Kto zarobi na Wszystkich Świętych w 2015?

cemetery-577226_640

95% Polaków odwiedzi w tym roku groby bliskich w okresie Wszystkich Świętych – wynika z badania PAYBACK Opinion Poll (POP). 3/4 pytanych na udekorowanie grobów przeznaczy kwotę do 100 zł. W 2015 34% respondentów deklaruje, że ograniczy wydatki ze względu na częste zjawisko kradzieży na cmentarzach. To o 18% więcej niż w 2014. Wciąż dużym zainteresowaniem w Polsce cieszy się Halloween.

Jak wynika z tegorocznego badania PAYBACK Opinion Poll (POP), podobnie jak poprzednich latach większość (95%) Polaków planuje wybrać się na cmentarz w okresie Wszystkich Świętych. 74% osób biorących udział w ankiecie deklaruje, że groby bliskich odwiedzi 1 listopada. Pozostali zrobią to tuż przed (3%) lub zaraz po (18%) Dniu Wszystkich Świętych.

Gdzie po znicze, gdzie po kwiaty?

Odwiedzanie grobów to również ich dekorowanie. W tym roku ¾ zapytanych Polaków kupi znicze wydając na nie kwotę do 100 zł. Co dziesiąty wyda więcej. Oprócz tradycyjnych lampionów, 65% planuje także zakup kwiatów, wydając – podobnie jak na znicze – 100 zł. Dla 82% respondentów będą to wydatki takiego samego rzędu jak rok temu, a dla co dziesiątego mniejsze niż 12 miesięcy temu. Pieniądze na znicze i kwiaty pochodzić będą głównie z bieżącego budżetu domowego (94%), 5% ma na ten cel odłożone oszczędności.

79% pytanych największe zakupy planuje zrobić przed 1 listopada. Z wyprzedzeniem kupowane są przede wszystkim znicze (65%). Ankietowani najczęściej kupią je w hiper- lub supermarketach (64%), rzadziej w na przycmentarnych stoiskach (18%). Odwrotna tendencja jest w przypadku kwiatów. Te częściej nabywane są na straganach obok cmentarzy (39%) niż hiper- lub supermarketach (26%). Co czwarty badany po kwiaty uda się do kwiaciarni.

Na cmentarz autem lub autobusem

By odwiedzić groby bliskich, 62% respondentów wyjedzie w okresie Wszystkich Świętych poza miejsce zamieszkania. Najczęściej w podróż wybiorą się samochodem (72%). Co piąty pytany, by dotrzeć na cmentarz skorzysta z komunikacji zbiorowej – autobusu, tramwaju bądź pociągu

Plaga cmentarnych kradzieży

Z badania PAYBACK Opinion Poll wynika, że ze zjawiskiem kradzieży na cmentarzu zetknął się co drugi Polak. Przykre doświadczenia mają wpływ na decyzje o wydatkach. W 2015 ponad 34% pytanych deklaruje, że ze względu na częste zjawisko kradzieży na cmentarzach, wyda mniej na zakup zniczy i kwiatów niż w 2014. To o 18% więcej, w stosunku do ubiegłorocznej ankiety POP.

Halloween 2015 – z dziećmi lub przyjaciółmi

W tym roku 75% pytanych przez PAYBACK Polaków planuje obchodzić Halloween. 63% badanych przyznaje, że ich udział w zabawie ogranicza się do asystowania dzieciom – pilnowania ich lub pomocy w przygotowaniu przebrania. To o 33% więcej niż 12 miesięcy temu. W 2015 co dziesiąty pytany planuje spędzić halloweenową zabawę w gronie rodzinnym, w 2014 było to 37%. W tym roku spadło również zainteresowanie spotkaniami w towarzystwie przyjaciół i znajomych – 25% w 2015, wobec 31% rok temu.

Na tegoroczne Halloween 70% respondentów deklaruje, że samodzielnie przygotuje kostiumy. W 2014 własnoręcznie zrobione przebranie planował nałożyć co drugi ankietowany. W tym roku halloweenowe zabawy najczęściej organizowane będą w domu (60%). Rok temu, chęć udziału w prywatce deklarowało 44% badanych. Takim samym zainteresowaniem jak w ubiegłe Halloween cieszą się imprezy zorganizowane. Udział w nich deklaruje 1/5 zapytanych przez PAYBACK Polaków.