Najnowszy globalny raport Aon „Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami 2017”, który powstał na bazie wyników badania przeprowadzonego w 1843 firmach na całym świecie, w tym m.in. w Polsce, pokazuje, że sytuacja ekonomiczna, demograficzna oraz geopolityczna, jak również postęp technologiczny całkowicie zmieniają rzeczywistość, w której funkcjonują firmy.
Z danych dostarczonych przez badane firmy wynika, że kilka ryzyk zyskało w ciągu ostatniego roku na znaczeniu: rosnąca konkurencja, przestępczość internetowa oraz ryzyka polityczne. Jednocześnie są ryzyka, które mają słabszą pozycję niż przed rokiem: zmiany regulacji prawnych, niezdolność do przyciągania i zatrzymywania talentów, przerwa w prowadzeniu działalności oraz odpowiedzialność cywilna. Niniejszy raport pokazuje, że gotowość firm do stawienia czoła ryzykom jest najniższa od 10 lat.
Najistotniejsze ryzyka w opinii przedsiębiorców (TOP 10 globalnie):
- Utrata reputacji/wizerunku
- Spowolnienie gospodarcze
- Rosnąca konkurencja
- Zmiany regulacji prawnych
- Przestępczość internetowa/ hakerzy/ wirusy
- Niezdolność do opracowywania i wdrażania innowacji
- Niezdolność do przyciągania i zatrzymywania talentów
- Przerwa w prowadzeniu działalności
- Niestabilność polityczna
- Odpowiedzialność cywilna (włączając OC zawodowe)
Głównie wnioski:
- Przyczyną wysokiej pozycji ryzyka utraty reputacji marki jest popularyzacja mediów społecznościowych
- Niepewna sytuacja polityczna na świecie spowodowała, że ryzyka polityczne powróciły na listę TOP 10 najważniejszych ryzyk dla przedsiębiorców
- Ostrożny optymizm charakteryzujący dużą część zarządzających spowodował, że ekonomiczne spowolnienie znalazło się na 2 miejscu listy TOP 10 ryzyk
- Rosnąca konkurencja, która znalazła się na 3 miejscu najważniejszych ryzyk, to wyzwanie dla menadżerów, którzy muszą na bieżąco weryfikować, w jakiej branży i z jakimi firmami konkurują
- Istotnie wzrosło znaczenie przestępczości internetowej, która z miejsca dziewiątego przesunęła się na miejsce piąte
- Zakłócenia w procesie dystrybucji lub łańcuchu dostaw znalazły się na najniższym miejscu od 2009 roku, spadając z miejsca 14 na 19
Utrata reputacji marki jest na szczycie listy najważniejszych ryzyk w oczach przedsiębiorców. O ile jednak dotychczas wiązała się ona wyłącznie z takimi aspektami jak wadliwość produktów, nieuczciwe praktyki biznesowe czy korupcja, o tyle teraz jest wzmocniona przez popularyzację social mediów. Do ryzyka utraty reputacji coraz trudniej jest się przygotować i tym samym trudniej je załagodzić.
Ryzyka polityczne, które wcześniej plasowały się na 15-tej pozycji wkroczyły do listy 10 najistotniejszych ryzyk jako numer 9. W tym samym czasie gotowość do stawienia czoła ryzykom spadła z 39 procent w 2015 roku do 27 procent obecnie. Należy podkreślić, że kraje rozwinięte, dotychczas kojarzone z polityczną stabilnością, stały się nowym źródłem niestabilności oraz niepewności. To rodzi niepokój w świecie biznesu, szczególnie w tych przedsiębiorstwach, które działają na rynkach wschodzących. Dodatkowo, zgodnie z najnowszą Mapą Ryzyk Aon 2017, która uwzględnia ryzyka polityczne, terroryzm oraz przemoc polityczną, wzrastają tendencje protekcjonistyczne w handlu, a terroryzm i przemoc polityczna są na najwyższym poziomie od 2013 roku.
Dominika Kozakiewicz, CEO w Aon Polska komentuje: Żyjemy w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Z jednej strony pojawiają się nowe możliwości, z drugiej zaś intensyfikują się ryzyka, którymi trzeba odpowiednio zarządzać. Co ważne, ta zmieniająca się rzeczywistość niejako wymusza inne podejście do ryzyk, spojrzenie na nie z różnych perspektyw właśnie po to, by móc im jako organizacja stawić czoła. Z globalnego raportu Aon wynika, że stopień przygotowania firm do stawienia czoła ryzykom jest najniższy od 10 lat. Przyczyny tej sytuacji można szukać w pojawieniu się nowych ryzyk, do zarządzania którymi nie zostały jeszcze wypracowane narzędzia.
Bardzo ważnym ryzykiem wschodzącym jest rewolucja technologiczna, którą w tym roku uczestnicy badania uplasowali na 20-tym miejscu, a która, zgodnie z przewidywaniami, już za trzy lata znajdzie się w pierwszej dziesiątce największych ryzyk. Wraz z niezwykle dynamicznym rozwojem nowych technologii, o czym świadczą np. drony, samochody bez kierowców, zaawansowana robotyka, przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z wpływu, jaki te technologie mają lub będą miały na działalność biznesową.
Informacja na temat badania
Badanie zostało przeprowadzone w czwartym kwartale 2016 roku na podstawie wypowiedzi 1843 respondentów – publicznych i prywatnych firm z całego świata. To największe badanie od czasu powstania tego raportu i jedno z najbardziej wszechstronnych tego rodzaju. Pełen raport można pobrać ze strony: www.aon.com/2017GlobalRisk.
Raport poświęcony rynkowi polskiemu, który powstanie na bazie 239 odpowiedzi z polskich firm, będzie dostępny we wrześniu 2017 roku.