Międzynarodowa konferencja naukowa „Rozwiązywanie sporów konsumenckich w Unii Europejskiej”

Zdjecie_CAM (2)

Zdjecie_CAM (2)

27 listopada br. odbyła się Międzynarodowa konferencja naukowa „Rozwiązywanie sporów konsumenckich w Unii Europejskiej” organizowana przez Lubelskie Centrum Arbitrażu i Mediacji oraz Katedrę Negocjacji  i Mediacji KUL. W konferencji wzięło udział wielu ekspertów z dziedziny mediacji, przedstawicieli środowiska prawniczego i uniwersyteckiego oraz lubelskich instytucji otoczenia biznesu.

 Międzynarodowa konferencja jest podsumowaniem rocznej działalności Lubelskiego Centrum Arbitrażu i Mediacji. Misją Centrum Arbitrażu i Mediacji jest wspieranie i pomoc przedsiębiorcom w rozwiązywaniu sporów związanych z wszelką ich aktywnością przy zastosowaniu szeregu rozwiązań, pozwalających na zarządzanie sytuacjami spornymi w celu ich wyeliminowania. W Lubelskim Centrum Arbitrażu i Mediacji przedsiębiorcy mogą skrócić czas, a w konsekwencji również obniżyć bezpośrednie, jak i pośrednie koszty rozwiązywania sporów gospodarczych nie korzystając w tym zakresie z pomocy państwa. W ciągu tego okresu zostało przeprowadzone ponad 80 mediacji zakończonych sukcesem, a dzięki mediacjom przedsiębiorcy zaoszczędzili ponad 150 mln złotych.  – Chciałbym sobie oraz wszystkim osobom wspierającym idee mediacji tego żeby postrzegali mediację jako praktycznego narzędzia oraz możliwości, która realnie pozwala na zakończenie sporów w sposób szybki, prosty i jednocześnie zachować szanse na dalszą przyszłą współpracę. A także, żeby świadomość prawna w tym zakresie istniała i dalej się  rozwijała – powiedział Marek Dąbrowski, kierownik Lubelskiego Centrum Mediacji.

Wojciech Kutyła, Wiceprezes NIK podczas swojej prelekcji okolicznościowej poświęconej ochronie praw konsumenta w kontekście działalności kontrolnej NIK podkreślił, że najważniejsze działania wspierające ochronę praw konsumenta prowadzone przez jednostki za to odpowiedzialne to przede wszystkim prowadzenie działań zwiększających świadomość konsumentów w zakresie przysługujących im praw oraz sposobów i miejsc uzyskania przez nich ewentualnej pomocy.

W pierwszym panelu poświęconym rozwiązywaniu sporów konsumenckich na rynkach wewnętrznych UE i państw stowarzyszonych z UE wystąpiły prof. María Concepción Rayón z Universidad Complutense de Madrid  prezentowała zasady rozwiązywanie sporów konsumenckich w Hiszpanii. Na temat funkcjonowania arbitrażu konsumenckiego w praktyce obrotu prawnego w Szwajcarii mówiła Pani dr Christine Moehler z University of Lucerne, a alternatywne metody rozwiązywania sporów konsumenckich w Anglii przedstawiła Pani Loredana Allegranza z Wolf Theiss. Całość wystąpień moderował dr Marcin Asłanowicz radca prawny, Prezes  Lubelskiego Sądu Arbitrażowego,  partner  prowadzący  Dział  Postępowań  Sądowych  i  Arbitrażowych  w  Wolf  Theiss  P.  Daszkowski.

W drugim panelu poświęconym rozwiązywaniu sporów konsumenckich w Polsce wzięli udział Prezes Stowarzyszenia Rzeczników Konsumentów Pan Krzysztof Podgórski, Wiceprezes zarządu Grupy Azoty Zakładów Azotowych „Puławy” Pan dr Zenon Pokojski,  Naczelnik Wydziału Polityki Konsumenckiej Departamentu Detalicznego Rynku Telekomunikacyjnego UKE Pani Milena Górecka oraz Kierownik Katedry Prawa Handlowego KUL Pan dr hab. Andrzej Herbet, prof. KUL. Całość rozmowy została przeprowadzona przez Prezesa SO w Tarnobrzegu Pana Roberta Pelewicza.

Zagraniczni eksperci podkreślili fakt, że mediacja z powodzeniem funkcjonuje i jest wykorzystywana przez przedsiębiorców zdecydowanie częściej w krajach wysokorozwiniętych. Zwrócili uwagę, że przedsiębiorcy w swoich firmach spory rozwiązują polubownie. Przede wszystkim manager w danej firmie decyduje, o tym w jaki sposób spór rozwiązać, ponieważ to on ocenia jaki wpływ ten spór będzie miał na wizerunek zewnętrzny firmy, relacji z partnerami oraz konsumentami,  jakość dostarczanych produktów czy usług oraz funkcjonowanie jego firmy. Stąd też pierwszym krokiem z jakiego zagraniczni przedsiębiorcy korzystają są formy polubowne, a przede wszystkim jest mediacja. Traktowana jako forma społecznej odpowiedzialności biznesu, odpowiedzialności za to

w jakim środowisku firma funkcjonuje i odpowiedzialności, za to że konflikt jest nieodłączną częścią funkcjonowania firm. Natomiast  umiejętnością dobrze przygotowanego managera jest zdolność do odpowiedniego zarządzania konfliktami.

Polscy eksperci podkreślili, że idee mediacji coraz częściej jest doceniania przez polskich przedsiębiorców i coraz częściej sięgają po tego typu narzędzie przy sporach gospodarczych. Mając nadzieję, na zdecydowanie większą świadomość w tym zakresie będzie ona wykorzystywana we wszystkich konfliktach, które będą szybciej, sprawniej i przy zaangażowani mniejszych kosztów rozstrzygane i zakończone.