92% Polaków nie chce proponowanych zmian w przepisach o pośrednictwie kredytowym

0
  • Według badań, wybór kredytu hipotecznego jest trudny dla 85% Polaków, a 3/4 badanych chciałoby, żeby ktoś im w tym pomógł.
  • Większość Polaków dobrze ocenia porady doradców bankowych oraz pośredników kredytowych, jednak ci drudzy lepiej wypadają w ocenie uczciwości i niezależności.
  • Aż 92% Polaków nie chce zmian w przepisach o pośrednictwie kredytowym w proponowanym przez rząd kształcie.

W mediach od tygodni toczy się debata o kształcie ustawy o kredycie hipotecznym oraz nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami. Profesjonalni pośrednicy kredytowi są zdania, że nowe regulacje są niezbędne do rozwoju odpowiedzialnego rynku i bezpieczeństwa kredytobiorców. Jednak niektóre z proponowanych przez rząd zapisów, będą miały bardzo negatywny wpływ na całą branżę, mogąc wręcz doprowadzić do jej upadku. Mowa o zakazie wynagradzania pośredników przez banki i przerzucenie płatności za usługi pośredników i doradców kredytowych na klientów.

O zdanie Polaków na ten temat zapytała Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych i ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych przy pomocy domu badawczego Maison&Partners.

Polacy nie chcą sami wybierać kredytu

Z badań wynika, że dla 85% Polaków wybór dobrego kredytu hipotecznego jest trudny, a 76% badanych chciałoby, aby ktoś im pomógł w podjęciu decyzji. Jest to zdanie zarówno osób, które już przechodziły przez proces kredytowy, jak i tych, które dopiero zamierzają wziąć kredyt. Osoby, które spłacają obecnie kredyt, aż w 43 % przypadków korzystali z pomocy pośrednika kredytowego. Natomiast 64% tych, którzy dopiero rozważają taką decyzję, wyraża chęć skorzystania z jego porad.

– Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie badań by móc potwierdzić to, co ci z nas, którzy na co dzień zajmują się pośrednictwem kredytowym wiedzą – że pełnimy ważną rolę społeczną, że znakomita większość z prawie 20 tys. ludzi pracujących w tej branży rzetelnie i uczciwie wykonuje swoją pracę. Polacy chcą pośredników i bezpłatnego do nich dostępu– tłumaczy Artur Nowak – Gocławski z ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych, Przewodniczący Komitetu KPF.

Czytaj również:  Kredytobiorcy coraz bardziej lekkomyślni

Jeżeli przepisy wejdą w życie w proponowanym przez rząd kształcie, zaledwie 29% Polaków, którzy już spłacają kredyt, skorzystałoby ponownie z usług pośrednika. Jeszcze gorzej na płatne usługi pośredników reagują osoby, które decyzje kredytowe mają przed sobą – tylko 20% z nich gotowych jest na dodatkowe koszty. Dla porównania, gdyby w tej kwestii przepisy się nie zmieniły, to skorzystanie z takich usług deklaruje aż 2/3 Polaków.

80% kredytobiorców jest zadowolonych z pomocy pośrednika

W badaniu zapytano także, jak pracę pośrednika oceniają osoby, które skorzystały z jego usług. Okazuje się, że aż dla 80% osób porady były pomocne, rzetelne i wiarygodne oraz świadczyły o dużym rozeznaniu w rynku. Podobnie osoby te oceniały doradztwo pracowników banku, jednak pośrednicy zostali ocenieni jako bardziej uczciwi i niezależni. Pomimo tak dobrej oceny pracy pośredników kredytowych, zaledwie 1/3 osób spłacających kredyt, zdecydowałaby się na ponowne skorzystanie z ich usług, jeżeli byłyby one płatne.