Do 2021 roku ruch wideo w sieciach mobilnych wzrośnie prawie 9-krotnie. Największym wyzwaniem dla operatorów jest transmisja wydarzeń w najwyższej jakości

0

Rośnie konsumpcja treści wideo dostępnych w internecie. W latach 2016–2021 ruch wideo w sieciach mobilnych wzrośnie blisko 9-krotnie. Za 4 lata mobilne wideo będzie miało 78-proc. udział w całkowitym ruchu w sieci. Coraz większe są też wymagania użytkowników dotyczące funkcjonalności, związane m.in. z możliwością przewijania wydarzenia w trakcie jego trwania czy nagrywaniem w chmurze. Dla operatorów to ogromne wyzwania, zwłaszcza w kontekście rozwoju jakości 4K oraz Ultra HD i dostarczenia treści do końcowego użytkownika.

 Z naszego punktu widzenia zainteresowanie transmisjami w internecie nieustannie rośnie. Pierwsze transmisje w polskim internecie miały miejsce w latach 2007–2008 roku i przyciągały zaledwie kilka tysięcy oglądających. Obecnie to poziom kilkuset tysięcy jednocześnie oglądających – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Frasunek, dyrektor Działu Rozwiązań Multimedialnych w Atende Software.

Raport Cisco VNI Global Mobile Data Traffic Forecast wskazuje, że między 2016–2021 ruch wideo wzrośnie 8,7 razy. Mobilne wideo do 2021 roku będzie miało 78-proc. udział w całkowitym ruchu w sieci. Jeszcze większy, bo 39-krotny wzrost prognozowany jest w zakresie transmisji treści wideo na żywo, które do 2021 roku mają uzyskać 5-proc. udział w całkowitym ruchu.

– Największym wyzwaniem jest pojemność sieci telekomunikacyjnych i gotowość operatorów na przyjęcie takiego wolumenu ruchu. Na dostawcach technologii do telewizji internetowej wymusza to konieczność uruchamiania dedykowanych węzłów dystrybucyjnych w sieciach operatorów telekomunikacyjnych. Drugim wyzwaniem są operatorzy, którzy utrudniają dostęp do swoich sieci telekomunikacyjnych. Niechętnie wpuszczają treści multimedialne do swoich sieci ze względu na konieczność inwestycji – tłumaczy Frasunek.

Wyzwaniem dla dostawców są także coraz większe wymagania internautów, którzy w internecie oglądają duże wydarzenia.

 Użytkownicy coraz częściej oczekują rozbudowanych funkcjonalności, jak timeshift, czyli możliwość przewijania wydarzenia na żywo w trakcie jego trwania. Inną funkcjonalnością pożądaną są rozbudowane rekomendacje. Użytkownicy przyzwyczaili się do oglądania telewizji linearnej, od telewizji internetowej oczekują, że ktoś powie im co ciekawego mogą obejrzeć – tłumaczy przedstawiciel Atende Software.

Czytaj również:  Klienci banków są coraz bardziej cyfrowi - tylko 28 proc. z nich odwiedza placówki bankowe

Duże wyzwania czekają operatorów także w kontekście rozwoju jakości 4K oraz Ultra HD. Zdaniem ekspertów najbliższe lata mogą stanowić przełom w technologii wyświetlania obrazu na szeroką skalę. Branża idzie w kierunku Ultra HD. Technologia w 4K oznacza 4-krotnie więcej pikseli niż w Full HD.

– Technologia 4K powoduje znaczne zwiększenie zapotrzebowania na pasmo internetowe. O ile w przypadku transmisji w jakości HD jest to poziom 3–4 Mb/s, o tyle 4K wymaga co najmniej 16 Mb/s, w niektórych przypadkach 20–30 Mb/s, w zależności od rodzaju wydarzenia. Wydarzenia sportowe absorbują znacznie większe pasmo niż statyczny content newsowy czy filmowy – ocenia Frasunek.

Jednocześnie rośnie popularność urządzeń mobilnych. Smartfony łącznie z tabletami będą miały ponad 50-proc. udział w ruchu w sieci.