Jak zoptymalizować koszty pakowania w e-commerce w czasach spowolnienia gospodarczego? Prezentujemy 10 konkretnych rozwiązań!

e-commerce

Mimo spowolnienia gospodarczego i inflacji, rynek e-commerce w Polsce ma solidne podstawy do dalszego wzrostu, napędzanego głównie przez innowacje technologiczne i zmieniające się potrzeby konsumentów. W 2024 roku wartość rynku e-commerce w Polsce jest szacowana na około 92 miliardy złotych, a prognozy wskazują, że do 2028 roku wzrośnie on do 192 miliardów złotych, co oznacza roczny wzrost na poziomie około 8% (raport “E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój” opracowany przez Strategy&). Niemniej zarządzający sklepami internetowymi coraz częściej weryfikują koszty, aby utrzymać rentowność biznesu na oczekiwanym poziomie. Tutaj pojawia się pytanie – jakie koszty można ciąć, bez uszczerbku na jakości obsługi klienta, redukcji etatów oraz zmniejszania budżetów marketingowych, które napędzają sprzedaż? Jedną z możliwości jest optymalizacja kosztów pakowania produktów do wysyłki.

Optymalizacja kosztów pakowania w e-commerce

Koszty pakowania per paczka mogą wydawać się na tyle niewielkie, że łatwo uznać, iż poszukiwanie oszczędności w tym obszarze nie da nam zbyt wiele. Jednak im większy sklep i wolumen wysyłanych paczek, tym większa możliwa oszczędność. Przeanalizuj swój proces pakowania i sprawdź, jakie finansowe korzyści przyniosą Ci poniższe rozwiązania.

  1. Standaryzacja i kontrola pobieranego przez pracowników materiału

Jeśli asortyment w Twoim sklepie jest na tyle jednorodny, że pakowanie nie wymaga indywidualnego podejścia w każdej sytuacji, możesz wdrożyć w swojej organizacji standard pakowania tzn. odgórny przykaz używania konkretnych materiałów w konkretnych ilościach. Dlaczego jest to ważne? Gdy każdy pracownik samodzielnie decyduje o tym, ile materiału zużyje do zapakowania przesyłki, to może to prowadzić do pakowania nadmiarowego (overpackaging), który generuje niepotrzebne koszty i odpady.

Jak zoptymalizować koszty pakowania w e-commercePrzydatne tutaj będzie zamawianie materiałów gotowych pod konkretny wymiar – woreczków z folii bąbelkowej  lub pianki polietylenowaj, rękawów, półrękawów lub arkuszy. Możesz także wybrać rolki pianki PE czy folii pęcherzykowej z naniesionymi perforacjami. Taki wybór nie tylko ustandaryzuje ilość zużywanego materiału, ale przyspieszy również proces pakowania (nie jest wówczas konieczne każdorazowe ręczne przycinanie).

  1. Zmniejszenie liczby warstw materiałów opakowaniowych

Pakujesz produkty wielowarstwowo, ponieważ wymagają one specjalnej ochrony? Sprawdź, czy zamiast np. dwóch materiałów nie możesz zamówić jednego.

Ciekawym przypadkiem jest zamiana czterowarstwowego systemu pakowania w branży mablarskiej (folia przeciwpyłowa – narożniki – tektura falista – folia LDPE) na trzywarstwowy (laminat pianki PE i folii bąbelkowej – narożniki – folia LDPE). Tego typu zamiana to nie tylko często niższy koszt materiału i krótszy czas pakowania, ale również więcej miejsca na stocku magazynowym i mniej pracy po stronie kupca.

Takie możliwości można znaleźć w każdej branży. Najłatwiej będzie Ci zidentyfikować szanse na optymalizacje, gdy porozmawiasz z kierownikiem magazynu, kupcem oraz doświadczonym dostawcą materiałów opakowaniowych jak Mac-Graf. Zespoły firm obsługujących wiele podmiotów na rynku, mają ogląd na różne systemy pakowania i są w stanie wiele podpowiedzieć – a czasem drobna zmiana może przynieść spore oszczędności.

  1. Optymalizacja szerokości wykorzystywanych materiałów (taśm pakowych, bandujących)

Szerokość taśm pakowych czy bandujących wydaje się szczegółem, ale warto zweryfikować, ile taśm zużywają pracownicy magazynowi w ujęciu miesięcznym czy rocznym i sprawdzić, jaką oszczędność wygenerujesz, gdy wdrożysz taśmy węższe. Oczywiście wcześniej należy przeprowadzić testy na wybranej partii paczek, aby wybrać materiał, który w wystarczający sposób zabezpieczy przesyłkę w transporcie.

Porozmawiaj z dostawcą także o tym, czy w miejsce taśmy solvent czy hot-melt nie możesz zastosować akrylowej, która jest tańsza. Uwaga – dobór taśm zależy od tego, co pakujesz oraz w jakich warunkach (temperatura, wilgotność, środek transportu), dlatego nie podejmuj tej decyzji zbyt pochopnie.

  1. Zamiana obecnie stosowanych materiałów na inne

pakowanie e-commerceGdy analizujesz proces pakowania, wypisz wszystkie jego etapy wraz z materiałami, jakie są wówczas stosowane. W ten sposób łatwiej Ci będzie rozmawiać z doradcą po stronie dostawcy. Możliwe, że jesteś w stanie zamienić obecnie stosowane materiały na inne, bardziej ekonomiczne.

Przykłady?

  • Jeżeli do owijania produktów i wypełniania pustych przestrzeni wykorzystujesz klasyczną folię bąbelkową, w wielu sytuacjach możesz zamienić ją na folię z dużym bąblem (FILL&WRAP), która dzięki większym pęcherzykom powietrza skuteczniej wypełni wolne przestrzenie w kartonie i pozwoli Ci na zamawianie mniejszej liczby rolek.
  • Gdy wysyłasz produkty lekkie, odporne na uszkodzenia, możesz pakować je w koperty wyściełane (rozwiązanie ekologiczne) lub foliopaki (rozwiązanie ekonomiczne).
  1. Możliwie najlepsze dopasowanie kartonów do sprzedawanych SKU

W sklepach oferujących szeroki i zróżnicowany asortyment trudno jest zawsze posiadać odpowiednie kartony dla każdej wysyłki. Jednak wciąż wielu docelowych odbiorców paczek nie rozumie, dlaczego otrzymują pojedyncze produkty w dużych kartonach. To naturalne, nie muszą być ekspertami od logistyki magazynowej.

Warto jednak przeanalizować, które produkty rotują w Twoim magazynie najczęściej (oraz jakie są ich najczęstsze kombinacje w koszykach zakupowych), aby dobrać kartony najlepiej pasujące do tych konfiguracji. Dzięki temu możesz zmniejszyć ilość wolnej przestrzeni wymagającej wypełnienia i zredukować koszty przesyłek. Istotne jest również, aby taką analizę przeprowadzać regularnie przy wprowadzaniu nowych SKU do oferty, ponieważ jednorazowe dopasowanie rozmiarów kartonów może nie być wystarczające na dłuższą metę. Często wystarcza mniej niż 20 różnych rozmiarów kartonów, aby skutecznie rozwiązać ten problem.

  1. Usprawnienie pracy magazynierów

Jednym ze sposobów na zwiększenie efektywności procesu pakowania jest przyjrzenie się samej pracy pracowników magazynowych. Dzięki temu możesz zidentyfikować momenty, w których ich praca niepotrzebnie się wydłuża, co wpływa na liczbę wysłanych paczek. Czasem dużą zmianą są proste elementy jak folia bąbelkowa z perforacją zawieszona na odwijaku, dyspenser do folii stretch, kartony z automatycznym dnem, tektura z folią stabilizującą, półautomatyczna owijarka do stretchowania palet etc. Sprawdź także, co jest najczęstszym powodem reklamacji wynikających z uszkodzeń towaru w transporcie. To cenna wskazówka do weryfikacji zarówno wykorzystywanych materiałów, jak i sposobu pakowania.

  1. Składanie zamówień hurtowych

Materiały opakowaniowe to nie tylko konieczność przewidzenia popytu na towar, który trzeba zapakować oraz zamrożenie pewnego kapitału, ale i przestrzeń magazynowa, która jest zablokowana pod ich składowanie. Wielu przedsiębiorców w takiej sytuacji zamawia materiały częściej, ale mniejszą ich ilość. Część szuka dobrej ceny u wielu różnych dostawców. Warto wówczas przeanalizować rynek i zweryfikować, czy zakup hurtowy (rzadziej, ale więcej) oraz kompleksowy u jednego dostawcy nie sprawi, że finalnie uzyskasz lepsze ceny. Minima logistyczne u poszczególnych dostawców wpływają na koszt transportu, który doliczany jest do zamówienia. Jeśli zamówisz więcej w jednym miejscu – koszt ten nierzadko będzie niższy.

  1. Wysyłka w oryginalnych opakowaniach

Sprzedajesz produkty, które opakowane są w oryginalne kartony? Sprawdź, czy części z nich nie możesz wysyłać właśnie w opakowaniach fabrycznych (ewentualnie zabezpieczonych przed wilgocią folią stretch). W ten sposób niemal do zera eliminujesz konieczność dodatkowego pakowania, a to jest nie tylko koszt materiałów, ale i czas pracy magazynierów.

  1. Materiały opakowaniowe z większym nawojem

Kolejnym ze sposobów na optymalizację jest wybór produktów z większym nawojem np. zamiast taśm pakowych o nawoju 66 m możesz wybrać te o długości 100 czy 150 m. Tak samo w przypadku folii bąbelkowej czy pianki polietylenowej w rolkach. Dlaczego to istotne? Dłuższy nawój oznacza:

  • mniej odpadów w magazynie, które trzeba utylizować (to dla przedsiębiorcy koszt);
  • rzadsza zmiana rolek na stanowisku pracy pakowacza (szybsze tempo pracy) – czasem poszukiwania materiału, który właśnie się skończył potrafi trwać naprawdę długo;
  • niższy koszt jednostkowy materiału.

Ważne jest jednak, aby nawój dostosować do warunków pracy w magazynie. Jeśli masz zamontowane odwijaki – sprawdź, jaki nawój maksymalnie na nich zmieścisz. Z kolei gdy w Twoim magazynie pracuje wiele kobiet, bądź ostrożny przy wyborze taśm pakowych czy bandujących o większym nawoju – sprawia on bowiem, że produkt jest cięższy, a to może utrudniać pracę i ją spowalniać lub nawet prowadzić do nadwyrężeń i kontuzji.

  1. Dokładna weryfikacja przyczyn reklamacji

Reklamacje bardzo często wynikają z uszkodzenia towaru w transporcie, a to dla firmy dodatkowy koszt jej obsługi, ponownej wysyłki produktu i utylizacji/naprawy pierwotnie wysłanego towaru. Weryfikuj cyklicznie, co zostało uszkodzone i jak dana paczka została zapakowana. W ten sposób możesz znaleźć punkty wspólne w systemie pakowania, które można usprawnić, obniżając wolumen i co za tym idzie koszt reklamacji. Przykłady?

  • Przemoczone kartony – w sezonie jesienno-zimowym możesz owijać kartony warstwą folii stretch, eliminując ryzyko rozmoczenia materiału i dostania się wilgoci do środka paczki. Jeśli obawiasz się o nieestetyczny wygląd paczki, zamiast czarnej folii możesz sięgnąć po transparentną. Możesz również na spód palety, zanim ustawisz na niej kartony, położyć arkusz pianki polietylenowej, która ochroni spody paczek przed dostaniem się do nich wody (deszcz/śnieg).
  • Produkty potłuczone z uwagi na obijanie się o siebie wewnątrz paczki – wysyłając elementy ceramiczne czy szklane, wypełniacze takie jak skropak czy wiórki drzewne mogą nie być wystarczające. Warto wypróbować separowanie produktów od siebie przekładkami z tektury.
  • Uszkodzenia wynikające z przemieszczania się drobnych elementów wewnątrz paczki – jeśli pakujesz różne produkty do jednego kartonu, to istnieje ryzyko, że te mniejsze porysują pozostałe produkty. Wówczas warto drobne elementy zabezpieczyć osobno. Możesz owinąć je w papier nacinany bądź folię bąbelkową. Skutecznym rozwiązaniem np. w branży home decor jest zamawianie gotowych woreczków z folii bąbelkowej lub pianki polietylenowej, które na końcu wystarczy zabezpieczyć taśmą. Nie tylko skutecznie chronią one produkty przed uszkodzeniami z uwagi na świetną amortyzację, ale i przyspieszają proces pakowania (wystarczy produkt włożyć do woreczka i go zakleić – nie trzeba go owijać).

możliwości jest optymalizacja kosztów pakowania produktów do wysyłkiJak widzisz sposobów na obniżenie kosztów procesu pakowania jest wiele. Możesz zrobić zdecydowanie więcej, niż poszukiwać firmy, która sprzedaje opakowania najtaniej na rynku. Podstawą do właściwego wdrożenia optymalizacji jest spisanie i przeanalizowanie obecnego systemu pakowania w Twoim sklepie internetowym, a następnie dyskusja z dostawcą materiałów opakowaniowych. Im szerszy asortyment i większe doświadczenie posiada dostawca, tym większa szansa na to, że przedstawi Ci wiele możliwych rozwiązań z Twojej branży.