Polacy w sieci kupują coraz częściej i czują się tam coraz bezpieczniej

KOMPUTER sklep internetowy e-commerce

Niedawno opublikowany został najnowszy raport z badania wykonanego przez TNS Polska na zlecenie serwisu Ceneo.pl. Dostarczyło ono interesujące dane na temat aktywności zakupowej Polskich internautów. Wniosek? Polacy w sieci kupują coraz częściej i czują się tam coraz bezpieczniej.

Liczby mówią same za siebie. Tylko 4 % internautów nigdy nie skorzystało z oferty sklepów online. Z pozostałych 96 % ponad jedna czwarta robi zakupy przez internet aż kilka razy w miesiącu. Dla zdecydowanej większości e- konsumentów zakupy w sieci to przede wszystkim niska cena i dostawa do domu. Liczy się też wygoda i oszczędność czasu, czyli wszystko to co od dawna stanowi atut sklepów internetowych w starciu z oferentami tradycyjnymi.

Znaczący progres dotyczy także poziomu zaufania, którym internauci obdarzają e-sklepy mimo, iż jeszcze kilka lat temu wydawało się to nieosiągalne. Duża część internautów poziom bezpieczeństwa sklepów internetowych porównuje z tym, jakim darzą oni sprzedawców stacjonarnych, tradycyjnych. Aż 80 % internautów decyzję o zakupie w danym sklepie podejmuje po przeczytaniu rekomendacji i opinii na jego stronie. Prawie połowa szuka też wpisów na portalach niezależnych. Są i tacy którzy sięgają do regulaminów, szukają danych firmy i certyfikatów. Zaledwie 7 % w ogóle nie opiera swojej decyzji zakupowej na jakichkolwiek gwarantach jakości i bezpieczeństwa. Dane dowodzą jak wielkie znaczenie w e-commerce mają opinie i rekomendacje. E-sklep z kiepską reputacją nie ma najmniejszych szans na sukces. Dodatkowo, internauci widząc jakie znaczenie dla nich samych mają opinie pozostawiane na portalach przez innych konsumentów, coraz chętniej dzielą się własnymi sądami i recenzjami – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365NET.

Znaczący jest również fakt, że kupujący w sieci to klient wierny. Chętnie wraca on do tych serwisów, gdzie dokonane wcześniej zakupy były dla niego satysfakcjonujące. Satysfakcja ta ogniskuje oceny realizacji oczekiwań klienta względem danego e-sklepu. Na pierwszym miejscu jest oczywiście cena. Lojalność budują także szybkość dostawy i wiarygodność serwisu sprzedażowego.

Źródło: Badanie przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Ceneo.pl, między 6 a 14 lutego tego roku, na reprezentatywnej próbie 1000 internautów. Uzupełnione zostało ono o dane z ankiet przeprowadzanych przez Ceneo.pl.