Marketplace’y trendem na 2019 rok

marketplace 2019

Rewolucja w sektorze handlowym trwa w najlepsze. Choć jej początek przypada na okres upowszechnienia się internetu to obecnie jesteśmy świadkami kolejnych, narastających zmian w zachowaniach i przyzwyczajeniach konsumentów. To właśnie one wymuszają na sprzedawcach wykorzystanie nowych platform i narzędzi zakupowych. W tym czasie nieocenioną pomocą dla przedsiębiorców okazują się marketplace’y.

Przez lata konsumenci postępowali jednakowo, dokonując zakupów w  sklepach i sklepikach znajdujących się w najbliższej okolicy. Ten schemat to już przeszłość. Dostęp do internetu sprawił, że zakupy przestały być ograniczone czasem czy miejscem. To, dla sektora handlowego, stanowiło ogromne wyzwanie. Konsumenci bowiem zaczęli poszukiwać w sieci miejsc, w których wygodnie i szybko znajdą interesujący ich produkt, porównają z innym i dokonają zakupu. Aby zminimalizować liczbę przeglądanych stron i zwiększyć trafność wyszukiwań użytkowników – powstały marketplace’y.

Obce słowo, znane korzyści

Marketplace w języku polskim nie ma jednoznacznej definicji i bardzo często pojawia się dychotomia w rozumieniu znaczenia tego słowa. Po pierwsze: marketplace to narzędzie internetowe, które daje właścicielom przedsiębiorstw dodatkową przestrzeń sprzedażową on-line wspieraną przez liczne działania reklamowe i wizerunkowe m.in. w social media. Po drugie: marketplace to platforma zrzeszająca podmioty sprzedające, pochodzące z jednej branży lub kategorii tak, jak np. Domodi.pl czy Allani.pl [fashion] oraz Homebook.pl [home&decor], a jej zadaniem jest przeniesienieu ruchu na podstronę klienta. Portal EcommerceNews.eu szacuje, że do 2020 będą one generować aż 39% udziałów sprzedaży on-line. Co pokazuje, że jest to narzędzie trendujące i będzie wykorzystywane sukcesywnie przez przedsiębiorców jak i samych konsumentów.

Marketplace: dlaczego warto?

Za połączeniem marek z marketplace’ami przemawia wiele korzyści, których platformy dostarczają swoim partnerom. Nasze obserwacje oparliśmy na działaniu wspomnianych już powyżej serwisów, czyli Domodi.pl, Allani.pl i Homebook.pl. Choć są z różnych branż, to mają tożsamy schemat działania oraz narzędzia wspierające sprzedaż. Co do nich należy i jakie profity generują?

  1. Wysokie zasięgi działań online widoczne są przede wszystkim w liczbie odsłon generowanych przez marketplace’y. Tylko w 2017 roku ich średnia liczba odsłon w miesiącu wynosiła odpowiednio:  na Homebook.pl: 8,7mln, na Allani.pl: 7,9 mln oraz na Domodi.pl: 14,6 mln. Odwiedziny, liczone w milionach, niejednokrotnie przełożyły się na sukcesy sprzedażowe obecnych na marketplace’ach marek i firm.
  2. Produkty dopasowane do kategorii. Marketplace’y fashion skupiają w sobie ponad 400 tys. produktów, które przyporządkowane są dokładnie do swoich kategorii, na samym Domodi i Allani szacuje się ich 989. Na rynku home&decor analogiczny portal Homebook.pl przedstawia 500 tys. produktów w 989 kategoriach. Pozwala to na precyzyjne dopasowanie ich do potrzeb klienta i skrócenie drogi do zakupu.
  3. Obserwacja trendów i zmian na rynku. To zespół ekspertów odpowiada za optymalizację i pozyskanie wartościowego ruchu dla sklepów partnerskich. Zajmuje się on także mapowaniem i doborem kanałów komunikacji i promowanego na nich asortymentu. Zespół składa się ze specjalistów i ekspertów, którzy niejednokrotnie pełnią rolę edukacyjną. Dedykowane promocje oparte o kalendarz sprzedażowy oraz personalizacja reklam i usług to klucz do preferencji konsumentów, który doskonale poznały marketplace’y.
  4. Wielokanałowe wsparcie. Marketplace to nie tylko strona www. To także towarzyszące jej: remarketing, marketing video, działania PR czy wsparcie w social media. Te ostatnie są obecnie najchętniej wykorzystywane przez użytkowników. Według badania przeprowadzonego przez pwc[1] 58% osób szuka inspiracji przed zakupem. Sam portal Instagram to niezastąpiona baza stylizacji i pomysłów na wnętrza. Potwierdza to aktywność użytkowników Facebooków Domodi.pl, Allani.pl oraz Homebook.pl, które w sumie zgromadziły już ponad 9,4 mln zaangażowanych fanów.
  5. Szeroka grupa docelowa, do której docierają marketplace’y, pozwala na przedstawienie oferty sklepów partnerskich nowym, potencjalnie zainteresowany odbiorcom. Przeważnie na takiej platformie spotkać można cały przekrój użytkowników obecnych on-line. Kobiety i mężczyźni w wieku od 16 do 65 roku stanowią grupę, która w przeróżnych korelacjach, miejscach zamieszkania i preferencjach regularnie poszukuje produktów w sieci. Najaktywniejsza z nich to 25-34.

[1] pwc: “Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu” https://www.pwc.pl/pl/pdf/polacy-na-zakupach-raport-pwc-2018.pdf