Elektryczna i cyfrowa przyszłość branży motoryzacyjnej

0

Według ponad połowy przedstawicieli branży elektromobilność będzie kluczowym trendem na rynku motoryzacyjnym do 2025 r. Jak wynika z badania „Global Executive Survey 2017” przeprowadzonego przez KPMG International, aż 85 proc. menedżerów jest przekonanych, że w przyszłości większy zysk będzie można uzyskać z rozwijania cyfrowych ekosystemów. Ponad 80 proc. menedżerów z firm motoryzacyjnych uważa, że w bliskiej przyszłości nastąpi znacząca zmiana modelu biznesowego tego sektora. Cyfrowa rewolucja spowoduje także, że do 2025 r. 50 proc. indywidualnych właścicieli samochodów nie będzie chciało korzystać z auta jako właściciel.

Rozwój pojazdów z napędem elektrycznym najważniejszym trendem w motoryzacji

Według 953 przedstawicieli kadry zarządzającej z branży motoryzacyjnej z 42 krajów rozwój pojazdów z napędem elektrycznym będzie kluczowym trendem na rynku do 2025 r. Na to zjawisko wskazało 50 proc. respondentów i tym samym elektromobilność po raz pierwszy w historii badania stała się najważniejszym trendem w tym sektorze.

Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce
Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce

W ciągu ostatniego roku elektromobilność znacząco zyskała na popularności wśród ankietowanych menedżerów – podczas edycji badania z 2015 r. zajęła dopiero 9. miejsce, a w zeszłym roku uplasowała się na 2. pozycji. Planowane restrykcje prawne, mające na celu ograniczenie bądź zakaz rejestrowania samochodów z silnikami spalinowymi sprawiły, że producenci samochodów muszą reagować na zmieniające się otoczenie. Trend ten jest również zauważalny w Polsce, gdzie rząd w ramach strategii rozwoju elektromobilności planuje, że po polskich drogach do 2025 r. poruszać się będzie 1 milion pojazdów elektrycznych – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Pomimo że zdecydowana większość menedżerów (76 proc.) twierdzi, że klasyczne silniki spalinowe jeszcze przez długi czas będą ważniejsze niż napędy elektryczne, jednocześnie przyznają, że taki typ silnika będzie tracił na popularności w oczach opinii publicznej. Podobnie jest z silnikami napędzanymi olejem napędowym. Co drugi menedżer wskazuje, że diesele będą pierwszym rodzajem napędu, który zniknie z taśm produkcyjnych większości koncernów samochodowych. Jest to z pewnością niepokojąca informacja dla niektórych producentów, biorąc pod uwagę ich prognozy dotyczące wskaźnika udziału w rynku samochodów z silnikami diesla, wynoszących dla tego rodzaju napędu ponad 60 proc.

Czytaj również:  Technologia rewolucjonizuje bankowość. Pracowników w oddziałach zastępują chatboty, a sztuczna inteligencja pozwoli zaoszczędzić bankom miliardy dolarów