Rewolucja w sektorze handlowym trwa w najlepsze. Choć jej początek przypada na okres upowszechnienia się internetu to obecnie jesteśmy świadkami kolejnych, narastających zmian w zachowaniach i przyzwyczajeniach konsumentów. To właśnie one wymuszają na sprzedawcach wykorzystanie nowych platform i narzędzi zakupowych. W tym czasie nieocenioną pomocą dla przedsiębiorców okazują się marketplace’y.
Przez lata konsumenci postępowali jednakowo, dokonując zakupów w sklepach i sklepikach znajdujących się w najbliższej okolicy. Ten schemat to już przeszłość. Dostęp do internetu sprawił, że zakupy przestały być ograniczone czasem czy miejscem. To, dla sektora handlowego, stanowiło ogromne wyzwanie. Konsumenci bowiem zaczęli poszukiwać w sieci miejsc, w których wygodnie i szybko znajdą interesujący ich produkt, porównają z innym i dokonają zakupu. Aby zminimalizować liczbę przeglądanych stron i zwiększyć trafność wyszukiwań użytkowników – powstały marketplace’y.
Obce słowo, znane korzyści
Marketplace w języku polskim nie ma jednoznacznej definicji i bardzo często pojawia się dychotomia w rozumieniu znaczenia tego słowa. Po pierwsze: marketplace to narzędzie internetowe, które daje właścicielom przedsiębiorstw dodatkową przestrzeń sprzedażową on-line wspieraną przez liczne działania reklamowe i wizerunkowe m.in. w social media. Po drugie: marketplace to platforma zrzeszająca podmioty sprzedające, pochodzące z jednej branży lub kategorii tak, jak np. Domodi.pl czy Allani.pl [fashion] oraz Homebook.pl [home&decor], a jej zadaniem jest przeniesienieu ruchu na podstronę klienta. Portal EcommerceNews.eu szacuje, że do 2020 będą one generować aż 39% udziałów sprzedaży on-line. Co pokazuje, że jest to narzędzie trendujące i będzie wykorzystywane sukcesywnie przez przedsiębiorców jak i samych konsumentów.
Marketplace: dlaczego warto?
Za połączeniem marek z marketplace’ami przemawia wiele korzyści, których platformy dostarczają swoim partnerom. Nasze obserwacje oparliśmy na działaniu wspomnianych już powyżej serwisów, czyli Domodi.pl, Allani.pl i Homebook.pl. Choć są z różnych branż, to mają tożsamy schemat działania oraz narzędzia wspierające sprzedaż. Co do nich należy i jakie profity generują?
- Wysokie zasięgi działań online widoczne są przede wszystkim w liczbie odsłon generowanych przez marketplace’y. Tylko w 2017 roku ich średnia liczba odsłon w miesiącu wynosiła odpowiednio: na Homebook.pl: 8,7mln, na Allani.pl: 7,9 mln oraz na Domodi.pl: 14,6 mln. Odwiedziny, liczone w milionach, niejednokrotnie przełożyły się na sukcesy sprzedażowe obecnych na marketplace’ach marek i firm.
- Produkty dopasowane do kategorii. Marketplace’y fashion skupiają w sobie ponad 400 tys. produktów, które przyporządkowane są dokładnie do swoich kategorii, na samym Domodi i Allani szacuje się ich 989. Na rynku home&decor analogiczny portal Homebook.pl przedstawia 500 tys. produktów w 989 kategoriach. Pozwala to na precyzyjne dopasowanie ich do potrzeb klienta i skrócenie drogi do zakupu.
- Obserwacja trendów i zmian na rynku. To zespół ekspertów odpowiada za optymalizację i pozyskanie wartościowego ruchu dla sklepów partnerskich. Zajmuje się on także mapowaniem i doborem kanałów komunikacji i promowanego na nich asortymentu. Zespół składa się ze specjalistów i ekspertów, którzy niejednokrotnie pełnią rolę edukacyjną. Dedykowane promocje oparte o kalendarz sprzedażowy oraz personalizacja reklam i usług to klucz do preferencji konsumentów, który doskonale poznały marketplace’y.
- Wielokanałowe wsparcie. Marketplace to nie tylko strona www. To także towarzyszące jej: remarketing, marketing video, działania PR czy wsparcie w social media. Te ostatnie są obecnie najchętniej wykorzystywane przez użytkowników. Według badania przeprowadzonego przez pwc[1] 58% osób szuka inspiracji przed zakupem. Sam portal Instagram to niezastąpiona baza stylizacji i pomysłów na wnętrza. Potwierdza to aktywność użytkowników Facebooków Domodi.pl, Allani.pl oraz Homebook.pl, które w sumie zgromadziły już ponad 9,4 mln zaangażowanych fanów.
- Szeroka grupa docelowa, do której docierają marketplace’y, pozwala na przedstawienie oferty sklepów partnerskich nowym, potencjalnie zainteresowany odbiorcom. Przeważnie na takiej platformie spotkać można cały przekrój użytkowników obecnych on-line. Kobiety i mężczyźni w wieku od 16 do 65 roku stanowią grupę, która w przeróżnych korelacjach, miejscach zamieszkania i preferencjach regularnie poszukuje produktów w sieci. Najaktywniejsza z nich to 25-34.
[1] pwc: “Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu” https://www.pwc.pl/pl/pdf/polacy-na-zakupach-raport-pwc-2018.pdf