Cyfryzacja Europy. Rynek technologii finansowych wciąż nienasycony?

Małgorzata Szulik
Małgorzata Szulik,, Business Project Manager w LoanByLink

Stosunek do digitalizacji procesów finansowych nie jest identyczny we wszystkich państwach Unii Europejskiej. W jednych krajach rozwój jest dynamiczny z rosnącym wzrostem zainteresowania tego typu usługami, a w innych bardzo ostrożny, nawet z przeważającym kultem tradycyjnych metod płatności.

Zgodnie z corocznym raportem Eurofinas, czyli federacją zrzeszającą europejskie związki przedsiębiorstw finansowych z 17 krajów, czempionami w zakresie finansowań on-line są kraje skandynawskie. Umiarkowanie do rewolucyjnych technologii podchodzą Wielka Brytania i Litwa, na końcu peletonu Belgia, Włochy i Turcja, Polska w środku stawki – wynika z badań Eurofinas.

Co półroczne badanie rynku kredytów konsumenckich obrazuje stosunek do produktów finansowych w ostatnim roku. Według sprawozdania – europejscy dostawcy kredytów konsumenckich reprezentowani za pośrednictwem Eurofinas udzielili nowych kredytów  o wartości 184,8 mld euro w pierwszej połowie 2020 r., Co oznacza spadek o -18,4%

w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku. Spadek wynika nie tylko z sytuacji gospodarczej na świecie, ale też braku dostępności odpowiednich narzędzi w poszczególnych sektorach np. szybkich procesów finansowania on-line czy uproszczonej procedury przy korzystaniu z finansowania w punktach stacjonarnych. Złożona różnorodność sektorów bankowych krajów unijnych stała się podstawą do wzrostu znaczenia firm z sektora FinTech. Raport PwC wskazuje, że aż 1/3 usług finansowych na świecie może zostać przejęta przez przedsiębiorstwa zajmującymi się technologiami finansowymi.

Niemal połowa klientów sektora finansowego (47%) w wieku 20–34 lat zdecydowałaby się pobrać aplikację służącą do obsługi transakcji kredytowych lub uproszczonej weryfikacji w trakcie procesu kredytowego. Co trzeci klient potwierdza też, że wygoda korzystania z rozwiązań do zarządzania finansami jest najważniejsza. Ponadto 90% millenialsów informacje i opinie o produkcie uzyskuje online, co prowadzi do dynamicznego rozwoju tych kanałów.

Z raportu i przeprowadzonych badań Eurofinas wynika, że przeciętny czas udzielania finansowania on-line np. na zakup towarów lub usług w Europie tak, że średni czas udzielania kredytu to około 6 dni, w wersji całkowicie online jest to jeden dzień, a w procesie mieszanym (część operacji online) to przeciętnie 4 dni. Najszybciej pożyczkę czy kredyt online w Europie można uzyskać w Finlandii – zabiera to ledwie kilka minut, w Polsce i Czechach przeciętnie kilka godzin, a w Niemczech i Hiszpanii do 2 dni. We Włoszech na załatwienie kredytu online trzeba było czekać nawet 3 dni – w porównaniu z tradycyjnym kredytem nie jest to więc rewolucyjna różnica.

Nowoczesne technologie czy tradycyjne metody?

Branża fintech rozwija się w zawrotnym tempie. Start upy opracowują innowacyjne technologie i jeszcze sprawniejsze rozwiązania, a zarazem procesy te nie są skomplikowane, a skonstruowane tak, aby konsument  dostał dokładnie to, czego oczekiwał. Biorąc za przykład proces i czas udzielania kredytów u naszych zachodnich sąsiadów i plany ekspansji graczy z rynku technologii finansowych, można uznać, że to dobry kierunek. Bardzo dobrym przykładem jest LoanByLink – Proste Raty specjalizujący się w wielokanałowym procesie udzielania kredytów ratalnych finansujących zakupy. Na ten moment został nie tylko skrócony czas podczas składania wniosku i wypłaty środków na konto partnera, ale także proces finansowania zakupów w sklepach stacjonarnych. Sporym zainteresowaniem cieszy się też generator linku ratalnego. Tak złożona oferta byłaby w stanie skrócić czas oczekiwania na kredyt.

Autor: Małgorzata Szulik,, Business Project Manager w LoanByLink