0

Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), tempo wzrostu branży wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce było w drugim kwartale 2016 r. wyższe, niż w pierwszych trzech miesiącach roku i wyniosło 9,4% r/r. Branża zakupiła aż o 1/3 więcej nowych aut osobowych, niż przed rokiem. Na wciąż rosnącą popularność wynajmu długoterminowego wśród przedsiębiorców wskazuje również większy udział branży w całkowitej sprzedaży nowych aut do firm. W drugim kwartale
w wynajmie długoterminowym znalazło się 20,5% wszystkich nowych aut osobowych kupionych przez firmy, podczas gdy w okresie od początku stycznia do końca marca było to 15%. Drugi kwartał do bardzo udanych może zaliczyć również branża Rent a Car – w jej przypadku wzrost wyniósł aż 30,6% r/r.

Na koniec II kwartału 2016r. należące do PZWLP firmy wynajmu długoterminowego samochodów (CFM), reprezentujące ok. 80% całości tego rynku w Polsce, dysponowały łącznie 122 tys. aut. Zdecydowana większość z nich (89,9%), czyli ponad 109,5 tys. samochodów, znajdowała się w usłudze Full Service Leasingu (Leasingu Operacyjnego z Pełną Obsługą). Usługa ta gwarantuje przedsiębiorcy nie tylko zewnętrzne finansowanie wykorzystywanych przez niego pojazdów, ale także ich kompleksową, codzienną obsługę administracyjną i serwisową, czyli np. rejestracje, wymiany dokumentów, przeglądy, naprawy, likwidację szkód, czy też wymianę opon.

Łączna flota firm PZWLP w Full Service Leasingu była na koniec czerwca b. r. większa o prawie 9,5 tys. aut, niż rok wcześniej, co oznacza, że dynamika wzrostu branży wynajmu długoterminowego wyniosła aż 9,4% r/r. Osiągnięte po II kwartale tempo wzrostu wskazuje na wciąż rosnącą popularność wynajmu długoterminowego wśród polskich firm i przedsiębiorców. Dla porównania, na koniec marca branża odnotowała wzrost o pół punktu procentowego niższy, a więc 8,9% r/r.

Tempo wzrostu wynajmu długoterminowego w 2016

Wynajem długoterminowy rośnie szybciej od pozostałych form finansowania floty

To jednak nie koniec pozytywnych informacji z branży wynajmu długoterminowego w Polsce. Według IBRM Samar, w okresie od początku marca do końca czerwca, firmy zakupiły w polskich salonach łącznie ok. 74,5 tys. nowych aut osobowych, czyli o 29,9% więcej, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Warto zwrócić uwagę, że dane odnotowane obecnie przez polski rynek motoryzacyjny są pod tym względem jednymi z najlepszych w ostatnich latach.

Tymczasem, według danych PZWLP, branża wynajmu długoterminowego w Polsce zanotowała w II kwartale 2016r. w tym zakresie wzrost jeszcze wyższy. W wynajmie długoterminowym znalazło się bowiem 15,3 tys. nowych aut osobowych  zakupionych  w tym czasie w naszym kraju, a więc aż o 1/3 (32,6%) więcej, niż w porównywalnym okresie rok temu. Większość, niemalże 12 tys. samochodów, zostało nabytych przez firmy należące do PZWLP.Wzrost sprzedaży samochodów a wynajem długotermninowy

Co piąty nowy samochód osobowy kupowany przez firmy w wynajmie długoterminowym

Rosnąca popularność wynajmu długoterminowego jest również widoczna na przykładzie zwiększającego się udziału aut kupowanych na potrzeby tej usługi w całkowitej sprzedaży nowych samochodów do firm w Polsce. Udział ten zwiększył się w II kwartale 2016r. aż o ponad 5% w porównaniu z pierwszymi 3 miesiącami roku – z 15% do 20,5%.

Udział najmu długoterminowego w całkowitej sprzedazy aut 2016

Podczas, gdy jeszcze dekadę temu z wynajmu długoterminowego samochodów korzystały wyłącznie duże międzynarodowe korporacje, a usługa ta była na rynku polskim wręcz niszowa, obecnie już co piąte nowe auto osobowe kupowane przez firmy w naszym kraju jest użytkowane w ten sposób mówi Sławomir Wontrucki, Prezes Zarządu PZWLP, Prezes LeasePlan Polska. – Rola wynajmu długoterminowego jest już aktualnie znacząca, ale biorąc pod uwagę doświadczenia z Europy Zachodniej, gdzie usługa ta jest oferowana znacznie dłużej i w niektórych przypadkach auta w wynajmie stanowią nawet 80% wszystkich samochodów służbowych, rynek polski ma przed sobą wciąż olbrzymi potencjał. Tkwi on przede wszystkim w sektorze mikro, małych i średnich firm, których wg danych GUS jest obecnie ok. 1,8 mln. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Instytut Keralla Research natomiast, już co piąta firma MŚP w Polsce korzysta z wynajmu długoterminowego samochodów. Odsetek ten będzie się z pewnością w kolejnych latach szybko zwiększał. Wynajem długoterminowy jest bowiem tak samo opłacalny dla małych przedsiębiorców, jak dużych korporacji, stanowiąc tańszą i bardziej komfortową, bo zapewniającą nie tylko finansowanie, ale i obsługę floty, alternatywę dla klasycznego leasingu samochodów.

Ułatwienia i zachęty ekonomiczne dla firm – klucz do popularyzacji aut elektrycznych w Polsce

W liczącej 122 tys. aut flocie firm PZWLP w wynajmie długoterminowym niezmiennie największą część, czyli 74,2%, stanowiły samochody z silnikami dieslowskimi – ich udział zwiększył się w porównaniu  do I kwartału bieżącego roku o ponad 1,5 punktu procentowego. W benzynowe jednostki napędowe wyposażone było 25,5% samochodów. Auta ekologiczne, a więc napędzane silnikami hybrydowymi i elektrycznymi, stanowią wciąż marginalną część floty, na poziomie ok. 0,3% (286 aut hybrydowych, 10 elektrycznych).

Czytaj również:  Koszty siły roboczej i transportu największymi wyzwaniami dla polskich firm w 2019 r.

Największą szansą na popularyzację aut elektrycznych w Polsce jest stworzenie odpowiednich mechanizmów, np. podatkowych, ulgowych, dla firm i przedsiębiorców, którzy zdecydują się na użytkowanie w swoich flotach tego typu aut – mówi Sławomir Wontrucki, Prezes PZWLP, Prezes LeasePlan Polska. – Zachęcenie przedsiębiorców do zakupu samochodów elektrycznych jest kluczowe dla dalszego upowszechnienia tego typu aut. Po pierwsze bowiem, pojazdy te są wciąż relatywnie drogie, po drugie, należy pamiętać, że obecnie 2/3 wszystkich nowych samochodów jest nabywane właśnie przez firmy. Różnego rodzaju ułatwienia dla przedsiębiorców użytkujących e-samochody są stosowane z dużym powodzeniem już w wielu krajach w Europie i na świecie, niestety wciąż nie istnieją w Polsce.

Jeśli chodzi o listę najpopularniejszych modeli samochodów w wynajmie długoterminowym
w naszym kraju, to od wielu miesięcy pozostaje ona bardzo podobna i na koniec czerwca 2016r. znajdowały się na niej:  Skoda Octavia, Ford Focus, Toyota Yaris, Skoda Fabia i Opel Astra.

Imponujące tempo wzrostu branży Rent a Car – aż 30,6% r/r po II kwartale

Statystyka firm wynajmu krótko i średnioterminowego (Rent a Car)Funkcjonująca w PZWLP Grupa Firm Rent a Car skupia już 8 firm – większość dużych, sieciowych, zarówno polskich, jak i międzynarodowych wypożyczalni samochodów. Na koniec II kwartału 2016r. należące do PZWLP wypożyczalnie dysponowały razem flotą liczącą niemalże 15 tys. (14.747) samochodów, oferowanych klientom w ramach usług wynajmu krótkoterminowego (do 30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata). Tym samym, reprezentowana w organizacji branża Rent a Car odnotowała w II kwartale wzrost na poziomie aż 30,6% r/r. Podobnie jak w przypadku wynajmu długoterminowego, dynamika rozwoju branży Rent a Car była wyższa w minionym kwartale, niż w pierwszych 3 miesiącach bieżącego roku – o ponad 2,5 punktu procentowego.

Jeszcze bardziej imponująco wygląda wzrost branży Rent a Car, jeśli chodzi o liczbę zakupionych nowych samochodów. Skupione w  PZWLP wypożyczalnie aut zarejestrowały w II kwartale 2016r. aż o 2/3 (66,6%) więcej nowych samochodów osobowych, niż w analogicznym okresie przed rokiem (prawie 5,3 tys. wobec niecałych 3,2 tys. aut).

Już 4 na 10 nowych aut osobowych rejestrowanych na firmy jest kupowanych przez Członków PZWLP

Statystyka firm wynajmu długoterminowego (CFM)Rosnąca w Polsce popularność wynajmu długoterminowego samochodów, a także wynajmu krótko- i średnioterminowego, czyli branży reprezentowanych w PZWLP spowodowała, że w II kwartale 2016r. znacząca wzrosło również znaczenie samego Związku na polskim rynku motoryzacyjnym. Firmy PZWLP, biorąc pod uwagę wszystkie oferowane usługi, a więc wynajem krótko-, średnio-oraz długoterminowy pojazdów, a także klasyczny leasing samochodów (finansowanie floty bez jej obsługi), były w II kwartale nabywcami aż 4 na 10 (38,6%) nowych aut osobowych kupowanych przez firmy i przedsiębiorców w polskich salonach.

Należy pamiętać, że obecnie motorem napędowym sprzedaży nowych samochodów w Polsce są właśnie firmy, które generują ok. 2/3 całkowitej sprzedaży – mówi Sławomir Wontrucki, Prezes PZWLP, Prezes LeasePlan Polska. – W tym kontekście, znaczenie PZWLP, czyli stosunkowo młodej organizacji, funkcjonującej dopiero 11. rok, jest już naprawdę duże dla kondycji całego rynku motoryzacyjnego w naszym kraju. Jednocześnie, biorąc pod uwagę, że rynki wynajmu długoterminowego i  Rent a Car, reprezentowane w naszej organizacji, są wciąż bardzo nienasycone i  będą w kolejnych lat rozwijać się nadal dynamicznie, możemy się spodziewać, że rola PZWLP będzie w niedalekiej przyszłości jeszcze dużo większa, niż obecnie.

Udział Członków PZWLP w całkowitej sprzedaży aut do firm w Polsce

 

W II kwartale 2016r. firmy PZWLP zakupiły razem prawie 29 tys. (28.740) nowych aut osobowych. Dzięki temu udział Członków organizacji w całkowitej sprzedaży nowych samochodów do firm w Polsce znacząco się zwiększył w porównaniu do stanu z pierwszych 3 miesięcy roku – z poziomu 31% do 38,6%. Do PZWLP należą obecnie 22 firmy.