InPost w pierwszym kwartale 2021 zanotował przychody w wysokości 793 mln zł, co oznacza wzrost o 93% r/r. Skorygowany EBITDA wzrósł o 144% do 332 mln zł, marża EBITDA wyniosła 41,9% i zwiększyła się o 880 punktów bazowych w porównaniu do I kwartału 2020 r.
W Polsce wolumen przesyłek wzrósł o 97% do 97 mln paczek, do czego przyczyniło się zwiększenie liczby Paczkomatów® o 46% oraz liczby skrytek o 77% r/r. Skorygowany EBITDA w Polsce wzrósł o 141% przy marży 44,8%, co oznacza wzrost o 940 punktów bazowych r/r.
Wolumen przesyłek międzynarodowych zwiększył się o 600% do 1,4 mln paczek, do czego przyczynił się wzrost liczby Paczkomatów® w Wielkiej Brytanii o 76% r/r.
Jednocześnie InPost podwyższył prognozy na 2021 r. w Polsce: przewiduje 15,5-16 tys. Paczkomatów® na koniec roku, wzrost wolumenu paczek na poziomie 50-57%, a skorygowana marża EBITDA ma wynieść 45-47%.
„InPost może pochwalić się świetnym początkiem roku 2021. Wolumen paczek niemal podwoił się w pierwszym kwartale i osiągnęliśmy znakomite wyniki finansowe. Dlatego podwyższamy prognozy na cały rok. W ciągu tego kwartału jeszcze bardziej zwiększyliśmy skalę naszego działania oraz ofertę dla konsumentów i sprzedawców. Znacznie zwiększyliśmy tempo wdrażania systemu Paczkomatów® – zarówno w Polsce, jak i w Wielkiej Brytanii – a także wdrożyliśmy nowe, rewolucyjne usługi, jak zwroty bez etykiet. Pod koniec kwartału w Polsce mieliśmy ponad 6,3 mln aktywnych użytkowników aplikacji InPost Mobile, co przekłada się na stałe zaangażowanie odbiorców i wzrost lojalności wobec marki. Ponadto ogłosiliśmy planowaną akwizycję Mondial Relay, która pozwoli na wzrost wartości spółki dla akcjonariuszy. Planowana akwizycja będzie miała fundamentalny wpływ na naszą międzynarodową strategię rozwoju i jest ważnym krokiem w kierunku realizacji ambicji, aby stać się liderem wśród europejskich platform dostaw dla e-commerce. Nadal wykorzystujemy zalety naszego modelu operacyjnego, jednocześnie inwestując w budowanie podstaw długoterminowego wzrostu. Nasze przychody wzrosły aż o 93% rok do roku, a skorygowany zysk EBITDA o 144%, W Wielkiej Brytanii przychody w pierwszym kwartale przekroczyły łączne obroty w trzech pierwszych kwartałach 2020 – świetnie ilustrując tempo rozwoju, jakie zaczynamy osiągać na największym rynku e-commerce w Europie. Planujemy dalsze przyspieszenie tempa wdrażania Paczkomatów® w Polsce i zwiększamy nasze inwestycje. W połączeniu z unikalną ofertą i jasno określoną misją, patrzymy w przyszłość z coraz większym optymizmem” – powiedział Rafał Brzoska, prezes InPost.
Spis treści:
Wybrane dane finansowe
Mln zł, chyba że określono inaczej | 1Q 2021 | 1Q 2020 | Wzrost y/y |
Przychody | 793,2 | 412,0 | 93% |
W tym: Polska | 782,1 | 410,0 | 91% |
W tym: Rynki zagraniczne | 11,1 | 2,0 | 455% |
Skorygowany EBITDA[1] | 332,2 | 136,3 | 144% |
W tym: Polska | 350,2 | 145,1 | 142% |
W tym: Rynki zagraniczne | (18,0) | (8,8) | |
Skorygowana marża EBITDA | 41,9% | 33,1% | +880pb |
W tym: Polska | 44,8% | 35,4% | +940pb |
W tym: Rynki zagraniczne | (162,1%) | (440,0%) | nm |
Wybrane dane operacyjne
1Q 2021 | 1Q 2020 | Wzrost y/y | |
Liczba Paczkomatów | 13.553 | 9.236 | +47% |
W tym: Polska | 11.743 | 8.060 | +46% |
W tym: Rynki zagraniczne | 1.810 | 1.176 | +54% |
Liczba skrytek (tyś.) | 1.746 | 994 | +76% |
W tym: Polska | 1.652 | 935 | +77% |
W tym: Rynki zagraniczne | 94 | 59 | +59% |
Wolumen paczek: Polska (w milionach) | 96,6 | 49,0 | +97% |
Paczkomaty | 79,9 | 37,4 | +114% |
Doręczenia kurierskie | 16,7 | 11,6 | +44% |
Wolumen paczek: rynki zagraniczne (w milionach) | 1,4 | 0,2 | +600% |
Polska
Na 31 marca 2021 roku spółka posiadała w Polsce 11.743 Paczkomatów®, co oznacza wzrost o 3.683, czyli o 46% rok do roku oraz 1,65 mln skrytek, czyli o 720.000 więcej, 77% w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku.
W okresie trzech miesięcy do 31 marca 2021 r. łączny wolumen przesyłek w Polsce wyniósł 96,6 mln, co oznacza wzrost o 47,6 mln, czyli o 97%, w porównaniu z I kwartałem poprzedniego roku. Całkowity wolumen przesyłek paczkomatowych w Polsce osiągnął 79,9 mln w pierwszym kwartale 2021 r., co oznacza wzrost o 42,5 mln, czyli o 114%, w porównaniu z I kwartałem 2020 r. Wzrost ten wynika z przyspieszenia strukturalnych zmian e-commerce w Polsce w wyniku pandemii COVID-19, wzrostu wielkości i gęstości sieci Paczkomatów®, unikalnego doświadczenia konsumenckiego związanego z usługami InPost, a także rosnącej popularności Paczkomatów® jako preferowanej przez konsumentów formy dostawy.
W pierwszym kwartale 2021 r. wolumen przesyłek kurierskich w Polsce wyniósł 16,7 mln, co oznacza wzrost o 5,1 mln, czyli o 44%, w porównaniu z I kwartałem poprzedniego roku.
Przychody w Polsce: 782,1 mln zł, wzrost o 372,1 mln zł, czyli o 91% w porównaniu z I kwartałem 2020 r. – dzięki znaczącej dynamice zarówno w segmencie Paczkomatów®, jak i w segmencie przesyłek kurierskich. Przychody w segmencie Paczkomatów®: 588,4 mln zł, wzrost o 309,5 mln zł, czyli 111%, w stosunku do I kwartału 2020 roku. Wzrost przychodów w segmencie Paczkomatów® w ujęciu rok do roku wynikał ze wzrostu wolumenu przesyłek paczkomatowych o 114%, przy umiarkowanym spadku średniej ceny za paczkę.
Przychody w segmencie przesyłek kurierskich: 174,4 mln zł, wzrost o 50,5 mln zł, czyli o 41%, w stosunku do I kwartału 2020 roku. Wzrost przychodów w segmencie przesyłek kurierskich w ujęciu rok do roku wynikał ze wzrostu wolumenu przesyłek przy umiarkowanym spadku średniej ceny za paczkę.
Rynki zagraniczne
Na 31 marca 2021 roku Spółka posiadała sieć 1.810 Paczkomatów® poza granicami Polski. Liczba Paczkomatów® poza granicami Polski wzrosła o 634, czyli o 54%, w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku. Wszystkie nowe Paczkomaty® poza granicami Polski zostały zainstalowane w Wielkiej Brytanii, gdzie liczba Paczkomatów® wzrosła o 76% w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku.
W pierwszym kwartale 2021 r. wolumen przesyłek międzynarodowych Spółki wyniósł 1,4 mln, co oznacza wzrost o 1,2 mln, czyli o 600%, w porównaniu z I kwartałem 2020 r. Wszystkie przesyłki zostały dostarczone do Paczkomatów®. Wzrost wolumenu paczek w Wielkiej Brytanii wynika przede wszystkim z ciągłej ekspansji bazy e-sprzedawców Spółki, jak również ze zwiększenia zasięgu sieci Paczkomatów®.
W I kwartale 2021 r. przychody wyniosły 11,1 mln zł i wzrosły o 9,1 mln zł, czyli o 455%, w porównaniu do I kwartału roku poprzedniego.
Skorygowany EBITDA
W pierwszym kwartale 2021 r. skorygowany EBITDA wyniósł 332,2 mln zł, co oznacza wzrost o 195,9 mln zł, czyli 144%, w porównaniu z I kwartałem poprzedniego roku. Przyczynił się do tego silny wzrost skorygowanego EBITDA w Polsce w ujęciu rok do roku.
Skorygowana marża EBITDA na poziomie 41,9% w pierwszym kwartale 2021 roku wzrosła o 880 punktów bazowych r/r. Wzrost ten wynikał głównie z większego udziału przychodów z segmentu Paczkomatów®, który charakteryzuje się wyższą marżą brutto w porównaniu z segmentem przesyłek kurierskich, a także z ogólnego wzrostu produktywności wynikającego z większej skali działalności Spółki. Ponadto na skorygowaną marżę EBITDA wpłynęła dźwignia operacyjna, gdyż koszty ogólnego zarządu zmniejszyły się w stosunku do przychodów.
Polska
W okresie trzech miesięcy do 31 marca 2021 r. skorygowane EBITDA w Polsce wyniósł 350,2 mln zł, co oznacza wzrost o 205,1 mln zł, czyli o 142%, w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku. W rezultacie skorygowana marża EBITDA za pierwszy kwartał 2021 r. wyniosła 44,8%, co oznacza wzrost o 940 punktów bazowych w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Wzrost ten był spowodowany wzrostem marży brutto i efektem dźwigni operacyjnej, ponieważ koszty ogólnego zarządu zmniejszyły się jako odsetek przychodów.
Rynki zagraniczne
W okresie trzech miesięcy do 31 marca 2021 r. skorygowany EBITDA dla segmentu międzynarodowego wyniósł 18,0 mln zł, co oznacza spadek o 9,2 mln zł w porównaniu z I kwartałem poprzedniego roku.
Zaktualizowana prognoza na 2021
Spółka zaktualizowała prognozę na cały rok 2021, w związku z lepszymi niż oczekiwano wynikami za pierwszy kwartał i wyższymi oczekiwaniami na pozostałą część roku. Prognoza ta stanowi aktualizację prognozy na cały rok 2021 przedstawionej w komunikacie prasowym z dnia 30 marca 2021 r. dotyczącym wyników finansowych za rok 2020.
Należy zwrócić uwagę, że wskaźniki pro-forma Spółki uwzględniają oczekiwany wpływ za cały rok 2021 z tytułu nabycia Mondial Relay (jak przedstawiono w komunikacie prasowym z dnia 15 marca 2021 r.). Oczekiwania Spółki co do wpływów za cały rok 2021 z planowanej akwizycji Mondial Relay do prognozy pro-forma pozostają niezmienione.
Prognozy Spółki na cały 2021 rok
- Liczba Paczkomatów (#): 18.250-19.000, w tym 15.500-16.000 w Polsce
- Wolumen liczby przesyłek paczkomatowych: 455-485 mln, z czego 445-470 mln w Polsce
- Przychody: w przedziale od 3,700 mld zł do 3,850 mld zł (wzrost o 46-52% r/r)
- Przychody pro-forma: w przedziale 5,900 mld zł – 6,150 mld zł (wzrost 31-37% r/r)
- Wzrost przychodów w sektorze Paczkomatów® w Polsce w ujęciu rok do roku w przedziale 50-55%
- Marża skorygowanego EBITDA: w przedziale 41-43%
- W ujęciu pro-forma, marża skorygowanego EBITDA ma wynieść 32-34%
- Marża skorygowanego EBITDA, Polska: w przedziale 45% – 47%
- Capex: w przedziale 865 mln zł do 920 mln zł
Mln zł, chyba że określono inaczej | 2021E (Zaktualizowane) |
2021E (Wcześniejsze) |
FY2021E pro-forma[2] (zaktualizowane) |
FY 2021E pro-forma[3] (wcześniejsze) |
Paczkomaty (#) | 18.250-19.000 | 16.500-18.500 | 18.250-19.000 | 16.500-18.500 |
Wolumen paczek (w milionach) | 455-485 | 445-465 | 625-665 | 615-645 |
Przychody | 3.700-3.850 | 3.460-3.610 | 5.900-6.150 | 5.665-5.910 |
Skorygowana marża EBITDA (%) | 41-43% | Niskie 40% | 32-34% | Niskie 30% |
Capex | 865-920 | 700-745 | 1.015-1.120 | 850-945 |
Konwersja gotówki %[4] | Niskie 40% | Średnie 40% | Niskie 40% | Średnie 40% |
Wolumen paczek (w milionach) | 455-485 | 445-465 | 625-665 | 615-645 |
Prognozy: Polska
Mln zł, chyba że określono inaczej | 2021E (Zaktualizowane) |
2021E (Wcześniejsze) |
Paczkomaty (#) | 15.500-16.000 | 14.500-15.500 |
Wzrost liczby przesyłek paczkomatowych | 50-57% | 45-50% |
Wzrost liczby przesyłek kurierskich | 25-30% | 25-30% |
Paczkomaty – przychody/wzrost | 50-55% | 40-45% |
Przesyłki kurierskie – przychody/wzrost | 25-30% | 25-30% |
Skorygowana marża EBITDA (%) | 45-47% | 43-45% |
Capex | 740-780 | 600-625 |
Prognozy: Rynki zagraniczne
Mln zł, chyba że określono inaczej | 2021E (Zaktualizowane) |
2021E (Wcześniejsze) |
FY2021E pro-forma[5] (zaktualizowane) |
FY 2021E pro-forma[6] (wcześniejsze) |
Paczkomaty (#) | 2.750-3.000 | 2.000-3.000 | 2.750-3.000 | 2.000-3.000 |
Wolumen paczek (w milionach) | 10-15 | 10-15 | 180-195 | 180-195 |
Przychody | 70-90 | 60-80 | 2.270-2.390 | 2.260-2.380 |
Skorygowana marża EBITDA (%) | Próg rentowności: połowa 2022 | Próg rentowności: połowa 2022 | Niskie 10 | Niskie 10 |
Capex | 125-140 | 100-120 | 275-340 | 250-320 |
[1] Zdefiniowana jako EBITDA skorygowany o wypłaty w formie akcji zgodnieoraz koszty transakcji IPO
[2],3 Zakłada oczekiwane całoroczne wpływy Mondial Relay za 2021 r.
[4] Zdefiniowana jako Skorygowany EBITDA – zmiana kapitału obrotowego netto – nakłady inwestycyjne na utrzymanie i ekspansję Capex przed płatnościami leasingowymi zgodnie z MSSF-16
[5], 6 Zakłada oczekiwane całoroczne wpływy Mondial Relay za 2021 r.