Goldman Sachs: Brexit bez umowy uderzy w europejskich producentów samochodów

fabryka motoryzacja

Zdaniem ekonomistów Goldman Sachs scenariusz, w którym dochodzi do Brexitu bez osiągnięcia porozumienia stworzy liczne zagrożenia dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Obejmują one: cła na samochody, wyższe koszty zaopatrzenia w surowce/komponenty oraz, w mniejszym stopniu bezpośrednio, możliwość wystąpienia rozbieżności regulacyjnych między Zjednoczonym Królestwem a UE. Zakładając czarny scenariusz, analitycy GS szacują, że w 2021 zysk operacyjny przed opodatkowaniem (EBIT) Groupe PSA może być mniejszy o około 7%. Odpowiednio dla Renault byłoby to -6%. W przypadku BMW i Volkswagena potencjalne straty byłby niższe, bo wynoszące około 4,5%. Przy najgorszym możliwym założeniu (powrót do taryf WTO), szacowane straty mogą być zdecydowanie wyższe.