Co sprzedawać w internecie? 5 pomysłów na biznes online 2020

    ipad-820272_1280 (1)

    Chcesz zacząć sprzedawać w internecie, ale brakuje ci pomysłu na biznes? Na szczęście istnieją narzędzia, które pozwalają precyzyjnie określić, co się obecnie najlepiej sprzedaje. Dzięki nim nie tylko określisz popyt na dany produkt w Polsce i zagranicą, ale też zbadasz konkurencję. Sprawdź, co się dobrze sprzedaje online i gdzie warto sprzedawać, aby to było opłacalne.

    Jak określić, co się najlepiej sprzedaje w Polsce i zagranicą?

    Statystki pokazują, że Polacy pokochali zakupy w internecie. Z roku na rok przybywa internautów, którzy kupują niestacjonarne. W 2019 jest to już 62 proc. internautów – o 6 p.p. więcej niż w 2018 r. (56 proc.). W 2017 roku 54 proc. deklarowało, że robi zakupy online. Kupujemy w sklepach polskich i zagranicznych. W większości przypadków nie ma to dla nas znaczenia poza opłatami związanymi ze ściąganiem towaru z innego kraju.

    W tej sytuacji wiele osób chce otworzyć własny sklep internetowy. Problem w tym, że branża e-biznesu jest przeładowana. Niełatwo jest się wybić, ale nie jest to niemożliwe. Sukces zależy od trzech czynników:

    1. dobrego pomysłu,
    2. jakości produktów,
    3. dostosowaniu funkcjonalności sklepu do potrzeb użytkownika.

    Dobry pomysł określa, co warto sprzedawać w internecie. Najprościej jest znaleźć niszę (coś, co rzadko jest kierowane do sprecyzowanej, wąskiej grupy odbiorców, ale jest na to zadowalający popyt) albo celować w produkty, które są najpopularniejsze. Mały sklep ma małe szanse na przebicie gigantów sprzedaży, ale może liczyć na przyzwoite zarobki. Określając najpopularniejsze kategorie produktów można polegać na intuicji lub na specjalnych narzędziach. Jednym z nich jest Google Trends, które określa, jakie produkty są najczęściej wyszukiwane w sieci. Ponadto wskazuje intensywność zainteresowania danym produktem w konkretnych okresach i w konkretnych miejscach. Poza tym narzędzie Google Trends pokazuje też specyfikę konkretnych produktów. Przykładowo, jeśli chcemy sprzedawać sukienki, Google Trends podpowie nam, czy internauci najczęściej szukają małej czarnej, czy innego rodzaju ubrania.

    Oprócz Google Trends istnieje jeszcze kilka podobnych narzędzi do określania zainteresowań internautów. Niektóre są płatne, inne darmowe. Warto wybrać narzędzie najodpowiedniejsze dla siebie i przeanalizować popyt na produkty, które chcemy sprzedawać we własnym sklepie internetowym, zanim zaczniemy jakąkolwiek działalność. Jeszcze inną metodą wybrania towaru do sprzedaży online są raporty na temat sprzedaży w internecie, takie jak najnowszy raport „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”.

    Sprzedaż ubrań w internecie

    W 2019r. najchętniej kupowanymi produktami w internecie (w Polsce) są ubrania, w tym dodatki i akcesoria. Dotychczas 69 proc. zakupów zrobionych w tym roku w sieci dotyczyła właśnie odzieży. W przypadku serwisów zagranicznych tylko 32 proc. zakupów dotyczyła ubrań i dodatków.

    Dużą popularnością cieszą się znane marki, opierające swój wizerunek na dbaniu o jakość tkanin. W Polsce jedną z najpopularniejszych jest m.in. Marie Zelie. Sprzedaż markowych ubrań w internecie ma sens tylko wtedy, kiedy marki wydają na to zgodę (np. na zasadzie franczyzy). W pozostałychh przypadkach musimy postawić na niemarkowe ubrania.

    Sprzedaż butów przez internet

    Trudny, ale opłacalny biznes. Jednym wyjątkiem, kiedy nie warto tego robić, są towary markowe. Klient, który chce wydać na buty kilkaset lub kilka tysięcy złotych nie będzie kupował takiego towaru bez przymiarki. W 2019 r. obuwie znalazło się na drugim miejscu pod względem najczęściej kupowanych produktów przez internet w Polsce (55 proc. kupujących online kupowało właśnie buty). Za granicą było to tylko 32 proc. kupujących.

    Sprzedaż książek i płyt przez internet

    Polacy nie czytają? Sprzedaż książek w internecie pokazuje, że to nieprawda. Albo że przynajmniej kupują książki. W 2019 roku 54 proc. kupujących online w Polsce wybrało książki albo płyty. Natomiast za granicą takie produkty nie znalazły się nawet w pierwszej piątce zainteresowań kupujących. Stawiając na sprzedaż książek pamiętajmy, że będziemy musieli konkurować z takimi gigantami jak sieć Empik czy też innymi, wielkimi księgarniami.

    Sprzedaż kosmetyków przez internet

    Obecnie w Polsce kosmetyki zajmują czwarte miejsce pod względem ilości sprzedaży w internecie (52 proc., a za granicą 33 proc.). Mimo “wielkich graczy” na rynku, tutaj mali sprzedawcy mają duże pole do popisu, ponieważ panuje moda na naturalne ekokosmetyki. Można więc postawić na sprzedaż produktów niszowych: dwuskładnikowych, trzy składnikowych, hipoalergicznych, wegańskich albo takich, które wykonuje się z powszechnie dostępnych składników.

    Aby zyskać pewność, że oferowane produkty są oryginalne i pochodzą z zaufanych źródeł, warto skorzystać z usług, które oferuje hurtownia kosmetyków online. Firma Europe Distribution Group to godny zaufania dystrybutor, który dzięki wieloletniemu doświadczeniu doskonale zna funkcjonowanie zarówno na rynku zachodnim, jak i polskim. W ich ofercie znajdują się sprawdzone i starannie wyselekcjonowane produkty, które spełniają oczekiwania konsumentów.

    Sprzedaż sprzętu RTV i AGD online

    Piąte miejsce na liście aktualnie najlepiej sprzedających się produktów online zajmują sprzęty AGD i RTV (49 proc. w Polsce, 33 proc. za granicą). Konkurencja na tym rynku jest duża, ale istnieje możliwość dobrego wypromowania się online, jeśli tylko postawimy na odpowiednie marki. Trzeba jednak pamiętać, że sprzedając sprzęty AGD i RTV musimy przewidzieć większe koszty dostawy (niż w przypadku ubrań czy kosmetyków). Te towary muszą być bardzo dobrze zabezpieczone, inaczej narażamy się na reklamacje klientów i straty finansowe.

    Czego nie warto sprzedawać w internecie?

    Istnieją branże, w których panuje tak duża konkurencja, że bez ogromnych zasobów finansowych na pozycjonowanie i reklamę, próby przebicia gigantów sprzedaży po prostu nie mają sensu. Ponadto pewne produkty są na tyle specyficzne, że ich sprzedaż online w ogóle nie cieszy się popularnością. Oto lista rzeczy, których nie warto sprzedawać w internecie:

    • drogie, markowe buty,
    • suknie ślubne,
    • rośliny,
    • alkohol,
    • broń,
    • zwierzęta znajdujące się na liście zagrożonych gatunków.

    W internecie można sprzedawać praktycznie wszystko. Są jednak branże, w których taka sprzedaż będzie po prostu nieopłacalna. Przykładowo panny młode celebrują wybór sukni ślubnej, a z przymiarek robię wydarzenie towarzyskie. Dlatego też większość z nich nie kupi sukienki przez internet bez przymiarki. Z kolei jeśli chcemy sprzedawać alkohol, to w teorii możemy, a w praktyce nie mamy możliwość zweryfikować wieku kupującego. W związku z tym narażamy się na mandaty. Obecnie możemy kupić broń przez internet, ale według aktualnych przepisów odbiór broni musi nastąpić w sklepie stacjonarnym i za okazaniem uprawnień do jej posiadania.

    Skąd brać produkty do własnego sklepu internetowego?

    Kiedy już dokładnie wiemy, co warto sprzedawać w internecie, pozostaje pytanie o to, skąd brać towar. Jeśli wybraliśmy sprzedaż produktów własnego wyrobu, czyli popularny handmade, to sami możemy go produkować. W tej sytuacji jesteśmy zależni tylko od własnych mocy przerobowych.

    Jednak większość rzeczy sprzedawanych w internecie to towar, który musimy skąd zdobyć. Możemy kupić go w hurtowni lub prosto od producenta. W przypadku ścisłej współpracy z producentem łatwiej jest negocjować cenę, natomiast hurtowania zezwala na zakup dużej ilości towaru bez zbędnych formalności.

    Jeśli nie mamy gdzie trzymać rzecz, które chcemy sprzedawać w internecie, nie musimy ich fizycznie posiadać. Dropshipping, czyli wysyłka towaru z magazynu kontrahenta prosto do klienta, pozwala na sprzedawanie rzeczy bez ich magazynowania.

    Gdzie sprzedawać w internecie?

    Istnieje kilka możliwości sprzedaży w internecie. Pierwszą z nich jest własny sklep internetowy. Można go założyć osobiście, budując witrynę od podstaw lub skorzystać z gotowych rozwiązań e-commerce. Prowadzenie sklepu internetowego to korzystne, bezpieczne i tanie rozwiązanie.

    Inną formą sprzedaży jest wykorzystywanie wielkich portali sprzedażowych takich jak np. Allegro. Korzystając z takich rozwiązań za każdy sprzedany produkt musimy zapłacić prowizję. Nie martwimy się jednak o wszystkie aspekty związane z prowadzeniem własnego biznesu online. Możemy przestać sprzedawać w każdym momencie.

    Na popularności zyskuje także sprzedaż przez portale social media. To rozwiązanie dedykowane przede wszystkim osobom prywatnym, które chcą się pozbyć zbędnych rzeczy. Za sprzedaż np. przez Marketplace (Facebook) nie płacimy prowizji, natomiast transakcje tam zawierane są niepewne i nie mogą być stałym źródłem dochodu.
    Miejsce sprzedaży może zwiększyć nasze wyniki, jednak nawet najlepsze pozycjonowanie sklepu internetowego nic nie da, jeśli nie będziemy posiadać wysokiej jakości towaru, na który jest popyt. Dlatego zanim zaczniemy sprzedaż online, mocno się zastanówmy, co warto sprzedawać w internecie.