Obalamy mity o Google Ads

    Obalamy mity o Google Ads

    Obalamy mity o Google Ads

    System reklamowy Google, który wyświetla reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google i reklamy graficzne w sieci reklamowej, został uruchomiony w 2000 roku. Na początku nic nie wskazywało na to, że kilkanaście lat później będzie to jeden z najbardziej efektywnych systemów reklamowych.

    Google Ads umożliwia tworzenie zaawansowanych kampanii reklamowych, kierowanie ich szczegółowo pod kątem lokalizacji czy docelowego odbiorcy oraz mierzenie efektów działań z dużą dokładnością. Samo korzystanie z narzędzia jest całkowicie darmowe, a najpopularniejszym modelem rozliczeń jest PPC czyli Pay Per Click – płacenie za kliknięcie w reklamę.

    Przez kilkanaście lat działania, wokół Google Ads urosło sporo mitów. Jakie są najbardziej popularne z nich i ile w nich prawdy? Postaramy się odpowiedzieć.

    Mit 1. Nikt nie klika w reklamy Google

    To chyba mit, który obalić najprościej. Gdyby był on prawdą, to biorąc pod uwagę model rozliczeń (za kliknięcie), Google nie byłoby dzisiaj największą firmą mediową na świecie, a firmy, które zajmują się prowadzeniem kampanii Google Ads dla swoich klientów dawno by upadły. Mit ten może wynikać z tego, że faktycznie są osoby, które rzadko klikają w reklamy. Są to zazwyczaj użytkownicy szukający odpowiedzi na swoje pytanie, a nie konkretnego produktu. Wiedząc, że pod reklamą zazwyczaj kryje się oferta sprzedaży, celowo ją omijają.

    Mit 2. Reklama w internecie jest uciążliwa dla użytkownika

    Przyjęło się, że reklama graficzna w internecie jest uciążliwa, miga błyszczy i razi w oczy użytkownika. Do tego często wyskakuje w formie pop-upów. Sam Google odradza stosowania wyskakujących okienek, a reklama uciążliwa raczej nie będzie działać, dlatego większość firm jej już nie stosuje. W przypadku nieuczciwych praktyk, jak uciekający przycisk zamykający okno, Google może zablokować konto właściciela strony w systemie Google Ad Sense.

    Mit 3. Reklama w Google to tylko wyszukiwarka

    Google oferuje szeroki wachlarz możliwości reklamowania się w internecie. Reklama w wyszukiwarce to nie tylko reklama tekstowa ale też np. reklama produktowa, idealna dla sklepów internetowych.

    Innymi formami jest reklama graficzna w sieci reklamowej Google (m.in. Gazeta.pl. Interia.pl, Onet.pl), reklama video na YouTube, reklamy na mapach Google, w poczcie Gmail czy w sklepie Google Play.

    Mit 4. Nie sprzedaję w Internecie – nie potrzebuję Google Ads

    Nawet jeśli Ty nie sprzedajesz w internecie to nie znaczy, że Twoi klienci nie będą Cię tam szukać. Coraz częściej użytkownicy szukają usługi lub produktu w internecie, a następnie kupują go stacjonarnie. Może być też odwrotnie – ktoś dostanie Twoją ulotkę, zobaczy plakat czy mignie mu gdzieś nazwa sklepu i będzie jej szukać w Google. Jeśli nie znajdzie Twojej strony może odejść do konkurencji, a Ty stracisz potencjalnego klienta.

    Mit 5. Nie warto reklamować się na frazę brandową

    Fraza Brandowa to inaczej nazwa Twojej firmy. Jeśli Twoja strona nie pojawia się wysoko na frazę brandową to reklama w Google Ads jest dobrym rozwiązaniem aby pojawić się na pierwszej stronie Google. Ale nawet jeśli organicznie wyświetlasz się wysoko to pamiętaj, że konkurencja nie śpi. Reklamowanie się na frazę brandową konkurencji, która nie jest zastrzeżona, jest legalne, więc konkurencja może zgarnąć Twoich potencjalnych klientów.

    Mit 6. Nie ma znaczenia, na jaką stronę będę kierować reklamy

    Ma, i to spore. Po pierwsze użytkownik klikając w reklamę spodziewa się już czegoś. Jeśli reklamujesz sukienki nie możesz użytkownika kierować na stronę ze spodniami. Taki użytkownik szybko ucieknie z Twojej strony, nie zadając sobie trudu wyszukania na niej sukienek.

    Po drugie, Google również zwraca uwagę co jest na stronie. Jakość strony docelowej jest jednym z czynników wpływających na ranking Twojej reklamy. W skład oceny jakości wchodzą:

    • użyteczne, oryginalne i odpowiadające zapytaniu treści,
    • przejrzystość strony,
    • zaufanie użytkowników,
    • łatwa nawigacja,
    • szybkie ładowanie i działanie strony 

    Mit 7. Nie widzę mojej reklamy w Google – to nie działa

    Wszystko wydaje się ok – kampanie aktywne, konto doładowane i w panelu informacja o wyświetleniach reklamy. Ty jednak wpisując frazy w wyszukiwarce nie widzisz swoich reklam. Jeśli Twoje reklamy prowadzi agencja to bardzo możliwe, że wykluczyła Twoje IP aby uniknąć przepalenia budżetu. Jeśli sprawdzasz swoje reklamy to prawdopodobnie w nie nie klikniesz (żeby nie zapłacić za niepotrzebne kliknięcie). Wówczas CTR spada, a tym samym spada wynik jakości co może spowodować wzrost stawki za kliknięcie i w rezultacie Twoje reklamy będą droższe. Dalej chcesz sprawdzać czy reklama działa? Lepiej zrobić to w panelu Google Ads ?

    To tylko kilka mitów związanych z reklamami Google Ads – z pewnością słyszałeś o innych, które krążą w internecie. Nic w tym dziwnego, że o tym co popularne mówi się dużo. Jeśli chcesz zobaczyć czy kampania Google opłaci się dla Twojego biznesu, nie czekaj tylko wypróbuj ten model reklamy. Google Ads to dużo pracy na koncie, optymalizacje kampanii i testowanie nowych rozwiązań. Google dostarcza sporo wskaźników monitorujących efektywność kampanii, z których możesz wyciągnąć wnioski i sam zweryfikować wszystkie mity, pojawiające się w sieci.