Firmy odzieżowe radzą sobie dobrze mimo spadków popytu na ubrania

Paweł Majtkowski – analityk eToro
Paweł Majtkowski - analityk eToro

Akcje 10 największych europejskich spółek high street fashion wzrosły w ciągu ostatniego roku o 24,9 proc., a akcje polskiej firmy LPP, poszły w górę bardziej niż akcje Inditexu czy H&M. Branża radzi sobie całkiem nieźle mimo spadającego popytu. Ceny ubrań w Europie uległy stabilizacji, a w Polsce od początku roku spadły o 1,4 proc.

High street fashion to ważny element krajobrazu europejskiej branży modowej. Do tej grupy zaliczają się takie marki jak Zara (Inditex), H&M czy Reserved (LPP). Dzięki dużemu potencjałowi w dostosowaniu się, udało im się z sukcesem przejść przez pandemie oraz okres wzrostu kosztów związanym z globalną inflacją. Odpowiadają także na potrzeby konsumentów, który coraz częściej chcą kupować online a nie w standardowych sklepach. Klienci wymuszają także większą dbałość o środowisko oraz dobrostan pracowników wytwarzających ubrania. Wyzwaniem dla wielu firm pozostaje obecna sytuacja gospodarcza i ograniczanie przez konsumentów swoich wydatków.

Po okresie znaczących wzrostów, ceny ubrań na rynku europejskim przestały piąć się w górę. Według danych GUS, w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy (do końca sierpnia 2023) ceny ceny ubrań i obuwia wzrosły o 6,7 proc. Jednak jest to efekt wzrostu cen jeszcze w 2022 roku, bo od początku 2023 roku, ceny spadły o 1,4 proc. A tylko w sierpniu ubrania staniały o 0,7 proc. Spada także sprzedaż detaliczna odzieży i obuwia, w cenach stałych w sierpniu była o 4,9 proc. niższa niż rok wcześniej.

Podobne trendy możemy obserwować w całej Europie, gdzie inflacja mocno spada. Jednocześnie, z powodu sytuacji gospodarczej, konsumenci ograniczają swoje wydatki, w tym także na ubrania. W takiej sytuacji, spółki high street fashion radzą sobie całkiem nieźle. Akcje 10 największych giełdowych europejskich spółek z tej branży wzrosły w ciągu ostatniego roku o 24,9 proc. Ta branża radziła sobie lepiej niż szeroki indeks europejskich akcji Stoxx 600, który w tym samym czasie zyskał 9,2 proc., a 10 największych marek luksusowych zwiększyło swoja kapitalizację o 16 proc.

Liderem wzrostu w ciągu ostatniego roku okazały się akcje polskiej spółki LPP, które podwoiły swoja wartość. W tym samym czasie, akcje Inditexu wzrosły o 38,2 proc, a H&M – o 32,5 proc. Na drugim biegunie pozostały akcje dużych internetowych sprzedawców ubrań – akcje ASOS spadły o 36,8 proc., a Zalando – o 8 proc. O ile w ciągu ostatnich 12 miesięcy branży udało się ponad dwukrotnie pobić szeroki rynek europejskich akcji (indeks Stoxx 600 – 9,2 proc.), to we wcześniejszych latach wyniki branży były znacznie gorsze od rynku. W dłuższej perspektywie, znacznie lepiej radziły sobie luksusowe spółki odzieżowe, których akcje w ciągu ostatnich 3 lat wzrosły o ponad 85 proc.

Wyniki akcji poszczególnych spółek z branży high street fashion 

OKRES INWESTYCJI ŚREDNIA INDITEX H&M LPP NEXT JD SPORTS ZALANDO ASOS
W 2023R 3,3% 38,2% 34,0% 15,2% 20,1% 14,4% -40,1% -26,7%
1 ROK 24,9% 55,5% 32,5% 50,0% 38,6% 33,7% -8,0% -36,8%
2 LATA -24,4% 6,7% -13,8% -15,0% -13,3% -32,5% -74,3% -87,0%
3 LATA 9,5% 41,3% -6,3% 76,0% 13,1% -9,1% -75,5% -93,1%
5 LAT 11,8% 34,6% -10,6% 42,3% 28,7% 58,5% -40,6% -93,4%

Źródło: Refinitiv, obliczenia własne eToro

Średnia obejmuje 10 największych największych brytyjskich i europejskich detalistów z branży masowej mody według kapitalizacji rynkowej. Dane na dzień 4.10.2023

Autor: Paweł Majtkowski, analityk eToro w Polsce