Przychody wzrosły o 104% do 2,53 mld zł, EBITDA o 184% do 994 mln zł, marża EBITDA wzrosła o ~ 1100 pb do 39,3%, a skorygowany poziom EBITDA zwiększył się o 186% do 1,00 mld zł. W tym okresie wydatki inwestycyjne wzrosły o 68% do 537 mln zł, a wolne przepływy pieniężne zwiększyły się dziesięciokrotnie – do 380 mln zł. Spółka zakończyła rok z dźwignią finansową pro-forma netto na poziomie 2,4x[1].
W 2020 roku InPost zwiększył wolumen przesyłek o 115% do 310 mln, a sieć Paczkomatów® wzrosła o 47% do 12.254 maszyn. Łączna liczba skrytek w Polsce wzrosła o 78%, do prawie 1,5 mln, wdrożono system bezdotykowych odbiorów z Paczkomatów i zwrotów bez etykiet – dzięki rewolucyjnej aplikacji InPost Mobile, która ma już 6 mln użytkowników. InPost realizował strategię przyspieszonej ekspansji międzynarodowej, ze wzrostem wolumenu w Wielkiej Brytanii o 400% w czwartym kwartale 2020 (rok do roku).
„Pandemia COVID-19 przyspieszyła strukturalne zmiany w kierunku gospodarki cyfrowej – tym samym InPost miał świetny rok 2020. Podjęliśmy wiele działań, aby wzmocnić naszą ogólnoeuropejską strategię rozwoju i osiągnęliśmy znakomite wyniki finansowe. Przychody wzrosły ponad dwukrotnie, skorygowany poziom EBITDA przekroczył 1 mld zł, a wolne przepływy pieniężne wzrosły dziesięciokrotnie, podczas gdy wciąż zwiększaliśmy inwestycje w Polsce i Wielkiej Brytanii. Liczba przesyłek zwiększyła się ponad dwukrotnie, sieć Paczkomatów® także rosła dynamicznie i wprowadziliśmy liczne innowacje – jak nasza aplikacja mobilna, bezdotykowy odbiór paczek czy zwroty bez etykiet. Ta niezwykła dynamika utrzymywała się nadal na początku 2021 roku, stąd zakładamy dalsze znaczące wzrosty. Paczkomaty® są najbardziej ekologiczną formą dostawy – w ciągu roku zmniejszyliśmy emisję CO2 w porównaniu do tradycyjnych form dostawy o 180.000 ton, jednocześnie redukując ruch uliczny i poziom hałasu. W odpowiedzi na wiele wyzwań, jakie COVID-19 postawił przed naszymi społecznościami, Paczkomaty® InPost szybko stały się najbezpieczniejszą formą odbioru przesyłek dla kilkudziesięciu milionów konsumentów – dzięki zdalnemu otwieraniu skrytek. Od początku 2021 roku osiągnęliśmy również dwa ważne kamienie milowe. Po pierwsze, udany debiut na giełdzie EURONEXT Amsterdam i zakończoną sukcesem największą w historii ofertę publiczną polskiej firmy na europejskim rynku kapitałowym. Po drugie, ogłosiliśmy planowane przejęcie Mondial Relay – co przyspieszy naszą międzynarodową ekspansję, zapewniając obecność na jednym z największych rynków e-commerce w Europie. W połączeniu z szybkim rozwojem w Wielkiej Brytanii, będziemy wiodącą w Europie platformą dostaw dla e-commerce umożliwiającą odbiór przesyłek poza adresem odbiorcy. Chciałbym szczególnie podziękować naszym pracownikom za ich poświęcenie i pasję, a także naszym klientom, partnerom i inwestorom za ich stałe wsparcie. Dzięki naszym wspólnym wysiłkom i jasnej misji z optymizmem patrzymy w przyszłość” – podkreśla Rafał Brzoska, prezes InPost.
W styczniu 2020 roku InPost z sukcesem sfinalizował IPO i rozpoczął na giełdzie EURONEXT Amsterdam notowania pod symbolem „INPST”. Ze względu na duże zainteresowanie inwestorów zapisy na akcje zostały skrócone. Całkowity wyemitowany i pozostający w obrocie kapitał zakładowy składa się z 500.000.000 akcji zwykłych. Liczba akcji zwykłych w ofercie obejmującej pełne wykonanie Opcji Dodatkowego Przydziału wyniosła 201.250.000, co stanowi 40,3% ogólnej liczby akcji.
InPost planuje akwizycję Mondial Relay, wiodącej francuskiej platformy dostaw przesyłek e-commerce, za ok. 565 milionów euro (ok. 2,6 mld zł). Tym samym InPost znacząco rozszerzy zakres działalności, przyspieszając rozwój międzynarodowy oraz umocni swoją pozycję jako wiodącego gracza na europejskim rynku dostaw dla e-commerce. Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu opinii Rady Pracowniczej Mondial Relay oraz pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych. Finansowanie pomostowe transakcji w okresie 365 dni zapewni konsorcjum siedmiu banków. Spółka zakłada, że zamknięcie transakcji nastąpi do końca drugiego kwartału 2021 roku. W okresie 12 miesięcy 2020 Mondial Relay uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości 437 mln euro oraz wypracował około 60 mln euro EBITDA.
Spis treści:
Perspektywa 2021
Prognozy dotyczące segmentu międzynarodowego uwzględniają wpływ pro-forma planowanego nabycia Mondial Relay.
Grupa Kapitałowa Inpost S.A. (z uwzględnieniem spodziewanego wpływu pro-forma z nabycia Mondial Relay)
Mln zł, chyba że określono inaczej |
FY 2020A |
FY2021E |
FY2020A
(pro-forma) [2] |
FY 2021E
(pro-forma) [3] |
Liczba Paczkomatów | 12,254 | 16.5-18.5 tys. | 12,254 | 16.5-18.5 tys. |
Wolumen paczek (w milionach) | 310 | 445-465 | 441 | 615-645 |
Przychody | 2,532 | 3,460-3,610 | 4,498 | 5,665-5,910 |
Skorygowana marża EBITDA | 39.7% | Niskie 40% | 28.3% | Niskie 30% |
Nakłady inwestycyjne | 537 | 700-745 | 609 | 850-945 |
Konwersja gotówki | 38% | Średnie 40%[4] | 43.8%[5] | Średnie 40%[6] |
Segment Polska
Rok finansowy 2020A | Rok finansowy 2021E | |
Liczba Paczkomatów (#) | 10776 | 14,500-15,500 |
Wolumen / wzrost liczby przesyłek paczkomatowych | 247,2 milionów | 45-50% r / r |
Wolumen / wzrost liczby przesyłek kurierskich | 60,6 milionów | 25-30% r / r |
Paczkomaty – przychody/wzrost | 1815,3 mln zł | 40-45% r / r |
Przesyłki do domów – przychody/wzrost | 634,9 mln zł | 25-30% r / r |
Skorygowana marża EBITDA | 41,7% | 43-45% |
Nakłady inwestycyjne | 509,1 mln zł | 600-625 mln zł |
Segment międzynarodowy (z uwzględnieniem spodziewanego wpływu pro-forma nabycia Mondial Relay)
Rok finansowy 2020A | Rok finansowy 2021E (pro forma)[7] | |
Liczba Paczkomatów (#) | 1478 | 2000-3000 |
Wolumen przesyłek | 2,2 milionów | 180-195 milionów |
Całkowite przychody – rynki zagraniczne | 17,7 mln zł | 2260-2380 mln zł |
Skorygowana marża EBITDA | (249%) | Kilkanaście |
Nakłady inwestycyjne | 27,4 mln zł | 250-320 mln zł |
Przegląd finansowy i operacyjny za rok finansowy 2020
Mln zł, chyba że określono inaczej | Rok finansowy 2020 | Rok finansowy 2019 | Wzrost rok do roku |
Przychody | 2532,1 | 1242,6 | 104% |
W tym: Polska | 2514,4 | 1235,6 | 103% |
W tym: Rynki zagraniczne | 17,7 | 7,0 | 153% |
EBITDA | 994,3 | 350,1 | 184% |
W tym: Polska | 1038,4 | 375,6 | 176% |
W tym: Rynki zagraniczne | (44,1) | (25,5) | |
Marża EBITDA | 39,3% | 28,2% | + 1110 pb |
Skorygowana EBITDA[8] | 1004,4 | 351,8 | 186% |
W tym: Polska | 1048,5 | 377,3 | 178% |
W tym: Międzynarodowe | (44,1) | (25,5) | |
Skorygowana marża EBITDA | 39,7% | 28,3% | + 1140 pb |
Nakłady inwestycyjne | 536,5 | 319,7 | 68% |
% przychodu | 21,2% | 25,7% | |
Wolne przepływy gotówkowe (FCF)[9] | 379,8 | 34,9 | 988% |
Konwersja gotówki[10] | 38% | 10% | |
Dźwignia finansowa netto[11] | 2,4x | 2,2x |
Paczkomaty i wolumeny paczek
Rok finansowy 2020 | Rok finansowy 2019 | Wzrost rok do roku | |
Liczba Paczkomatów | 12254 | 8352 | 47% |
Polska | 10776 | 7186 | 50% |
Międzynarodowe | 1478 | 1166 | 27% |
Całkowity wolumen paczek (w milionach) | 310,0 | 144,0 | 115% |
Doręczenia do paczkomatów – Polska | 247,2 | 103,1 | 140% |
Doręczenia kurierskie | 60,5 | 40,4 | 50% |
Rynki zagraniczne | 2,2 | 0,5 | 340% |
Przychody i inne dochody operacyjne
Mln zł, chyba że określono inaczej | Rok finansowy 2020 | Rok finansowy 2019 | Wzrost rok do roku |
Polska | 2514,4 | 1235,6 | 103% |
Segment Paczkomatów | 1815,3 | 776,4 | 134% |
Segment doręczeń kurierskich | 634,9 | 420,1 | 51% |
Inne | 66,8 | 71,4 | (6)% |
Eliminacja międzysegmentowa | (2,7) | (32,3) | |
Rynki zagraniczne | 17,7 | 7,0 | 153% |
RAZEM | 2532,1 | 1242,6 | 104% |
Zysk brutto
Mln zł, chyba że określono inaczej | Rok finansowy 2020 | Rok finansowy 2019 | Wzrost rok do roku |
Polska | 1333,0 | 560,1 | 138% |
Marża brutto (%) | 53,0% | 45,3% | 1,230 pb |
Segment Paczkomatów | 1074,0 | 418,9 | 156% |
Marża brutto (%) | 59,2% | 54,0% | 520 pb |
Segment doręczeń kurierskich | 198,3 | 106,6 | 86% |
Marża brutto (%) | 31,2% | 25,4% | 580 pb |
Inne[12] | 62,1 | 50,2 | 24% |
Eliminacja międzysegmentowa[13] | (1,4) | (15,6) | |
Rynki zagraniczne | (9,8) | (7,4) | |
Marża brutto (%) | (55,4%) | (105,7%) | |
RAZEM | 1323,2 | 552,7 | 139% |
Marża brutto (%) | 52,3% | 44,5% | 780 pb |
EBITDA
Mln zł, chyba że określono inaczej | Rok finansowy 2020 | Rok finansowy 2019 | Wzrost rok do roku |
Polska | 1038,4 | 375,6 | 176% |
Marża EBITDA (%) | 41,3% | 30,4% | 1090 pb |
Rynki zagraniczne | (44,1) | (25,5) | nieistotne |
Marża EBITDA (%) | nieistotne | nieistotne | |
RAZEM | 994,3 | 350,1 | 184% |
Marża EBITDA (%) | 39,3% | 28,2% |
Podsumowanie przepływów pieniężnych i wydatków inwestycyjnych
Mln zł, chyba że określono inaczej | Rok finansowy 2020 | Rok finansowy 2019 | Wzrost rok do roku |
EBITDA | 994,3 | 350,1 | 184% |
Zmiany w kapitale obrotowym | (78,0) | 4,5 | |
Wolny przepływ gotówkowy z działalności operacyjnej[14] | 916,3 | 354,6 | 153% |
CAPEX | (536,5) | (319,7) | 68% |
Wolne przepływy gotówkowe (FCF) | 379,8 | 34,9 | 988% |
Współczynnik konwersji wolnych przepływów pieniężnych[15] | 38% | 10% |
Bilans
Mln zł, chyba że określono inaczej | Rok finansowy 2020 | Rok finansowy 2019 | Wzrost rok do roku |
Dług pro-forma | 2535,1 | 894,9 | 183% |
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty | 139,4 | 113,0 | 24% |
Dług pro-forma netto[16] | 2395,7 | 781,9 | 206% |
Dźwignia finansowa pro-forma netto[17] | 2,4x | 2,2x |
[1]Informacje finansowe pro-forma oparte są na skonsolidowanych informacjach finansowych InPost SA oraz Integer.pl z uwzględnieniem „Transakcji reorganizacji i refinansowania”, które miały miejsce w styczniu 2021 r. zgodnie z opisem w Prospekcie oferty publicznej
[2]6,17,21,22 Assumes full year contribution of Mondial Relay for 2021
18,19, 20 Defined as Adjusted EBITDA – Change in Net Working Capital – Maintenance and Expansion Capex. Before IFRS-16 lease payments)/Adjusted EBITDA
18 Zakłada całoroczny wpływ pro-forma Mondial Relay na 2021 rok
[8]Zdefiniowana jako EBITDA skorygowany o wypłaty w formie akcji zgodnie z MSSF2
[9]Zdefiniowana jako EBITDA – zmiana kapitału obrotowego netto – nakłady inwestycyjne na utrzymanie i ekspansję, przed płatnościami leasingowymi zgodnie z MSSF-16
[10]Zdefiniowana jako EBITDA – zmiana kapitału obrotowego netto – nakłady inwestycyjne na utrzymanie i ekspansję, przed płatnościami leasingowymi zgodnie z MSSF-16 / poziom EBITDA
[11]Zdefiniowany jako dług netto pro-forma ÷ EBITDA
[12]Inne obejmują głównie produkcję i sprzedaż Paczkomatów (na rzecz osób trzecich) oraz usługi marketingowe i informatyczne (na rzecz osób trzecich)
[13]Transakcje pomiędzy segmentami są eliminowane w momencie konsolidacji i odzwierciedlane w wierszu „eliminacja między segmentami”.
[14]Zdefiniowana jako poziom EBITDA skorygowany o zmiany Kapitału Obrotowego
[15]Zdefiniowana jako poziom EBITDA – zmiana kapitału obrotowego netto – nakłady inwestycyjne na utrzymanie i ekspansję. (przed ratami leasingowymi wg MSSF-16) / poziom EBITDA
[16]Informacje finansowe pro-forma oparte są na skonsolidowanych informacjach finansowych InPost SA oraz Integer.pl z uwzględnieniem „Transakcji reorganizacji i refinansowania”, które miały miejsce w styczniu 2021 r. zgodnie z opisem w Prospekcie oferty publicznej
[17]Zdefiniowany jako dług netto pro-forma ÷ poziom EBITDA