Zarządzanie własnym biznesem jako freelancer

Zarządzanie własnym biznesem jako freelancer

Freelancing w Polsce i na świecie rośnie w niespotykanym dotąd tempie. W 2020 roku aż 59 milionów obywateli USA zadeklarowało się, jako „wolnych strzelców”. Jest to rekordowy wzrost o ponad 2 miliony od 2019 roku. W Polsce obserwujemy analogiczny trend – liczba freelancerów w naszym kraju tylko w ubiegłym roku wzrosła o 28%. Coraz większe zainteresowanie freelancingiem wzmaga konkurencyjność tego rynku. Jak zdobyć klientów w tak konkurencyjnym środowisku i zacząć zarabiać dobre pieniądze, jako freelancer?

Jak zostać dobrze płatnym freelancerem?

Freelancerem może zostać każdy, lecz dobrym freelancerem zostaje niewielu. Ponad 40% „wolnych strzelców” w Polsce deklaruje miesięczne zarobki poniżej 1000 zł. Dlaczego tak jest? Większość osób nie wie, w jaki sposób szukać klientów oraz jak powinni przedstawić swoją ofertę. Podstawą do uzyskania wysokopłatnych zleceń jest stworzenie atrakcyjnego portfolio. Element ten jest kluczowym czynnikiem wyboru dla poważnych firm i agencji. Portfolio powinno zawierać opis specjalizacji freelancera oraz przedstawienie jego najlepszych prac. Specjalizacja powinna jasno określać szczegółowe obszary, w których „wolny strzelec” ma najwyższe kwalifikacje oraz doświadczenie.

Niezwykle ważne jest także to, by portfolio było wolne od wszelkich błędów stylistycznych lub ortograficznych. Ta zasada jest szczególnie istotna, jeśli chcemy rozpocząć pracę, jako freelancer-copywriter. W takim przypadku umieszczenie jakiegokolwiek błędu lub literówki będzie błędem kardynalnym, który najczęściej przekreśli możliwość otrzymania zlecenia.

W stworzeniu perfekcyjnego portfolio freelancera pomocne będą także poradniki. Poszukaj jednak rad nie dla freelancerów, lecz dla klientów. Spróbuj ocenić swoje portfolio oczami potencjonalnego zleceniobiorcy. W tym zadaniu pomocny będzie artykuł ze strony odfreelancera: https://odfreelancera.pl/jak-ocenic-portfolio-freelancera/.

Gdzie szukać zleceń?

Początkujący freelancer musi liczyć się z trudnościami wejścia na rynek. Brak portfolio oraz doświadczenia zniechęca niektórych klientów, dlatego warto zadbać o to, by jak najszybciej zdobyć pierwsze zlecenia. Praca dla freelancera kryje się w niemal każdym rogu Internetu. Możesz samodzielnie wyszukiwać strony, które będą wymagać poprawek treści bądź kodu czy lepszej optymalizacji. Minusem takich poszukiwań jest ilość czasu, którą musisz spędzić na znalezienie klienta zainteresowanego ofertą.

Znacznie szybszym i prostszym sposobem jest zarejestrowanie się na portalach stworzonych dla freelancerów. Dzięki nim freelancerzy mogą przeglądać oferty zleceń i dodać na stronę portfolio swoich usług. Rejestrując się na stronie https://odfreelancera.pl, dostajesz dostęp do dziesiątek ogłoszeń klientów z różnych branż. Dodatkowo od chwili rejestracji na portalu będzie dostępne także Twoje portoflio wraz z cennikiem. Takie rozwiązanie na początek jest perfekcyjne, gdyż niemal każdy portal dla freelancera ma zasięgi, które są nie do osiągnięcia przez pierwsze miesiące, a nawet lata własnej działalności.

Drugim równie popularnym źródłem zleceń dla freelancera są media społecznościowe. Na Facebooku roi się od grup, w których „wolni strzelcy” bez problemu znajdują zlecenie w kilka godzin. Łatwość znalezienia ogłoszenia to zdecydowany atut grup facebookowych. Minusem jest natomiast wartość zlecenia, która z reguły jest niższa niż na portalu dla freelancera. Duże znaczenie ma tutaj sposób przedstawienia oferty. Komentarz na Facebooku jest dość mało profesjonalny. W porównaniu np. z ofertami na portalu od freelancera (https://odfreelancera.pl/kategoria-zlecenia/social-media/ ), facebook’owy komentarz prezentuje się dość kiepsko. Taka oferta wykonania zlecenia prawie zawsze jest gorzej wyceniana przez klientów.

Efektywne dla freelancera narzędzia do komunikacji z klientem

Kluczem do pozyskiwania stałych zleceń jest właściwa komunikacja freelancera z klientem. Zleceniodawca nie wróci do Ciebie, jeśli uzna, że Twoja praca nie do końca odpowiadała jego wymaganiom. Jak ustalić z klientem warunki tak, by obie strony były zadowolone, a zlecenie nie okazało się niekończącą falą poprawek?

Najlepiej użyć do tego specjalistycznych narzędzi. Pomogą Ci w tym darmowe strony oraz programy dostępne w Internecie. Umożliwiają one klientom kontrolowanie pracy freelancera niemal na każdym etapie zlecenia. Tak klarowna współpraca może się wydawać dla początkującego freelancera dodatkowym utrudnieniem, jednak jest to mylne wrażenie. Narzędzia takie jak Slack czy Zoom pozwolą Twojemu klientowi na bieżące wnoszenie uwag do projektu. Takie rozwiązanie uchroni Cię przed wykonaniem zlecenia, które nie będzie pokrywało się z jego oczekiwaniami. Więcej na temat narzędzi do komunikacji możesz przeczytać w tym artykule: https://odfreelancera.pl/narzedzia-do-komunikacji-w-zespole/.

Czy freelancer musi mieć założoną działalność gospodarczą?

Freelancer nie musi zakładać działalności na początku swojej kariery. Istnieją dwie formy rozliczenia osoby fizycznej z firmą, które możemy zastosować w tym przypadku – umowa o dzieło oraz umowa o zlecenie. W umowie o dzieło klient nie ponosi dodatkowych kosztów, a freelancer płaci wyłącznie koszty podatku dochodowego. Umowa zlecenia jest nieco bardziej skomplikowana i kosztowna, gdyż wymaga opłaty ZUS’U oraz podatku.

Większość firm z reguły niechętnie decyduje się na wyżej wymienione formy rozliczenia, gdyż bardziej opłacalna jest dla nich współpraca B2B. W przypadku prowadzenia własnej działalności gospodarczej freelancer przez pierwsze 6 miesięcy ponosi koszty około 600 zł opłat podstawowych miesięcznie + podatek dochodowy zależny od wybranego opodatkowania. Freelancerzy w Polsce, którzy mają dłuższy staż pracy, muszą liczyć się z kosztami rzędu około 2000 zł miesięcznie.