Mocny III kwartał na rynku powierzchni handlowych

Patrycja Dzikowska, Dyrektor Działu Analiz Rynkowych i Doradztwa na Europę Środkowo-Wschodnią, BNP Paribas Real Estate Poland
Patrycja Dzikowska, Dyrektor Działu Analiz Rynkowych i Doradztwa na Europę Środkowo-Wschodnią, BNP Paribas Real Estate Poland

W trzecim kwartale bieżącego roku rynek nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce powiększył się o blisko 140 tys. mkw. To znaczący wzrost w porównaniu z pierwszym półroczem, w którym do użytku w ramach 5 projektów oddano zaledwie 26 tys. mkw. Istotnym wydarzeniem było uruchomienie pierwszego sklepu IKEA w Lublinie, adresowanego do mieszkańców wschodnich regionów. Autorzy raportu wskazują również na dynamiczną końcówkę roku, która przyniesie ponad 200 tys. mkw. w nowych obiektach.

Kierunek – aglomeracje

Blisko 3/4 z 660 tys. mkw. obiektów handlowych będących w budowie i rozbudowie zlokalizowane jest w głównych aglomeracjach. Największą i najdynamiczniej rozwijającą się jest metropolia stołeczna, która w ciągu najbliższych 18 miesięcy wzbogaci się o około 160 tys. m. kw. powierzchni. Najbliższe kwartały będą stały pod znakiem intensywnego rozwoju północnej części Warszawy, w której konkurować ze sobą będą otwarta w październiku Galeria Północna i nowobudowany kompleks handlowo-rozrywkowy, z dodatkową funkcją biurową, o łącznej powierzchni 75 tys. mkw. – Galeria Młociny.

Zgodnie ze źródłami rynkowymi ponad 65 tys. osób uczestniczyło w wydarzeniach związanych z otwarciem Galerii Północnej, a milion odwiedziło nowo otwartą galerię w przeciągu niespełna 4 tygodni. To najlepiej pokazuje, jak bardzo oczekiwane i jak wielką popularnością miejsce to cieszy się wśród mieszkańców Białołęki i północno-wschodnich części Warszawy, jak i okolic stolicy. Warto zauważyć, że już niedługo, bo w pierwszym kwartale 2019 roku, w północnej części miasta pojawi się kolejny duży i bardzo dobrze skomunikowany, leżący tuż przy węźle Młociny, projekt Natasa Mika, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, BNP Paribas Real Estate Poland

Mocna końcówka roku

Do końca grudnia deweloperzy dostarczą na rynek dodatkowe 200 tys. m kw. powierzchni handlowych. Dotychczasowe kluczowe otwarcia IV kwartału miały miejsce najpierw w stolicy Dolnego Śląska, gdzie Unibal-Rodamco otworzył kompleks Wroclavia. A tydzień później w Krakowie swoją działalność zainaugurowała licząca 160 sklepów krakowska Serenada, której budowa rozpoczęła się jesienią 2015 roku. Obecnie trwają prace i przygotowania związane z otwarciem centrum handlowego Skende, sąsiadującego z lubelską IKEĄ. Otwarcie centrum o regionalnym znaczeniu zaplanowano na drugą połowę listopada. Autorzy raportu podkreślają, że istotną część wolumenu nowej powierzchni, przewidzianej do otwarcia w końcówce roku, stanowią niewielkie obiekty, głównie w formie parków handlowych i tzw. strip malls w dużych miastach i miastach regionalnych.

Różnorodność w cenie

W ciągu trzech pierwszych kwartałów roku odnotowana wartość inwestycji w sektorze handlowym osiągnęła 1,2 miliarda EUR, stanowiąc jednocześnie ponad połowę całkowitego wolumenu transakcji na rynku komercyjnym, Nowym trendem zauważalnym wśród inwestorów jest większa skłonność do lokowania kapitału w formatach innych niż tradycyjne centra handlowe. Duży udział w wolumenie transakcyjnym sektora handlowego miały przejęcia portfelowe parków handlowych i centrów wyprzedażowych – Patrycja Dzikowska, Dyrektor Działu Analiz Rynkowych I Doradztwa, BNP Paribas Real Estate Poland

Dzięki transakcjom, których zamknięcie przewidywane jest na IV kwartał 2017 roku, tegoroczny wolumen transakcji może znacząco przekroczyć wartość odnotowaną na koniec ubiegłego roku.

Minimalny wzrost pustostanów

Od stycznia do czerwca współczynnik powierzchni niewynajętej w centrach handlowych wzrósł o 0,6 p.p. i na koniec półrocza osiągnął poziom 4,1 proc. Wpływ na jego nieznaczny wzrost miało zamknięcie większości sklepów sieci Praktiker w Polsce. Warto podkreślić, że w analizowanym okresie bardziej widoczne stały się różnice pomiędzy współczynnikiem powierzchni niewynajętej dla renomowanych obiektów handlowych i obiektów niższej klasy. Najwięcej wolnej powierzchni czeka na najemców w Katowicach (5,9 proc.) i Krakowie (5,4 proc.). Trudniej o dostępną powierzchnię jest w Trójmieście (3,1 proc.) i Warszawie (2,6 proc.).