Informacje pozafinansowe kluczem do sukcesu dla firm notowanych na giełdzie

PWC Price Waterhouse Coopers Shoot
The new Price Waterhouse Coopers logo is seen on the outside of their 42nd Street office building, Thursday, Dec. 13, in New York]. (John Minchillo/AP Images for Price Waterhouse Cooper)

Aż 77% największych firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Londynie w Indeksie Financial Times Stock Exchange (FTSE 360) w swoich raportach zamieszcza informacje pozafinansowe, dotyczące ich modelu biznesowego. Ponad połowa z nich, raportuje także inne informacje związane ze strategią biznesową – wynika z analiz firmy doradczej PwC. To dowód na to, że raportowanie zintegrowanych informacji o przedsiębiorstwie jest już światowym trendem, w którego stronę powinny zmierzać także polskie firmy.

Raportowanie zintegrowane łączy analizę finansową z analizą kontekstu społecznego, środowiskowego i ekonomicznego, w którym działa firma. Jest narzędziem, które dostarcza inwestorom kompleksowej oceny wartości organizacji oraz informacji, jak zamierza ona zwiększyć ją w perspektywie krótko i długoterminowej.

Dzięki raportowaniu zintegrowanemu i transparentności firmy mogą budować stabilne i długotrwałe relacje z inwestorami. Korzyści dla spółek wynikające z raportowania zintegrowanego to przede wszystkim: ułatwienie dostępu do kapitału i obniżenie jego kosztów oraz wyróżnienie się na rynku. To także zmniejszenie ryzyk, takich jak reputacyjne w łańcuchu dostaw poprzez większy wpływ na partnerów biznesowych czy regulacyjne, poprzez wpływ na rozwój kształtu raportowania.

Z punktu widzenia inwestorów, korzyści płynące z informacji pozafinansowych, to przede wszystkim zwiększenie świadomości w zakresie zagadnień zrównoważonego rozwoju. Raportowanie zintegrowane ma także wpływ na procesy zachodzące w gospodarce m.in.: przejrzystość rynku, rozpowszechnianie idei odpowiedzialnego biznesu czy ułatwienia wczesnego identyfikowania ryzyk.

„Informacje pozafinansowe dotyczące spółki pozwalają właściwie komunikować istotne czynniki, które tworzą wartość firmy w perspektywie zarówno krótko, średnio jak i długoterminowej. Takie informacje, jak opis łańcucha dostaw, strategia firmy czy model jej zarządzania, są kluczowym elementem przyczyniającym się do budowy zaufania, pomagają inwestorom w podejmowaniu stabilniejszych decyzji oraz efektywnej alokacji kapitału” – mówi Mirella Panek-Owsiańska, Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Coraz więcej polskich przedsiębiorców zaczyna wykorzystywać narzędzie raportowania zintegrowanego do budowaniu swojej przewagi konkurencyjnej, ale nadal ich liczba jest bardzo mała.

„Bardzo ważne jest, aby polskie spółki aktywnie oceniały swoje mocne i słabe strony w zakresie raportowania i komunikacji do różnych grup interesariuszy – inwestorów, pracowników i klientów. Wiedza o tym, gdzie firma znajduje się w odniesieniu do najlepszych praktyk rynkowych w zakresie raportowania zintegrowanego, czy które z wartości dobrze jest raportować, pozwala zbudować pozycję lidera w swoim sektorze” – podkreśla Irena Pichola, Lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w PwC.

21 maja 2013 r. firma doradcza PwC wspólnie z Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) jako pierwsza w Polsce rozpocznie projekt budowania partnerstwa na rzecz rozwoju zintegrowanego raportowania na naszym lokalnym rynku. Spotkanie z przedsiębiorcami będzie okazją do zapoznania się bliżej z założeniami oraz metodyką najnowszej propozycji wytycznych raportowania zintegrowanego przedstawionej przez International Integrated Reporting Council (IIRC) w dniu 16 kwietnia 2013 r. Polskie firmy będą mogły także uczestniczyć w benchmarku, w ramach którego porównają swój poziom raportowania do innych przedsiębiorstw w regionie CEE i globalnie.