Które benefity są w cenie?

Piotr Dziedzic
Piotr Dziedzic, senior dyrektor w firmie Michael Page

Warszawa, 8 maja 2019 r. – Wg polskich pracowników nie tylko wysokie wynagrodzenie czyni miejsce pracy atrakcyjnym. Okazuje się, że kandydaci oczekują od pracodawców również dodatków pozapłacowych. Wśród najbardziej popularnych świadczeń są szkolenia (93 proc.), prywatna opieka zdrowotna (86 proc.) oraz ubezpieczenie na życie (75 proc.) – wynika z badania Confidence Index przeprowadzonego w I kwartale 2019 r. przez firmę rekrutacyjną Michael Page.

Oferowanie pracownikom benefitów pozapłacowych jest już niemal standardem. Jednak, jak pokazują badania Michael Page, nadal stanowią one dodatkowy atut organizacji i mogą wpływać na atrakcyjność firmy na rynku pracy. Do najpopularniejszych, a zarazem najbardziej docenianych przez pracowników świadczeń należą szkolenia, prywatna opieka zdrowotna oraz ubezpieczenie na życie. Ponad połowa respondentów (52 proc.) chciałaby otrzymywać także kartę sportową, a niewiele mniej, bo 50 proc. liczy na dostęp do samochodu służbowego. Dla ponad 43 proc. ankietowanych atrakcyjnym rozwiązaniem byłaby możliwość wzięcia dodatkowych dni urlopowych w pracy. Niemal taki sam odsetek badanych (43,5 proc.) potwierdził również znaczenie programów oszczędnościowych.  Niewiele mniej, bo 37 proc. respondentów chciałoby otrzymywać karty podarunkowe. Blisko co czwarty ankietowany pracownik (24 proc.) ma także apetyt na bezpłatne przekąski i owoce w biurze.

Piotr Dziedzic
Piotr Dziedzic

Pozapłacowe dodatki do pensji pojawiają się w ofercie niemal każdej firmy, dlatego pracodawcom coraz trudniej jest zaskoczyć kandydatów oryginalnym benefitem. W tym celu dobrym rozwiązaniem może być postawienie na te rzadziej spotykane rozwiązania. Może to być np. wprowadzenie pracy zdalnej, którą docenia już ponad połowa respondentów (52 proc.), czy możliwość wyboru elastycznych godzin pracy, których znaczenie potwierdza ponad 65 proc. badanych – mówi Piotr Dziedzic, dyrektor w Michael Page i członek zarządu Polskiego Forum HR.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Benefit Systems pod kątem świadczeń pozapłacowych i dedykowanych budżetów wynika, że w 2018 r. wydatki przeznaczane na działania motywacyjne wzrosły w co trzeciej firmie. Średnio pracodawcy na jednego pracownika przeznaczali 1995 zł. Była to kwota o 80 zł większa niż w 2017 r. Co ważne, wg badania, z pozapłacowych świadczeń korzysta już 87 proc. ankietowanych.

Możemy przypuszczać, że w najbliższej przyszłości budżet przeznaczany na benefity dodatkowe dla pracowników będzie wzrastać. Wpływ na to ma coraz mocniejsza pozycja kandydatów na rynku pracy, którzy coraz śmielej przedstawiają swoje potrzeby. Firmy natomiast, chcąc pozyskać do organizacji najlepsze talenty, są coraz bardziej otwarte na wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom – dodaje Piotr Dziedzic.