2017 rok na polskim na niebie – problemy przewoźników i 172 mln zł odszkodowań

samoloty

Rok 2017 obfitował w problematyczne sytuacje z dużymi liniami w roli głównej – chaos w Ryanairze, bankructwo Air Berlin, awaria systemu informatycznego w British Airways. Także te wydarzenia wpłynęły na to, że liczba pasażerów uprawnionych do wypłaty odszkodowania okazała się rekordowa – według prognoz AirHelp 143 383 osoby mają prawo do rekompensaty.

Z danych globalnego lidera w uzyskiwaniu odszkodowań lotniczych – firmy AirHelp wynika, że osoby odlatujące z polskich lotnisk, które spotkały się z anulowaniem lotu lub jego poważnym opóźnieniem, wynoszącym ponad trzy godziny, mogą ubiegać się o rekompensaty o łącznej wartości ponad 172 mln złotych.

LOTNISKA NAJBARDZIEJ OBLEGANE W SIERPNIU

W tym roku polskie lotniska najbardziej oblegane były w sierpniu. Co nie zaskakuje, ponieważ jest to okres wakacyjny. Tylko w tym miesiącu wykonano ponad 15 000 lotów z ponad 2 mln pasażerów na pokładach.

Najpopularniejsze połączenia z polskich lotnisk w 2017 roku to przede wszystkim loty krajowe. Pomimo wzmożonego ruchu na tych trasach, nie okazały się one jednak najbardziej problematyczne. Numerem jeden wśród najczęściej zakłócanych kursów okazała się trasa Gdańsk – Berlin – ponad 64% lotów było opóźnionych o ponad 3 godziny bądź zostało odwołanych. Na drugiej pozycji tego niechlubnego zestawienia znalazła się relacja Warszawa – Londyn, a podium zamyka Kraków – Paryż, gdzie co trzeci lot był mocno problematyczny.

Trasa Wskaźnik utrudnionych lotów[1]
1.    Gdańsk – Berlin     64,29%
2.    Warszawa – Londyn     35,85%
3.   Kraków – Paryż     32,84%
4.    Kraków – Londyn   32,64%
5.    Warszawa – Paryż   32,20%

NIETYPOWE SYTUACJE NA POKŁADZIE

To był ciężki rok dla popularnych w Polsce przewoźników. AirBerlin ogłosił upadłość, a Ryanair popadł w chaos – odwołał tysiące lotów, utrudniając tym samym podróże ponad 2 mln pasażerów. To wszystko wpłynęło na znaczny wzrost cen biletów w Wielkiej Brytanii i Niemczech.

W 2017 r., w ciągu tylko zaledwie jednego miesiąca, linia British Airways stanęła w obliczu dwóch awarii systemu informatycznego, powodujących utrudnienia w podróży dla setek tysięcy pasażerów. Szacuje się, że odszkodowania dla klientów wyniosły ok. 100 mln funtów.

Wśród najbardziej nietypowych powodów opóźnień lotów w 2017 znalazły się: skorpion i mysz na pokładzie oraz brak papieru toaletowego w toalecie. Co ciekawe, ci dwaj zwierzęcy pasażerowie na gapę to również przypadki z British Airways, które prawdopodobnie kosztowały linię 300 tys. funtów – tyle w przybliżeniu wyniosły rekompensaty dla klientów.

– W tym roku byliśmy świadkami wielu wydarzeń w sektorze transportu lotniczego. Kłopoty popularnych wśród Polaków linii na pewno wpłyną na przetasowania w naszym rankingu najlepszych i najgorszych przewoźników na świecie, czyli w AirHelp Score – komentuje Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.

Bieżące dane AirHelp Score wskazują, że w 2017 r. Bulgaria Air i SmartWings okazały się najgorszymi przewoźnikami na świecie. Polski LOT uplasował się natomiast na 43. miejscu. AirHelp przygotowuje również zestawienie portów lotniczych. Lotnisko w Kuwejcie oraz dwa porty z Wielkiej Brytanii (London Gatwick i Manchester) znalazły się na końcu rankingu. Uwzględniony w rankingu Port Lotniczy im. Chopina w Warszawie znalazł się na 25. pozycji (na 76 ocenianych).

TYLKO 2 PROC. PASAŻERÓW ZNA SWOJE PRAWA

Warto pamiętać, że w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu, pasażerowie są uprawnieni do otrzymania odszkodowania w wysokości nawet do 600 euro. Nadal jednak niewiele osób składa reklamację u przewoźnika – według danych AirHelp zaledwie 2% klientów jest świadomych swoich praw.

Namawiamy pasażerów, którzy w 2017 roku spotkali się z utrudnieniami w podróży, aby sprawdzili, czy mają prawo do ubiegania się o odszkodowanie. Uzupełniając krótki formularz na Airhelp.pl bądź za pośrednictwem aplikacji mobilnej, natychmiast otrzymasz informację, czy Twój lot kwalifikuje się do wypłaty rekompensaty – mówi Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.

Wniosek o odszkodowanie można złożyć samemu lub skorzystać z pomocy firmy AirHelp, która wyręcza w przeprowadzeniu tej procedury.

[1] Stosunek wszystkich wykonanych lotów do tych opóźnionych (powyżej 3h) bądź odwołanych. W zestawieniu wzięto pod uwagę połączenia, na których wykonano min. 100 lotów w ciągu całego roku.  Dane za okres styczeń-listopad 2017 r.