Cyfrowa transformacja firmy to zadanie, z którym niekiedy muszą się zmierzyć tradycyjni sprzedawcy. Niestety plany rozwoju okazują się być dla wielu koszmarem.
Poniższy artykuł ma na celu wyjaśnienie typowych, choć niezbyt oczywistych dla nowicjuszy błędów przy transformacji cyfrowej.
- Nie wszystkie systemy CMS są jednakowo skalowalne
Wybór platformy do zarządzania e-sklepem ma fundamentalne znaczenie, ponieważ to ona określa skalowalność działalności. Wiele firm e-Commerce woli jednak przedkładać oszczędności nad rozwój.
Jeśli dany CMS nie jest skalowalny, to wraz z rozwojem możliwości maleją. Z drugiej strony, skalowalność umożliwia optymalizację doświadczeń klientów oraz pozwala na lepszą obsługę klienta, a tym samym konwersję i zatrzymanie klienta. Warto pamiętać, że skala korzyści płynących z tych działań może nie być odczuwalna w pierwszych latach istnienia firmy.
- Zwrot z inwestycji w reklamę jest powolnym procesem.
Badanie opłacalności reklamy na Google to temat pojawiający się przy transformacji cyfrowej. Problem pojawia się, gdy uwierzymy, że baza klientów przeniesie się do nowego ekosystemu cyfrowego. Może tak się nie wydarzyć, ponieważ nawyki konsumentów warunkują intencje zakupowe.
Jak zminimalizować straty? Trzeba zdefiniować nowych potencjalnych klientów przed rozpoczęciem inwestycji w reklamę. Warto zatem przeprowadzić kampanie testowe, przeanalizować nisze w sieciach społecznościowych oraz prześledzić trendy głównych słów kluczowych w każdym sektorze.
Warto wykorzystać e-mail marketing w kontaktach z klientami, aby dowiedzieć się, jakie rodzaje newsletterów przyniosły największy sukces, dzięki czemu stworzysz profil użytkownika docelowego.
- Cyfryzacja finansów nie dotyczy tylko dużych firm.
Pełna transformacja cyfrowa nie jest możliwa, jeśli działania mające na celu zarządzanie zasobami firmy nie są oparte na bardziej holistycznym podejściu.
Konsekwencją jest ograniczenie możliwości podejmowania decyzji ze względu na niedostatek informacji i dokumentacji. Warto pamiętać, że nie wszystkie rozwiązania do wybrania najlepszego kierunku rozwoju firmy, będą dostępne. Co więcej, prace związane z zarządzaniem będą wolniejsze i niedokładne, jeśli nie dokonamy odpowiednio cyfryzacji finansowej.
- Logistyka wysyłek w e-Commerce może być bardzo kosztowna, jeśli nie zostanie zautomatyzowana
Panuje przekonanie, że transakcja kończy się w momencie sprzedaży. Jednak jest dokładnie na odwrót. Brak wiedzy logistycznej jest głównym powodem, dla którego wiele firm eCommerce rezygnuje ze swojej działalności. Ilość powstałych błędów powoduje, że projekt staje się zbyt drogi.
Warto przeprowadzić optymalizację: zarządzania zapasami i zwrotami, przygotowania przesyłek oraz kontaktu z kurierami. Sprawna i niedroga realizacja wszystkich procesów wymaga niekiedy oprogramowania do automatyzacji i zarządzania wysyłkami.
Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest Outvio. Platforma centralizuje etap posprzedażowy e-sklepów w interfejsie zarządzania, dzięki czemu można automatycznie realizować wysyłki na cały świat, drukować masowo etykiety, wybierać opłacalne wysyłki, automatyzować zwroty, śledzić przesyłki międzynarodowych itp.
Można również wykonywać te zadania własnoręcznie, choć jest to możliwe tylko wtedy, gdy przepływ zadań w firmie jest należyty. Dlatego integracja odpowiedniego oprogramowania jest wysoce zalecana.