Zadowoleni pracują lepiej

zadowolony pracownik kobieta

Wiele mówi się o konieczności poprawy wydajności pracy i obniżki kosztów. Natomiast mało kto wymienia zadowolenie z pracy wśród czynników sukcesu firmy, które można aktywnie kształtować. Niesłusznie.

Według badań, zadowoleni z pracy są zdrowsi, dłużej żyją, są bardziej szczęśliwi w życiu prywatnym. Korzyści odnoszą nie tylko zatrudnieni, ale również firma. Zadowoleni pracownicy są bardziej przywiązani do swojego pracodawcy, rzadziej chorują, rzadziej szukają innej pracy. Badania wskazują też na zbieżność między zadowoleniem a poziomem wykonywania zadań i motywacją do pracy.

Zatem firma powinna starać się, by jej pracownicy byli usatysfakcjonowani. Co może zrobić?

Nie wszystko zależy od pracodawcy. Zadowolenie z pracy w dużej mierze zależy od samego pracownika – jego cech osobowości i wcześniejszych doświadczeń. Firma może wpływać
na zadowolenie poprzez właściwy dobór kadr o odpowiednich kwalifikacjach i predyspozycjach. Poza tym, poprzez zróżnicowanie zadań i obowiązków, odpowiedzialność, perspektywy rozwoju i awansu. W ten sposób najlepiej zmotywuje pracowników.

A co z warunkami i organizacją pracy? Relacjami z kolegami i przełożonymi? A co z wynagrodzeniem? Przecież o tym wspominamy często, komentując zdarzenia z pracy. Na to najczęściej narzekamy. Są to bardzo ważne czynniki, ale wpływają przede wszystkim na poziom frustracji i zniechęcenia. W mniejszym stopniu pozytywnie motywują do pracy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o czynnikach satysfakcji z pracy i co robić, aby motywować pracowników, a co – by zapobiegać niezadowoleniu – zapraszamy do prezentacji „Zadowoleni pracują lepiej”, dostępnej na portalu edukacyjnym www.akademiaparp.gov.pl .