Jak prowadzić biznes w Azji? Zbliża się koniec rekrutacji na szkolenia UE

Jeden wyjazd – wiele szkoleń

Wiele polskich firm prowadzi współpracę biznesową z firmami z Azji. Jednak ze względu na duże różnice kulturowe, tylko niewiele projektów kończy się sukcesem. Dlatego Komisja Europejska od 35 lat organizuje i finansuje szkolenia w ramach Executive Training Programme, które przygotowują firmy do podbicia japońskiego i południowokoreańskiego rynku. Jak dotąd wzięło w nich udział 1116 menedżerów z krajów UE. Firmy, które chcą zgłosić swoich przedstawicieli na najbliższy cykl szkoleń, mają na to czas do połowy maja br. Rekrutację w Polsce prowadzi firma doradcza Deloitte.

W dotychczasowej 35-letniej historii szkoleń ETP (Executive Training Programme) wzięło udział ponad 800 firm z Unii Europejskiej. Aż 1037 menedżerów wyjechało do Japonii, a do Korei Południowej – która dołączyła do programu w 2002 r. – 79 osób. Co roku w szkoleniach biorą udział średnio 32 osoby. Jak dotąd ośmiu reprezentantów z Polski skorzystało z tej możliwości. Najwięcej, bo aż 209 pracowników do Azji wysłały firmy niemieckie.

„W 1979 roku Wspólnota Europejska zdecydowała się na stworzenie Executive Training Programme, w celu poprawy ujemnego bilansu handlowego z Japonią. Program jest kontynuowany do dnia dzisiejszego, przynosząc wymierne korzyści uczestnikom i ich firmom. Wystarczy wspomnieć, że te przedsiębiorstwa, które wysłały swoich przedstawicieli do Azji, w ciągu dziesięciu lat zanotowały wzrost obrotów średnio o 100 proc. na tym rynku, natomiast 65 proc. menedżerów, mających za sobą udział w szkoleniu w Japonii lub Korei, weszło w swoich firmach w skład wyższej kadry kierowniczej” – mówi Krzysztof Burkot, Koordynator programu Executive Training Programme w Deloitte Polska.

Program ETP skierowany jest nie tylko do dużych firm, ale także małych i średnich przedsiębiorstw. Szkolenie obejmuje trzy moduły (jeden w Londynie i dwa w Tokio lub Seulu) trwające łącznie 45 tygodni. Uczestnicy ETP zaczynają od intensywnej nauki języka obcego, pogłębienia wiedzy na temat kultury biznesowej oraz od kwestii społecznych i ekonomicznych w tamtym regionie. Zajęcia odbywają się na najlepszych uniwersytetach, cieszących się od lat dobrą renomą wśród Japończyków i Koreańczyków, co ma niezwykle duże znaczenie przy pierwszych kontaktach biznesowych. Cykl kończy się stażem w jednej z japońskich lub koreańskich firm.

„Najważniejsza była dla mnie możliwość doświadczenia Japonii „od środka”. Poznanie języka, kultury, także tej biznesowej, nawiązanie kontaktów i nauczenie się „życia”, czyli tego wszystkiego, czego nie można wyczytać z książek. Zrozumienie tamtejszego rynku oraz tego jak prowadzony jest japoński biznes pozwoliło podjąć mojej firmie właściwe decyzje, co do dalszych kroków biznesowych” – mówi jedna z uczestniczek ETP z Polski, która brała udział w Programie w cyklu 2012-2013.

O tym, że polscy przedsiębiorcy nie zawsze posiadają wystarczającą wiedzę nt. japońskiego i południowokoreańskiego rynku może świadczyć ich ograniczona aktywność w tamtym regionie. Z obydwoma krajami Polska odnotowuje ujemny bilans w wymianie handlowej. Jego wartość w 2013 r. między Polską i Japonią wyniosła 2,21 mld euro, z czego import stanowił 1,78 mld euro, a eksport do kraju kwitnącej wiśni 417 mln euro1. Polska liczy na szybką ratyfikację umowy o wolnym handlu pomiędzy Unią Europejską, a Japonią, która ma przyczynić się do wzrostu unijnego eksportu. W 2012 r. obroty w handlu pomiędzy Polską a Koreą Południową wzrosły o 6 proc. w stosunku do 2011 roku osiągając poziom 3,9 mld euro, Polski eksport do Korei Płd. wzrósł w tym czasie aż o 37 proc. (do 412,4 mln euro), podczas gdy import wzrósł o 4 proc. (do 3,48 mld euro)2.

Informacje na temat programu, oferowanych szkoleń, procesu rekrutacji i osobistych doświadczeń uczestników można znaleźć na stronie internetowej www.euetp.eu, za pośrednictwem, której należy również składać dokumenty aplikacyjne.