Pomoc potrzebującym kontra własne obawy – rynek pracy w dobie kryzysu uchodźczego

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Wspierający i doceniający różnorodność – taki obraz Polaków w obliczu konfliktu w Ukrainie wyłania się z badania, które towarzyszyło XVI edycji Barometru Rynku Pracy opublikowanego przez Gi Group. Tylko 17% respondentów boi się utraty pracy w związku z tą sytuacją, 60% nie ma nic przeciwko temu, by w ich firmie pracowały osoby innej narodowości niż polska i aż 70% włączyło się w pomoc dla obywateli ukraińskich.

Wojna za wschodnią granicą ma znaczący wpływ na wiele dziedzin życia w Polsce – należy do nich m.in. rynek pracy i nastroje dotyczące zatrudnienia. Te ostatnie są jednak zaskakująco pozytywne.

Bezpieczeństwo pracy mimo konkurencji

Z badania przeprowadzonego w kwietniu przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Gi Group, będącego uzupełnieniem do XVI edycji Barometru Rynku Pracy, wynika, że Polacy raczej nie postrzegają skutków rosyjskiej inwazji na Ukrainę jako zagrożenia dla swojej sytuacji zawodowej. Aż 61% ankietowanych nie obawia się utraty pracy z tego powodu, a tylko 17% jest przeciwnego zdania. Widać jednak pewne rozbieżności ze względu na płeć: utraty pracy obawia się większy odsetek kobiet (57%) niż mężczyzn (65%).Obawa przed utratą pracy z powodu wojny w Ukrainie

Dobre nastroje związane ze stabilnością zatrudnienia przejawiają się w oczekiwaniach finansowych: średnio 4 na 10 pracowników liczy na podniesienie wynagrodzenia w najbliższych miesiącach, zaś prawie 1/3 spodziewa się jego utrzymania. Sprawiają także, że przybysze z innych krajów mogą być w wielu firmach mile widziani.Oczekiwanie względem wynagrodzenia

Oswajanie różnorodności

60% badanych nie ma nic przeciwko temu, aby w ich przedsiębiorstwie były zatrudniane osoby innych narodowości niż polska. Odsetek kobiet i mężczyzn oceniających to pozytywnie jest zbliżony (odpowiednio 59% i 60%). Ponadto 33% jest zdania, że zatrudnianie pracowników innych narodowości jest korzyścią dla firmy.Opinie o pracownikach innych narodowości – total

Zaledwie 19% badanych wyraża obawę dotyczącą utraty stanowiska ze względu na takich pracowników, przy czym przeważa ona wśród kobiet (23%, dla porównania mężczyźni – 15%). Problemy z porozumiewaniem się w firmie oraz różnice kulturowe zdają się nie mieć większego znaczenia – jako przeszkodę wskazuje to odpowiednio 20% i 13% respondentów.

Pomoc na każdym froncie

Polacy nie pozostają obojętni wobec potrzeb obywateli ukraińskich dotkniętych wojną. Aż 70% badanych mówi o włączeniu się w działania pomocowe, przy czym są to częściej kobiety niż mężczyźni (74% vs 66%) oraz osoby mające stałą pracę (74%), co można wytłumaczyć większymi możliwościami i lepszą kondycją finansową.Włączanie się w pomoc

Zaangażowani w pomoc Ukrainie głównie przekazywali żywność (50%), w dalszej kolejności ubrania, środki czystości i inne rzeczy. Wysoko na liście znalazła się pomoc finansowa, której udzieliło 45% osób. Jedzenie i środki pieniężne były najczęstszą formą wsparcia niezależnie od stałego zatrudnienia, jednak widać pewne zróżnicowanie ze względu na płeć: w przypadku kobiet dominowały dary, zaś w przypadku mężczyzn – pomoc finansowa.Sposoby włączania się w pomoc

Gdy opadła pierwsza fala entuzjazmu związanego z pomaganiem Ukrainie i jej obywatelom, przyszła konfrontacja z kolejnymi falami uchodźców, którzy zatrzymują się w Polsce. Pomoc była i wciąż jest potrzebna. Widzimy, że w jej niesieniu nie ustają zarówno osoby fizyczne, jak i firmy. Z racji naszej specjalizacji, tylko od początku kwietnia, znaleźliśmy pracę blisko 500 osobom, które były zmuszone uciekać ze swojej ojczyzny. pomagamy w usamodzielnieniu się i stworzeniu godnych warunków życia. Organizujemy też zbiórkę środków finansowych. Mam nadzieję, że zaangażowanie i chęć pomocy, które obserwujemy i które zostały potwierdzone w wynikach badania, nie opadną. Wsparcie naszych wschodnich sąsiadów bardziej będzie przecież przypominała maraton niż sprint  – podsumowuje Marcos Segador Arrebola, Prezes Zarządu Gi Group Poland S.A.

Notka o badaniu

Badanie zrealizowane na zlecenie Gi Group Polska S.A. w kwietniu 2022 r. przez ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o. Metodologia: CAWI. Dane uzyskano na próbie reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku 18-65 lat. N=1047.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Produktywność w Polsce rośnie szybciej niż w USA i Europie Zachodniej – raport EY

Wzrost produktywności w Polsce wyniósł 9,6% i był wyższy...

Zaangażowanie pracowników rośnie niemal na całym świecie, ale nie w Polsce

Niemal co piąty pracownik na świecie ocenia się jako...
Wiadomości

Produktywność w Polsce rośnie szybciej niż w USA i Europie Zachodniej – raport EY

Wzrost produktywności w Polsce wyniósł 9,6% i był wyższy...

Zaangażowanie pracowników rośnie niemal na całym świecie, ale nie w Polsce

Niemal co piąty pracownik na świecie ocenia się jako...

EY: Szara strefa zmniejsza się, ale nadal generuje dużą lukę podatkową

Szara strefa, która stanowiła ok. 11,8% światowego PKB w...

Czego najbardziej boją się Polacy? Najnowszy raport o lękach i obawach

Jak wynika z najnowszej edycji raportu pt. „Bieżące lęki...

Równość płci w pracy? 46% kobiet wskazuje na dyskryminację jako główną przeszkodę

Pomimo licznych działań na rzecz wyrównania szans kobiet i...

Luka płacowa w Polsce: kobiety zarabiają o 7,8% mniej niż mężczyźni

Mimo postępujących zmian społecznych i prawnych kobiety w Polsce...

Sztuczna inteligencja oczami Gen Z: więcej szans niż zagrożeń?

Większość (70%) przedstawicieli pokolenia Z twierdzi, że posiada wysoką...

Jak AI wpłynie na polską gospodarkę? EY: więcej automatyzacji, wyższe inwestycje i zmiany na rynku pracy

Analiza wykonana przez Zespół Analiz Ekonomicznych EY Polska wskazuje,...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie