Preferencje Klienta w sklepie internetowym a wysyłka towaru

Online shopping and e-commerce background

Sposób dostawy, który oferujesz w swoim e-sklepie, ma znaczenie – w końcu może zadecydować o powodzeniu bądź zaniechaniu transakcji przez klienta. Dlaczego dostawy są tak ważnym aspektem prowadzenia działalności online? Czego tak naprawdę oczekują klienci? Odpowiedzi na te i inne pytania udzielają eksperci z firmy Sendit S.A. – największego pośrednika usług kurierskich w Polsce – oraz Bliskapaczka.pl.

Osoby biorące udział w zeszłorocznej edycji badania „E-Commerce w Polsce, Gemius dla e-Commerce Polska” zapytane o to, co skłoniłoby je do częstszego robienia zakupów przez internet, wskazały: niższe koszty dostawy (67 proc.), szybszą dostawę (32 proc.) oraz większy wybór sposobów dostawy (26 proc.). Dlaczego właśnie te czynniki są kluczowe dla klientów? O tym poniżej.

Sposób dostawy oraz elastyczny wybór miejsca odbioru przesyłki

Czasy, w których paczki dostarczane były wyłącznie za pośrednictwem Poczty Polskiej, bezpowrotnie minęły. Z badań „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” przeprowadzonych w latach 2015-2018 wynika, że największym zainteresowaniem wśród kupujących online cieszą się tradycyjne dostawy kurierskie „do drzwi”. Co więcej, można wyciągnąć wniosek, że traktowane są one jak wszechobecny standard. Z tych samych badań wynika również, że możliwość odbioru przesyłek w paczkomatach coraz częściej motywuje Polaków do dokonania zakupów przez internet. Potwierdzają to także dane firmy Sendit, gdyż liczba tego rodzaju dostaw w 2018 roku – w stosunku do poprzedniego – wzrosła o blisko 39%, a w bieżącym roku firma również spodziewa się znacznego wzrostu zainteresowania tym rozwiązaniem. Wszystko ze względu na coraz szybsze tempo życia Polaków, którzy rzadziej są w stanie określić czas, w którym będą w stanie odebrać przesyłkę pod wskazanym adresem.

O tym, jak duże znaczenie odgrywa dostawa do punktów i paczkomatów, można wywnioskować na podstawie wprowadzonej w ostatnim roku usługi Allegro Smart! Odzew użytkowników platformy był bardzo pozytywny, a samo rozwiązanie niewątpliwie ustanowiło nowe standardy obsługi użytkownika w zakresie dostawy i ukształtowało oczekiwania klientów na całym rynku. W dzisiejszych czasach niezwykle ważne jest natychmiastowe reagowanie na trendy i oczekiwania kupujących – jest to warunek efektywnej walki rynkowej z konkurencją – komentuje Wojciech Kliber, Wiceprezes Zarządu Sendit S.A. oraz współzałożyciel Bliskapaczka.pl.

Warto pamiętać, że w przypadku sklepów internetowych to już nie tylko atrakcyjne ceny, ale całe spektrum możliwości – w tym właśnie m.in. elastyczne i sprawdzone formy dostaw.

 – Stworzyliśmy wygodne narzędzie – Bliskapaczka.pl – wykorzystujące mapę, za pomocą której klienci mogą swobodnie wybierać spośród wielu naszych przewoźników i dostępnych punktów sieci partnerskich, takich jak m.in. FedEx, DPD, GLS, paczkomaty InPost, sklepy Żabka i FreshMarket, kioski RUCHu, stacje Orlen i Lotos czy placówki Poczty Polskiej. Ponadto narzędzie udostępnia informacje m.in. o położeniu najbliższych punktów odbiorczych, ich adresie, godzinach otwarcia, dostępności parkingu, bliskości komunikacji miejskiej i wielu innych, istotnych z punktu widzenia klienta, kwestiach kontynuuje Wojciech Kliber, Wiceprezes Zarządu Sendit S.A. oraz współzałożyciel Bliskapaczka.pl.

Koszt dostawy

Koszt dostawy może zadecydować o porzuceniu koszyka. Dzieje się tak w szczególności w sytuacjach, gdy oferowany towar nie jest unikatowy, a tym samym możliwy do zakupienia w innych e-sklepach. Podobnie może zdarzyć się, gdy e-sklep oferuje produkty o niskiej wartości, a łączna wartość koszyka może być mniejsza niż przesyłki. Jak wynika z badania Gemius, bezpłatna dostawa skłoniłaby do częstszego dokonywania zakupów online aż połowę ankietowanych osób.

– Zdajemy sobie sprawę, jak duże znaczenie odgrywają koszty dostaw dla klientów, a także z jakimi problemami borykają się sklepy internetowe. Dzięki największemu w Polsce zasięgowi punktów odbioru jesteśmy w stanie zaoferować im niższe koszty przesyłek średnio o 10-15%. Co więcej, nasze narzędzia pozwalają elastycznie uruchamiać nowych, tańszych operatorów i automatyzować obsługę zleceń, co pośrednio również przyczynia się do obniżenia kosztu obsługi całego wolumenu przesyłek. Ponadto zapewniamy wsparcie technologiczne w postaci gotowych integracji dla e-sklepów – mówi Kamila Kowalska, Dyrektor handlowy w Sendit S.A.

Czas dostawy

Zakupy online to oszczędność czasu – zarówno ze względu na możliwość dokonania ich w dogodnym dla nas miejscu i czasie, jak i pod względem braku konieczności osobistego stawienia się w sklepie. Okazuje się również, że tą samą wartością kierują się kupujący online biorąc pod uwagę czas dostawy zakupów. Jak wynika z badania Gemius, aż 62 proc. kupujących online, zapytanych jak szybko powinna nastąpić dostawa, aby zmotywowała ich do częstszego dokonywania zakupów, wskazała czas do 24 godzin.

Niższe koszty dostawy, szybsze dotarcie przesyłki do klienta oraz większy wybór sposobów dostawy, to wartości, którymi kierują się kupujący online. Powyższe rady mogą w znaczący sposób wpłynąć na doświadczenia zakupowe, które przełożą się na częstsze składanie zamówień.