Polskie galerie handlowe przechodzą lifting

0
Edyta Potera, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL
Edyta Potera, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL

Już co czwarte centrum handlowe w Polsce przeszło rozbudowę. Powodem jest rosnąca dojrzałość rynku nieruchomości handlowych w naszym kraju, starzenie się jego zasobów i coraz większe apetyty klientów na nową jakość. Aby nadążyć się za dynamicznie zmieniającymi się potrzebami i gustami Polaków, właściciele galerii handlowych inwestują nie tylko w powiększanie nieruchomości, ale również w ich modernizację i przebudowę.       

Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL
Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL

W Polsce działa już 411 centrów handlowych o łącznej powierzchni 9,86 mln mkw. Pierwsze takie obiekty, m.in. Panorama w Warszawie, HIT (obecnie Tesco) przy ul. Górczewskiej w Warszawie i ETC (obecnie Zaspa) w Gdańsku, pojawiły się u nas w pierwszej połowie lat 90-tych. W sumie otworzono wtedy 74 galerie, spośród których 28 zostało do dziś rozbudowanych. To naturalna kolej rzeczy, wynikająca z cyklu życia obiektu handlowego. I dynamicznie zmieniającego się otoczenia konkurencyjnego”, informuje Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL.

  • fazy życia obiektu handlowego

Według JLL, można wyróżnić cztery różne etapy funkcjonowania centrum handlowego: start, rozwój, dojrzałość i schyłek.

Edyta Potera, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL
Edyta Potera, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL

„Każda faza funkcjonowania obiektu handlowego jest uwarunkowana wieloma czynnikami rynkowymi, m.in. wzrostem konkurencji, starzeniem się nieruchomości, zmieniającymi się potrzebami i oczekiwaniami klienta, czy w końcu – rozwojem nowych technologii, w tym rosnącej roli e-commerce. Wszystkie te elementy motywują właścicieli i inwestorów do poszukiwania nowych możliwości wzmocnienia pozycji rynkowej, jak i wydłużania rozwojowego okresu życia galerii, zwłaszcza tych starszych. Należą do nich, oprócz rekomercjalizacji, modernizacja, rozbudowa i przebudowa. Trudno jest jednak wskazać konkretny moment, w którym każdy właściciel powinien podjąć jedno z tych działań. Kluczem jest wnikliwa obserwacja tak zachowań klientów, jak i kondycji najemców”, komentuje Edyta Potera, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

25% centrów handlowych w Polsce urosło

Według analiz JLL minimum jedną rozbudowę przeszło co czwarte centrum handlowe w Polsce, a jednym z ostatnich przykładów jest Galaxy w Szczecinie (+17 000 mkw.). Aktualnie rozbudowy obejmują ok. 56 000 mkw. i są realizowane w ramach takich projektów jak Atrium Promenada, Atrium Targówek, Atrium Reduta, Galeria Solaris w Opolu, Platan Zabrze, czy Centrum Janki. Średnio centrum handlowe w Polsce rozbudowuje się o ponad 8 000 mkw.

Czytaj również:  Wzrost podaży i popytu na asortyment BIO. Sklepy szerzej promują towary przyjazne zdrowiu i środowisku

„W miarę jak rynek dojrzewa, a oczekiwania klientów ewoluują, niektóre centra handlowe stawiają na rozbudowę, wprowadzenie nowych marek lub zwiększanie powierzchni swoim dotychczasowym głównym najemcom. Inne z kolei idą w stronę rozszerzania oferty gastronomicznej i rozrywkowej, pozycjonując się jako miejsca spotkań i spędzania wolnego czasu – według naszych danych już co czwarte centrum to obiekt handlowo – rozrywkowy. Każda z tych strategii jest dobra, pod warunkiem, że wynika z wnikliwej analizy potrzeb grupy docelowej centrum. Przykładem zmian z sukcesem wcielonych w życie jest m.in. repozycjonowanie galerii Klif, rekomercjalizacja i rozszerzenie funkcji w Blue City w Warszawie, czy rozbudowa Galerii Pomorskiej w Bydgoszczy”, podsumowuje Edyta Potera.